bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
در نقد عملکرد بخش درمان تامین اجتماعی در دشتستان؛
همان‌گونه که از نامش هویداست، بیمارستان تخصصی زنان و زایمان است و قرار بود شیرین‌ترین روزهای زندگی‌مان را با تولد فرزندان خویش در این سرای مهر جشن بگیریم و دریغا که امروز شاهد داغدار شدن خانواده‌های عزیزان شهرمان هستیم.
بامدادجنوب- داریوش محبی: روزی که کلنگ بیمارستان به ظاهر مهر را بر زمین زدند، مردم مظلوم و شریف دشتستان شادمان بودند که دیگر در بخش بهداشت و درمان شاهد محرومیت‌ها و رنج‌ها نخواهند بود اما زهی خیال باطل! همان‌گونه که از نامش هویداست، بیمارستان تخصصی زنان و زایمان است و قرار بود شیرین‌ترین روزهای زندگی‌مان را با تولد فرزندان خویش در این سرای مهر جشن بگیریم و دریغا که امروز شاهد داغدار شدن خانواده‌های عزیزان شهرمان هستیم.
جایی که دیگر برایمان نه مهری دارد و نه امیدی !

طبق اساسنامه تامین اجتماعی در استان‌ها اجرای برنامه و تعهدات درمانی این سازمان به عهده مدیریت‌های درمان استان‌ها و واحدهای تابعه به‌صورت درمان مستقیم از طریق بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، پلی‌کلینیک‌ها و... و درمان غیر مستقیم از طرف دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی انجام می‌شود. درمان مستقیم از طریق مراکز درمانی ملکی و استیجاری در سراسر کشور ارائه می‌شود. همچنین فعالیت‌های مربوط به کلینیک‌های طب کار و بهداشت حرفه‌ای، امور کمیسیون‌های پزشکی بدوی و تجدید نظر استان‌ها مربوط به بخش درمان مستقیم سازمان است. بیمارستان: واحد ارائه‌دهنده خدمات درمانی تخصصی سرپایی و بستری است که حداقل دارای هفت تخصص جراحی، داخلی، کودکان، زنان و زایمان، بیهوشی، رادیولوژی، آزمایشگاه و اورژانس است. از نظر نوع وظیفه، بیمارستان به سه نوع عمومی، تخصصی و فوق تخصصی قابل تفکیک است.

بیمارستان عمومی: بیمارستانی است که حداقل دارای چهار بخش اصلی، داخلی، اطفال، زنان و زایمان و جراحی عمومی و به‌طور عمده در شهرها و مراکز استان‌ها استقرار یافته‌ باشند. بیمارستان تخصصی: بیمارستانی است که علاوه بر دارابودن چهار بخش اصلی، بخش‌های تخصصی ارتوپدی، ارولوژی، چشم، گوش، حلق و بینی و... را دارا باشد.

با این توضیحاتی که برگرفته از اساسنامه سازمان تامین اجتماعی است، با وجود نام تخصصی که این بیمارستان دارد، تخصصی نیست، چون با متن آیین‌نامه مغایر است و همخوانی ندارد.
بیمارستان تخصصی تامین اجتماعی، بر طبق اساسنامه باید علاوه بر چهار بخش اصلی بیمارستان عمومی بخش‌های تخصصی هم که در بالا اشاره شد، داشته باشد. مسوولان تامین اجتماعی تنها دلخوش به این هستند که در بخش زنان و زایمان تخصصی هستند که این هم عینیت ندارد، چون در حوزه تخصصی خود هیچ کمبودی نباید داشته باشد و در این زمینه استان بوشهر را پوشش دهد، نه این‌که خود از کمترین امکانات برخوردار باشد.

به‌طور مثال، بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه نه تنها استان بوشهر را پوشش می‌دهد بلکه بسیاری از مناطق استان‌های همجوار را نیز زیر چتر خود گرفته است.
آیا بیمارستان مهر برازجان هم چنین است؟ بیمارستان تخصصی که از پزشکان متخصص بی‌نصیب باشد، از آزمایشگاه مجهز و مدرن محروم باشد، تجهیزات کامل نداشته باشد، زائو بدحالی که به‌دلیل نبود پزشک متخصص از ساعت 5 عصر تا 12 شب پزشکی بر بالینش نباشد که بعد مجبور شوند نوزاد را مرده خارج کنند و رحم مادر جوان بیست ساله را درآوردند و بیرون اندازند، زائویی که دوقلو نارس داشته و به‌دلیل نبود امکانات یکی از نوزادان پس از 16 ساعت تاخیر به بوشهر منتقل و به‌دلیل کمبود مراقبت در ساعات اولیه پس از تولد فوت می‌کند و دیگری در بیمارستان به‌دلیل نبود یک متخصص که بتواند با دستگاه آنکی باکتور (شیشه نگهداری نوزاد نارس) کارکند باید 36ساعت در فضای باز و با دست تنفس داده شود و بعد در میان بهت پرستاران و والدین فوت کند، 

بیمارستانی که زائوهای بسیاری در طول سال در آن دچار حادثه شوند و به‌دلیل نبود ICU در این بیمارستان باید به بیمارستان گنجی منتقل و بستری شوند، بیمارستانی تخصصی زنان و زایمان باشد ولی متخصصان ویژه نوزادان نداشته باشد، بیمارستانی تخصصی زنان و زایمان باشد ولی متخصصان این بخش را به‌طور مستمر در اختیار نداشته باشد، NICU یا همان بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نداشته باشد، بیمارستانی که اورژانس آن دایر باشد ولی به‌دلیل فقدان متخصص ارتوپد و جراح و... فقط در حد یک پزشک عمومی و تزریقات باشد، بیمارستانی که از حداقل امکانات برخوردار باشد و در رسیدگی به زائو کمترین خدمات را ارائه دهد، بیمارستانی که آزمایش نوزاد نارس متولد را به بیمارستان شهیدگنجی بفرستد و... آیا زیبنده است که نامش تخصصی باشد؟ آخر کدام تخصص و امکانات؟ کدام خدمات و تجهیزات؟ تا به کی باید شاهد از بین رفتن نوزادان و داغدار شدن خانواده‌های آنان باشیم؟ لطمات جبران‌ناپذیر روحی و جسمی ناشی از این بی‌تدبیری و سوء مدیریت‌ها را چه کسی پاسخگوست؟

مشکل تامین اجتماعی شهرستان دشتستان در حوزه درمان منحصر به بیمارستان مهر نبوده و نیست، درمانگاه تامین اجتماعی هم وضعیتی اسفناک دارد، اولین و مهم‌ترین معضل درمانگاه شیوه نوبت‌دهی است که باید ساعت‌ها گرفتار بود برای یک نوبت گرفتن که کمترین آن سه ساعت است. حجم ورودی زیاد بیماران به این درمانگاه و مشکل در پاسخگویی به ایشان و کمبود پزشک سبب نارضایتی عمومی شده است، این درمانگاه در مکانی استیجاری است که مرتب مکانش تغییر می‌کند که خود باعث بروز مشکلاتی شده است.

 کمترین تعداد پزشکان متخصص و فقدان داروخانه کارآمد و دارای داروهای تخصصی از جمله معایب و مشکلات درمانگاه تامین اجتماعی برازجان است. محبی در پایان مسولان استانی را برای کمک و بهبودبخشی به وضعیت نابسامان بیمارستان مهر و درمانگاه تامین اجتماعی برازجان فراخوانده است: ائمه جمعه محترم استان و شهرستان آقایان محترم استاندار و فرماندار و نماینده مردم شریف دشتستان رئیس محترم دانشکده علوم‌پزشکی استان بوشهر، مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر و شهرستان و ریاست محترم بیمارستان مهر، این مردم مظلوم را دریابید، اندکی به این مردم هم بیندیشید. تا کی تبعیض را نظاره‌گر باشیم؟ تا به کی باید بسوزیم و بسازیم؟ آیا این عدالت است؟ آیا این را خدمت به مردم می‌نامید؟ آیا حاضرید خود نیز از امکانات این بیمارستان بهره‌مند شوید و یا شیراز را ترجیح می‌دهید؟ تا کی مردم باید برای رفع مشکلات درمانی خود روانه شیراز شوند؟ آیا برای شما زیبنده و اسباب افتخار است که تقریبا نیمی از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی فارس، از استان بوشهر و خاصه دشتستان بزرگ باشند؟ آیا برای ارتقای سرانه بهداشت و سلامت کاری کرده‌اید؟ باری به هر حال، لازم است بیمارستان مهر برازجان و درمانگاه تامین اجتماعی برازجان را دریابید تا دعای خیر مردم بدرقه راهتان شود.

بامداد جنوب برای این‌که یک‌طرفه به قاضی نرفته باشد و هم صدای مردم بوده باشد و هم توضیحات مسوولان را انتقال داده باشد، با معاونت درمان تامین اجتماعی استان گفت‌وگو کرد. پورحکیمی‌ در گفت‌وگو با بامداد جنوب پس از شنیدن این گزارش گفت: من از مرگ و میرهای ناشی از این حوادث اطلاعی ندارم اما به هر حال بیمارستان تخصصی مهر براساس مصوبه وزارت بهداشت همه امکانات لازم را به‌عنوان یک بیمارستان تخصصی داراست. 

وی همچنین در خصوص نبود بخش NICU تصریح کرد: هر چند وجود بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم، اما الزاما همه بیمارستان‌های زنان و زایمان این بخش را ندارند. این مسوول با بیان این‌که اضافه کردن این بخش به بیمارستان مهر در راس برنامه‌های توسعه‌ای ما قرار دارد، یادآور شد: مجوز لازم برای افزایش 10 تخت به این بیمارستان گرفته شده و طی دو-سه هفته آینده بیمارستان تخصصی زنان و زایمان مهر، 42 تخته خواهد شد. 
پورحکیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا درمانگاه تامین اجتماعی، مکانی استیجاری است، گفت: در حال حاضر، زمینی برای این درمانگاه اختصاص داده شده و این امر در دست اقدام است. 
روزنامه بامداد جنوب آمادگی دارد که توضیحات و مستندات رئیس بیمارستان مهر و همچنین تامین اجتماعی را در صورت داشتن توضیحات تکمیلی منتشر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: