bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه خبر داد:
الهام بهروزی: استان بوشهر یکی از استان‌های شاخص کشور در حوزه نخیلات، کشت محصولات خارج از فصل و همچنین آبزی‌پروری به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که این استان امروز در تولید گوجه فرنگی، میگوی پرورشی و برخی از گونه‌های خرما در کشور پیشتاز است. بدیهی است در سال‌های اخیر اداره‌کل جهاد کشاورزی استان بوشهر با تدبیر طرح‌های نو، خلاقانه و مبتنی بر ظرفیت‌ها و نیازهای استان موفق شده است

الهام بهروزی

استان بوشهر یکی از استان‌های شاخص کشور در حوزه نخیلات، کشت محصولات خارج از فصل و همچنین آبزی‌پروری به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که این استان امروز در تولید گوجه فرنگی، میگوی پرورشی و برخی از گونه‌های خرما در کشور پیشتاز است. بدیهی است در سال‌های اخیر اداره‌کل جهاد کشاورزی استان بوشهر با تدبیر طرح‌های نو، خلاقانه و مبتنی بر ظرفیت‌ها و نیازهای استان موفق شده است در همه حوزه‌های زیرمجموعه خود اعم از نخیلات، دام و طیور، زراعت، شیلات و... به توسعه پایدار استان کمک شایانی کند.

طبیعتا در پی شیوع کرونا و تورم و گرانی‌ها، کشاورزان و سایر بهره‌برداران و فعالان در حوزه‌های آبزی‌پروری و پرورش دام و... با چالش‌های جدی مواجه شدند که البته با مدیریت صحیح تا اندازه زیادی از بحران در حوزه زراعت، شیلات و دام و طیور‌ کاسته شد ولی با وجود این، کرونا به سهم خود تاثیر سوئی بر کار و فعالیت کشاوران، دامداران، صیادان و... گذاشت که در این راستا دولت با ارائه تسهیلات کرونایی و همچنین امهال اقساط تسهیلات حوزه‌های کشاورزی، آبزی‌پروری، دامداری و... تلاش کرد تا از رکود و ورشکستگی بخش‌های مذکور جلوگیری به‌عمل آورد.

البته در استان بوشهر به‌دلیل برنامه‌ریزی و تعریف ساز و کارهای اصولی کرونا در بخش کشاورزی و دامداری از تهدید به یک فرصت بدل شد تا جایی که استان در زمینه تولید و صادرات محصولات خارج از فصل و میگوی پرورشی حتی در بحران کرونا همچنان پیشتاز باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر روز گذشته در نشست خبری خود که به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، از تولید بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن محصول کشاورزی شامل دام، شیلات، باغ و زراعت در استان خبر داد.

محمد تقی منوچهری با اعلام این خبر گفت: عمده این تولیدات مربوط به بخش زراعت است که بیش از یک میلیون تن از تولیدات استان را در برمی‌گیرد ولی با وجود این، این رقم تنها حدود یک درصد از تولیدات زراعی کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ هزار تن محصولات شیلات در استان تولید می‌شود که این رقم معادل ۷/۸ درصد تولید کشور است که از این حیث آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر در استان بوشهر ۳۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که ۴۸ درصد از اراضی استان زیر کشت آبی و ۵۲ درصد آن نیز کشت دیم است. البته کل تولیدات استان بوشهر یعنی ۹۲ درصد آن از اراضی آبی حاصل می‌شود و هشت درصد دیگر تولیدات کشت دیم است؛ همچنین ۴۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان وجود دارد که معادل ۱۴ تا ۱۶ درصد شاغلان استان را تشکیل می‌دهد..

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه استان در سه حوزه نخیلات، محصولات خارج از فصل و شیلات وضعیت تولید خوبی را داراد، گفت: در همه این سه حوزه استان بوشهر دارنده رتبه‌های برتر کشوری است که برای مثال در حوزه نخیلات استان بوشهر بین ۱/۱۳ تا ۷/۱۳ درصد تولید کشور را دارد.

منوچهری در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از شغل‌های مهم و سنتی استان بوشهر، نخلداري است، از این‌رو عمده نگاه و تمرکز ما در حوزه نخیلات بر احیا، نوسازی و اصلاح است، بیان کرد: از همین رو برای اینکه باغداری برای کشاورزان اقتصادی شود، از چهار سال پیش با اجرای طرح «نخلستان» در دشتستان درصدد برآمدیم تا بزرگ‌ترین شبکه آبرسانی به نخیلات را در کشور ایجاد کنیم که الان در حدود دو هزار و ۵۷۰ هکتار این شبکه ایجاد شده است و در حال حاضر آبیاری داخل باغ‌ها را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا یک ماه آینده طرح آبیاری زهکشی سعدآباد را وارد مدار کنیم. خوشبختان ما توانسته‌ایم که بزرگ‌ترین طرح آ

به گفته وی، طرح نخلستان در پنج بخش شامل احداث سد دالکی، انتقال آب از سد رئیسعلی دلواری به نخیلات آبپخش، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی (اجرای سیستم‌های نوین آبیاری)، احیا، اصلاح و نوسازی نخیلات و نظام بهره‌برداری در حال اجراست. البته مطالعه مشابه این طرح را در نخیلات و اراضی شمالی اهرم را هم آغاز کردیم که با تعیین اعتبار کافی و با به بهره‌برداری رسیدن سد خاییز در آینده نزدیک، مشکل تأمین آب شبکه آبیاری زهکشی اهرم هم مرتفع خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۹۰۰ هزار تن محصول در ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان تولید می‌شود، گفت: این محصولات بسیار باکیفیت بوده و شامل هلو، کدو و بادمجان و ... است؛ همچنین ۹۵ درصد سبزی و سیفی که کشت می‌شود تحت سیستم نوین آبیاری است که این سیستم در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سطح گلخانه‌های فعال استان در حوزه سبزی و صیفی ۴۲۸ هکتار است، این در حالی است که در سال ۹۵ سطح گلخانه‌های این استان ۱۲۴ هکتار بود، تصریح کرد: در فضای گلخانه‌ای استان بوشهر ۸۵ هزار تن محصول سبزی و صیفی برداشت می‌شود که ۷۸ هزار تن از این محصولات مربوط به گوجه فرنگی است. به عبارتی، در هر هکتار فضای گلخانه‌ای ۲۰۰ تن گوجه فرنگی تولید می‌شود، در حالی که در فضای باز به ازای هر هکتار ۵۰ تن از این محصول به‌دست می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره بهره‌وری آب در فضای گلخانه‌ای یادآور شد: در فضای گلخانه‌ای، کشاورزان ما به‌ازای مصرف هر مترمکعب آب ۳۳ کیلوگرم گوجه فرنگی تولید می‌کنند، در صورتی که این رقم تولید در فضای باز و در مزارع هشت کیلوگرم به‌ازای مصرف هر مترمکعب آب است.

منوچهری با اشاره به حوزه شیلات و تولیدات این بخش گفت: بزرگ‌ترین اسکله صیادی کشور در شهرستان دیر قرار دارد که ۱۲ هزار صیاد حرفه‌ای در آن مشغول به کار هستند؛ همچنین ۱۸ بندر صیادی با ۲۳ پست اسکله در استان فعال است و علاوه بر آن ۳۲ تعاونی و یک اتحادیه صیادی نیز در بوشهر فعال است. همچنین دو هزار و ۲۰۰ شناور فعال و هزار و ۶۲۱ فروند قایق صیادی در استان بوشهر فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه استان بوشهر بزرگ‌ترین تولیدکننده میگو در کشور است، افزود: ۲۳ هزار تن میگو در سال در استان تولید می‌شود که شش هزار تن سطح کشت است و در این راستا تعداد ۱۰ سایت فعال و ۳۰۰ مزرعه با راندامان ۹/۴ تن هکتار در استان بوشهر فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۶ مرکز تکثیر لارو میگو در استا بوشهر وجود دارد که در این مراکز دو میلیارد قطعه میگو در سال تولید می‌شود. در مجموع حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد میگوی استان به دیگر کشورها صادر می‌شود.

منوچهری در ادامه به محصولات کشاورزی استان اشاره و تصریح کرد: سالانه ۲۳ هزار تن محصولات کشاورزی استان بوشهر به خارج صادر می‌شودو در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله خرما نیز ۸۲ واحد بسته‌بندی با ظرفیت ۸۹ هزار تن فعالیت می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر در پاسخ به پرسش خبرنگار بامداد جنوب مبنی بر اینکه تهمیدات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خسارت کرونا به نخلداران و صادرات خرما در سال جاری چیست، توضیح داد: با وجود اینکه کرونا در آغاز بازار خرما را در مقطعی کند کرد اما اتفاق خوبی که در این حوزه افتاد، راه‌اندازی و توسعه سردخانه‌ها در مناطق تولید خرما بود که مانع از خرابی این محصول شد و خوشبختانه این محصول پرخاصیت در سال گذشته با قیمت مناسبی که نه کشاورز زیان دید و نه مردم به فروش رسید و الان تنها میزان کمی از خرمای سال قبل در سردخانه‌ها باقی مانده است که امید می‌رود این رقم نیز تا قبل از آمدن محصول جدید به فروش برسد.

وی در ادامه به وضعیت تولیدات استان در حوزه دام و طیور اشاره کرد و گفت: در استان ۹۰ هزار تن محصولات دامی، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۳۰ هزار تن گوشت مرغ، هزار و ۲۰۰ تن تخم مرغ، ۹۰۰ تن عسل و ۳۰ هزار تن شیر تولید می‌شود. امیدواریم با بهره‌برداری واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی در کنار کشتارگاه مدرن مرغ در گناوه با همت بهره‌برداران و تولید کنندگان وضعیت تولید مرغ استان بیش از پیش بهبود یابد. قطعا اجرای این طرح یکی از مهم‌ترین حلقه‌های تولید گوشت مرغ در استان بوشهر است که منجر به کاهش هزینه تولیدکنندگان خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی از افتتاح و اجرای هشت طرح جدید در استان بوشهر خبر داد و گفت: شش طرح افتتاح و دو طرح عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، از این شمار، شش طرح در حوزه آب و خاک است، یک طرح در حوزه دام و طیور و... است.

منوچهری در ادامه به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: کشت این گیاهان با هدف اصلاح الگوی کشت، ارتقای بهره‌وری آب و تولید محصولات متناسب با اقلیم استان صورت می‌گیرد که خوشبختانه در حال حاضر گیاهانی چون زیره، رازیانه، شوید، بابونه و... در ۶۷۵ هکتار از سطح استان کشت می‌شوند. طبیعتا افزایش سطح کشت و تولید منجر به توسعه پایدار استان نخواهد شد، بلکه ما به‌دنبال تکمیل زنجیره بهره‌وری در استان هستیم.

وی در پایان در خصوص امهال تسهیلات کشاورزی یادآور شد: تاکنون چهار مرحله از بند خ تبصره ۳۳ ابلاغ شده است و سه مرحله به‌صورت صددرصد امهال شده است و امهال مرحله چهارم هم که ۳۰ میلیارد تومان مصوب شده که با همکاری بانک‌های عامل محقق خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: