bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴
برای نخستین‌بار در ایران؛
که از مجموع 171 گونه از پرندگان آبزی و کنار آبچر شناسایی و مشاهده شده در ایران، تعداد 108 گونه از 20 خانواده در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده است.
هزاران گونه پرنده هر ساله بدون نقشه، علائم جاده‌ای یا جی‌پی‌اس، سفر و مهاجرت خود را در مسیری که گاهی هزاران کیلومتر طول آن است، آغاز می‌کنند و هر سال دقیقا به همان نقطه‌ای بازمی‌گردند که سال قبل به آن مهاجرات کرده‌اند اما چگونه پرندگان این سفر شگفت‌انگیز‌ و طولانی را که ممکن است در آن هیچ‌کدام از آنها زنده نمانند، هر سال تکرار می‌کنند؟
دنیای پر از رمز پرندگان به اینجا ختم نمی‌شود، هر گونه از پرنده‌ها زیبایی منحصر‌به‌فرد خودش را دارد دیدن یا زندگی کردن با این پرندگان است که پی به خلقت بی‌همتا آن یعنی خداوند خواهیم  برد.
استان بوشهر با وجود خلیج فارس و جزایر آن همه ساله در فصل پاییز پذیرای پرندگان مهاجر است بوشهر با دارا بودن 625 کیلومتری نوار ساحلی، تنوع گیاهان آبزی، سواحل صخره‌ای و شنی، جزایر بکر و غیرمسکونی و فراوانی موادغذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت شده حله، از جمله مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست در استان بوشهر است که مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر است.
که از مجموع 171 گونه از پرندگان آبزی و کنار آبچر شناسایی و مشاهده شده در ایران، تعداد 108 گونه از 20 خانواده در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده است.
ثبت رکود تصویری رقص و پیش‌رفتار جنسی سلیم خاکستری برای نخستین‌بار در سطح کشور تا پیش از این گمان می‌رفت، در صورت زادآوری تنها مکان ممکن منطقه میانکاله است که با ثبت مستند این رفتار بار دیگر مشخص شد که حیات وحش ایران جا برای کار بسیار دارد.
 محمد پاپری زارعی محیط بان بوشهری در تالاب حفاظت شده حله با صحنه‌ای نادر از رقص و پیش رفتار جنسی سلیم خاکستری با نام علمی «Gray Plover‌» روبه‌رو شد و با هنرمندی آن را ثبت کرد.
سلیم خاکستری از خانواده آبچلیکیان و تیره سلیمیان با طول بدن 29 سانتی‌متر و مشابه سلیم خاوری است.
از دیگر مشخصات این پرنده در فرم زمستانه سطح شکمی سفید مایل به خاکستری و سطح پشتی خاکستری، منقار و همچنین دارای پاهای سیاه‌رنگ و نوک‌تیز است. دمگاه سفید و دارای خطوط عرضی است و در پرواز لکه سیاه زیر بال در محل اتصال دوبال به پلوها دیده می‌شود.
این مشخصات ذکر نشده در گونه‌های این پرنده مهاجر کنار آبزی زمستانه و سایر فصول نیز در نوار ساحلی و خورهای اطراف دیده می‌شود.
در همین رابطه، محمد پاپری زارعی به بامداد جنوب می‌گوید: من همیشه و هر روز جهت پرنده‌نگری و تحقیق روی گونه‌ها در نقاط داغ زیستی که احتمال و شرایط رویت پرندگان وجود دارد، مستقر می‌شوم و ضمن رکود گونه‌‌ها تصاویر آنها را ثبت می‌کنم و نسبت به شناسایی آنها در صحنه یا با کمک متخصصین امر در خارج استان اقدام به شناسایی کامل می‌کنم.
و پس از مشاهده گونه و شناسایی آن برنامه خاصی برای ثبت رکود تصویری برای آن در نظر می‌گیرم و با توجه به این‌که زمان مد قسمت‌های کوچکی از صخره‌های ساحلی از آب بیرون می‌آید و محل تجمع پرندگان می‌شود، قبل از شناسایی محل و با بالا آمدن آب با توجه به نبود امکانات و وسایل مجبور به شنا و عبور از خور برای مستقر شدن در محل مورد نظر می‌شوم.
با توجه به این‌که به عادت‌های پرندگان و عادی شدن شرایط مشغول به ثبت تصاویر و رکود پرندگان بودم و در همین حین متوجه رفتار دو سلیم خاکستری شدم که بیش از دو ساعت به‌طوردراز‌کش مشغول ثبت تصاویر شدم.
اما به‌علت نداشتن دوربین فیلمبرداری موفق به گرفتن فیلم نشدم.
لازم به ذکر است با توجه به زمان مناسب، بارش‌های اخیر و در نهایت با بهتر شدن وضعیت تالاب حله، جمعیت خوبی از این پرنده نسبت به سال گذشته به منطقه مهاجرت کرده است.
در پایان ضمن تشکر از مدیرکل محیط زیست استان تقاضا دارم همکاری و همراهی بیشتر‌ی را در راستای طرح ارائه شده خود به‌عنوان شناسایی فون پرندگان حفاظت شده تالاب حله داشته باشند.
از نکات جالب توجه در حین ثبت این تصاویر به‌همت این محیط‌بان فعال و باهوش این بود که در هنگام عکسبرداری و محو شدن در حرکات این پرنده گذر زمان را فراموش کرده که در همین زمان آب بالا می‌آید و به‌دلیل شدت جریان آب مجبور می‌شود با یک دست شنا و با دست دیگر دوربین خود را حمل کند و با تحمل سختی فراوان به خشکی می‌رسد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: