bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
به مناسبت روز درختکاری؛
روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به‌عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است. در همین راستا روز گذشته دو سازمان مردم‌نهاد جمعیت امام علی (ع) و انجمن زیست‌محیطی اقلیم پاک اقدام به کاشت چندین اصله نهال در پارک مرجان کردند و...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به‌عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است. در همین راستا روز گذشته دو سازمان مردم‌نهاد جمعیت امام علی (ع) و انجمن زیست‌محیطی اقلیم پاک اقدام به کاشت چندین اصله نهال در پارک مرجان کردند و با این اقدام علاوه بر احترام به محیط زیست، اهمیت حفظ و نگهداری آن را به کودکانی که با دست‌های پاک و قلبی مهربان اصله‌های نهال را با شور و هیجان در دل خاک می‌کاشتند، آموزش دادند. «مهربانی» را باید از کودکان آموخت. 

نزدیک یکی از این کودکان که با جدیت تمام زمین را می‌کند تا نهال خود را بکارد، نشستم و از او پرسیدم چند سال دارد که گفت 12 سال. از او پرسیدم چه احساسی داری از این‌که نهال می‌کاری؟ با چشمانی که در آن معصومیت موج می‌زد به من نگاه کرد و گفت: وقتی درخت می‌کارم آرامش پیدا می‌کنم. خدا کند همیشه سبز بماند. از این‌که امروز پیش خاله‌ها و بچه‌ها هستم خیلی خوشحالم ... . 
پس از آن با مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) بوشهر گفت‌وگو کردیم. علی برزگر در خصوص مشارکت کودکان تحت پوشش این کانون مردم‌نهاد به بامداد جنوب گفت: به مناسب روز درختکاری با همکاری سازمان مردم‌نهاد اقلیم پاک بر آن شدیم تا در پارک صدف تعدادی نهال را با دستان مهربان کودکان تحت پوشش این سازمان بکاریم تا علاوه بر احترام به محیط زیست، به یکی از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های کاری خود که همان ترویج فرهنگ حفظ و نگهداری محیط زیست است عمل کرده باشیم. 

وی با بیان این‌که جمعیت امام علی (ع) در خصوص نقش و اهمیت محیط زیست در زندگی بیانیه‌ای داریم و این کانون جزء محدود کانون‌هایی است که آموزش محیط زیست در راس برنامه‌های ما قرار دارد، تصریح کرد: بنا بر این با همکاری انجمن زیست‌محیطی اقلیم پاک تصمیم گرفتیم تعداد 20 نهال را در زمین بکاریم و این‌گونه اندکی از بار مسوولیت محیط زیستی خود را ادا کنیم. 
مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) با اشاره به این‌که کودکانی که امروز برای کاشت درخت همت گماشته‌اند، کودکان کار و آسیب‌دیده‌ای هستند که ما تعدادی از آنها را برای این اقدام انسان‌دوستانه آماده کردیم. 
برزگر در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره نحوه رفتار و برخورد جامعه و مردم با این‌گونه کودکان چیست، افزود: در جامعه ما نحوه رفتار با کودکان کار را نمی‌دانند و گاهی با رفتارهای نادرست اسباب رنجیدن و منزوی شدن آنها فراهم شده است. وقتی سازمان‌ها و اقشار مختلف مردم باعث رشد این معضل شده است. همه کودک کار را در جامعه یک معضل می‌دانند اما کودک با وجود پاک و دوست‌داشتنی‌اش نمی‌تواند معضل باشد بلکه کار کودک معضل جامعه است که ضروری است برای مرتفع کردن این معضل و هدایت کودکان کار به‌سمت ادامه تحصیل و آموزش صحیح اقدام کرد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که پیامدهای مثبت این‌گونه فعالیت‌ها و تاثیر آن چیست، خاطرنشان کرد: این مساله را از دو بعد می‌توان بررسی کرد؛ بعد فردی و اجتماعی. از نظر بعد اجتماعی ما به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد موظفیم که مشکلات جامعه را به گوش مسوولان و سایر اقشار مردم برسانیم. محیط زیست اصلی است که در جامعه امروزی ما مغفول مانده و فعالیت کودکان در راسستای حفظ و نگهداری از محیط زیست می‌تواند تلنگری باشد برای بقیه مردم تا آنها نیز در حد وسع و توان خود در حفظ و نگهداری محیط زیست خود کوشا باشند اما از لحاظ بعد فردی باید در نظر داشته باشیم که این کودکان، بزرگسالان آینده ما هستند و از همین سنین آغازین زندگی باید تربیت شوند و آموزش‌های لازم رفتاری را ببینند. به‌طور قطع اگر کودکان از همین سنین با محیط زیست آشتی کنند، در آینده محیط زیستی سالم و پاک‌تر خواهیم داشت. 

مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) در ادامه تاکید کرد: وقتی می‌بینیم که کودکانی که تا همین چند وقت پیش سر چهارراه‌ها گل می‌فروختند، امروز با دست‌های پاک خود، گل و درخت می‌کارند، می‌تواند یک الگوی مناسب رفتاری باشد برای کل جامعه. 
مشاهده کودکانی که با شور و اشتیاق وصف‌ناشدنی در دامان طبیعت مشغول کاشتن اصله‌های نهال بودند، هم خوشحال‌کننده بود و هم ناراحت‌کننده. خوشحال‌کننده از این نظر که علاقه بچه‌ها به درخت‌کاری می‌تواند نویدبخش آینده‌ای خوب برای محیط زیست باشد و ناراحت‌کننده از این لحاظ که چرا کودکانی که امروز پاک هستند و معصوم در ادامه مسیر گاه تلخ زندگی دست‌هایشان به ناپاکی آغشته می‌شود و ... .
در ادامه با رئیس هیات مدیره انجمن زیست‌محیطی اقلیم پاک گفت‌وگو کردیم. ستاره تناور در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص این اقدام زیست‌محیطی با بیان این‌که هدف اصلی از این اقدام، ترویج اخلاق زیست‌محیطی است، گفت: بچه‌ها طی روزها و ماه‌های آینده می‌توانند محصول دست‌های خودشان را ببینند و بی‌شک با مشاهده درخت‌هایی که خود کاشته‌اند، لبخندی بر لب‌هایشان نقش می‌بندد و این برای ما بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین هدیه است. 

وی با بیان این‌که با این اقدام روز درختکاری و خاطره شیرین این روز در ذهن کودکان تا همیشه مانا خواهد بود، افزود: انجمن اقلیم پاک در زمینه تالاب‌ها نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. هم‌اکنون در روستای کره‌بند کمپین آگاهی‌رسانی درباره ارزش‌های تالاب حله راه‌اندازی شده که با توجه به وضعیت بحرانی تالاب‌ها اهداف محیط زیستی خود را دنبال می‌کنیم. 
دامان طبیعت متعلق به انسان‌هاست و ای کاش با نزدیک شدن به فصل بهار قدر آن را بدانیم و با اقدامات نامناسب آن را نابود نکرده و ارزش و اهمیت حفظ آن را به کودکانمان بیاموزیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: