bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
ضرورت پاسخگویی شفاف نفت و استانداری؛
حال این روزهای جزیره مرجانی خارگ خوش نیست، تا بدانجا که جمعی از بومیان و مسوولان این جزیره صبرشان لبریز شده و طاقتشان سر آمده است.
بامداد24/هدی خرم‌آبادی: گزارش‌های بامدادجنوب در مورد جزیره خارگ در طول چند ماه گذشته حکایت از جایگاه خوب آن میان خبرنگاران و اهالی رسانه دارد اما ما هر چه بیشتر می‌نویسیم، به‌نظر می‌رسد کمتر گوشی برای شنیدن پیدا می‌‌شود. حال این روزهای جزیره مرجانی خارگ خوش نیست، تا بدانجا که جمعی از بومیان و مسوولان این جزیره صبرشان لبریز شده و طاقتشان سر آمده است. 

این در حالی است که روز یکشنبه با حضور 25 نفر از اهالی خارگ به‌همراه احمد بارگاهی، شهردار جزیره و حسین داربویی رئیس شورای شهر و حاج‌حسین حیدری در دفتر استانداری بوشهر جلسه‌ای برگزار شد پیرامون مشکلات شهروندان جزیره خارگ و مساله مربوط به استعفای امام جمعه این جزیره اما آنچه مشخص است، مسوولان در حال پاس‌کاری مشکلات جزیره نفتی هستند و به‌جز حرف، چیز دیگری تحویل مردم نمی‌دهند.

به‌نظر می‌رسد که نشست روز گذشته در استانداری، پاسخی بود به نشست معاون وزیر نفت در جزیره با مسوولان و دست‌اندرکاران اداره جزیره و حرف‌هایی که نماینده دولت زد، درست پاسخی بود که اظهارات رکن‌الدین جوادی در این جمع. آنچه واضح و مبرهن است، کسانی که در این دو جلسه حضور داشتند، همه امیدوار هستند که وعده‌های داده شده از طرف هر دو نفر عملی شود اما شنیده‌های بامداد جنوب حکایت از آن دارد که نماینده دولت و نفت اختلاف ‌نظر جدی نه تنها در مورد جزیره خارگ که در مورد طرح‌های عمرانی در دیگر مناطق استان هم دارند.

نکته جالب آن است که استاندار در این جلسه رفع مشکلات جزیره خارگ را منوط به همکاری و انجام وظایف بقیه سازمان‌ها و اداره‌ها دانسته بود اما مشخص نکرد که این «بقیه سازمان‌ها و اداره‌ها» چه کسانی هستند، درست همانند جوادی که خواستار همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادها در توسعه خارگ شده بود.

حال این سوال مطرح می‌شود که تنها رسانه‌ای کردن این موضوع که مشکلات مردم منطقه‌ای را در اولویت قرار می‌دهید، کافی است؟ آیا با این وعده‌هایی که زمان نشان داده، راه به جایی هم نبرده است، درد مردم درمان می‌شود؟ مگر چند وقت پیش هم در خصوص مشکلات پیش آمده ناشی از برق و خاموشی مشکلات شهروندان خارگ را در اولویت قرار ندادند اما با وجود این هنوز کشتی پر حرف و حدیث گلاره که ساکنان خارگ دیگر امیدی به آمدنش به جزیره ندارند، در حد یک شایعه باقی مانده است و مشخص هم نیست چرا با رفت و آمد این کشتی در مسیر خارگ به بوشهر مخالفت می‌شود. البته که قصد همه مسوولان در بدو نشستن بر مسند پست و ریاست، فقط و فقط خدمت به مردم است اما اینک به دلایل و اغراض شخصی مردم همچنان چشم انتظار گلاره هستند. 

همچنین گفته شده که استاندار در جلسه روز یکشنبه با صراحت و قاطعیت اعلام کردند که بودجه خارگ از استان تامین می‌شود و قول داده‌اند که سالانه 20 تا 30 میلیارد تومان به خارگ اختصاص دهند. وی همچنین در این جلسه تاکید کرده که این بودجه به‌صورت مفید و به‌نحو احسنت هزینه شود. به نظر می‌رسد استاندار در این جلسه قول برطرف شدن همه مشکلات خارگ را داده‌اند. حال باید دید با این همه تلاش استانداری و وقتی که در این جلسات پیگیری می‌شود تا چه اندازه این مشکلات برطرف و رفاه مردم جزیره خارگ تامین می‌شود.

حاج‌حسین حیدری یکی از شهروندان خارگی که در این جلسه حضور داشته، با بیان این‌که دیدگاه‌های استاندار نسبت به وضعیت مردم خارگ بسیار خوب و روشن بود اما باید دید که این دیدگاه‌ها تا چه اندازه عملیاتی و اجرائی می‌شود و این امر نیاز به گذشت زمان دارد، به بامداد جنوب گفت: استاندار تاکید کرد که مسیر باید عوض شود. اگر همه اداره‌ها و سازمان‌ها خود توانمند شوند، دیگر نیازی به شرکت نفت نداریم. 

این دیدگاه در میان مسوولان خارگی در حالی مطرح می‌شودکه او در یکی از جلساتی که در تهران با یکی از مدیران نفتی داشته است از وی شکایت می‌کند که چرا ردیف‌هایی که به خارگ اختصاص داده شده را تامین اعتبار نمی‌کند که البته آن مدیر نفتی هم با سند و مدرک نشان می‌دهد بیش از تعهداتش عمل کرده است، حالا این سوال باید پاسخ داده شود که بالاخره چه کسی مسوول تامین اعتبار توسعه‌ای در خارگ است، نفت یا دولت که هنوز نتوانسته یک کشتی که با سرمایه شهروندان خریداری شده و نفت هم قول پیش‌خرید بلیت‌هایش را داده است، روانه جزیره مرجانی کند. 
حیدری با بیان این‌که طرح هادی و طرح جامع از جمله طرح‌های مهم شهرسازی هستند و شرکت نفت اعتقاد دارد که این طرح‌ها باید زیر نظر نفت انجام شود، تصریح کرد که استاندار با این موضوع مخالف است و معتقد است که نباید چنین اتفاقی بیفتد. به گفته وی، استاندار معتقد بود که این طرح‌ها باید از طریق شهرداری‌ها صورت بگیرند، چراکه این طرح‌ها علاوه بر آن‌که هویت شهرداری‌ها را نمایان می‌کند، محلی برای درآمدزایی و خودکفایی آنهاست. 

این شهروند خارگی گفت: استاندار در پایان جلسه تاکید کرد که باید اورژانسی هوایی در بوشهر راه‌اندازی شود که خارگ و مناطق نزدیک به آن را پوشش دهد. وی یادآور شد که این اورژانس تا برج 9 و 10 فعال خواهد شد. 

این دیدگاه‌ها در مورد جزیره خارگ و شاید بیشتر مناطق استان در حالی مطرح می‌شود که استان شمالی به‌شدت دنبال گرفتن اعتبار بیشتر از نفت برای توسعه زیرساخت‌های خودش است و همین مساله هم با واکنش استاندار پایینی مواجه می‌شود اما او همیشه گفته است باید از نفت خودکفا شویم و به هیچ وجه نگفت باید پول از کجا آورد و آیا تاکنون دولتی‌ها توانسته‌اند به‌دلیل مدیریت زودگذر خود یک طرح را در موعد مقرر به بهره‌برداری برسانند و این در مورد نفت تا چه اندازه صدق می‌کند. 

برچسب ها: خارگ ، استانداری ، نشست
نام:
ایمیل:
* نظر: