bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷
از تناقض‌گویی‌های رفعتی تا ابلاغیه رسمی فدراسیون فوتبال؛
با گذشت چند روز از الکلاسیکوی ایران، حاشیه‌های این بازی همچنان ادامه دارد. یکی از مورد بحث‌ترین حاشیه‌های این بازی جایگزین شدن فغانی به‌جای زاهدی‌فر بود که سوالات زیادی را در ذهن‌ها ایجاد کرد.
بامداد جنوب - علی تنگستانی:
با گذشت چند روز از الکلاسیکوی ایران، حاشیه‌های این بازی همچنان ادامه دارد. یکی از مورد بحث‌ترین حاشیه‌های این بازی جایگزین شدن فغانی به‌جای زاهدی‌فر بود که سوالات زیادی را در ذهن‌ها ایجاد کرد.
بازی حساس پرسپولیس و سپاهان اصفهان این هفته برگزار شد که در نهایت با نتیجه یک،یک به پایان رسید. دیداری که پر از صحنه‌ها و حاشیه‌های فراوان بود و این حاشیه‌ها تا امروز هم ادامه دارد اما مساله‌ای که امروز به آن می‌پردازیم مربوط به نحوه انتخاب داور این بازی بود. چند روز پیش بود که در سایت هیات فوتبال بوشهر، زاهدی‌فر به‌عنوان داور اول این مسابقه انتخاب شد ولی در کمال تعجب، کمیته داوران روی اسم او خط کشید و فغانی را جایگزین او کرد. حرکتی که البته در نوع خود عجیب بود. یکی از مسوولان کمیته داوران درباره دلیل تغییر برخی نفرات تیم داوری بازی سپاهان و پرسپولیس گفته بود که «به هر حال با توجه به هجمه‌هایی که پس از بازی پرسپولیس- ذوب آهن علیه داور این بازی و کمیته داوران مطرح شد، تصمیم گرفتیم برای قضاوت بازی سپاهان- پرسپولیس از بهترین تیم داوری ایران و آسیا که در سطح جهان هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند استفاده کنیم تا دیگر حرف و حدیثی ایجاد نشود. با تجربه‌ای هم که فغانی و کمک‌هایش دارند با تسلط کامل این کار را انجام می‌دهند».

 دوشنبه‌شب در برنامه 90، فردوسی‌پور اشاره‌ای به این مساله کرد و با رفعتی، رئیس دپارتمان داوران گفت‌وگو کرد. او در این گفت‌وگو صراحتا گفت که اصلا بحثی در مورد زاهدی‌فر در میان نبوده و به هیچ عنوان این داور برای این بازی حساس انتخاب نشده بود. فقط چند دقیقه پس از صحبت‌های رفعتی، فردوسی‌پور نامه ابلاغیه میثم زاهدی‌فر به‌عنوان داور اول بازی پرسپولیس و سپاهان را در برنامه نشان داد که باعث تعجب همگان شد. 
رفعتی در پاسخ به نامه ابلاغیه زاهدی‌فر، در گفت‌وگو با فردوسی‌پور تاکید کرد که این نامه فاقد تاریخ است ولی با مشاهده ابلاغ‌های گذشته به این نکته رسیدیم که تقریبا تمام نامه‌های ابلاغی که به استان می‌آید بدون تاریخ هستند و این یک امر عادی به حساب می‌آید. آن هم نامه‌هایی که در زیر آن امضای اصفهانیان و دبیرکل فدراسیون، آقای ساکت دیده می‌شود. البته باید گفت که از نظر قانونی آقای رفعتی درست گفته است ولی با توجه به ابلاغ‌های گذشته، این ابلاغیه کاملا رسمی بود.

اما ما در این گزارش به سراغ یکی از ناظران بوشهری فدراسیون فوتبال، عبدالرسول استادزاده رفتیم تا اطلاعات بیشتری از این ماجرا به‌دست آوریم. 

ابلاغیه به دو صورت به داوران اعلام می‌شود
ابلاغ داوران برای یک بازی به دو صورت به آنها اعلام می‌شود. ما یک کانال داریم که در آن تمام ابلاغ‌های داوری، کلاس‌های آموزشی، داوران فوتسال (مردان و بانوان) که از سوی کمیته داوران و دپارتمان داوری ارسال می‌شود، قرار داده می‌شود. ما بر اساس اطلاعیه‌هایی که در کانال قرار داده می‌شود از ابلاغ با خبر می‌شویم. دومین راه ابلاغ هم تماس فدارسیون با داور، ناظر بازی یا هر کس دیگری است که به او خبر دهند در فلان بازی حضور داشته باشد. آنها یک هفته قبل از بازی با ما تماس می‌گیرند و در این تماس، همه اطلاعات موردنیاز را در اختیار ما قرار می‌دهند. این دو روش معمول‌ترین راه برای رساندن ابلاغیه به داور یا ناظر داوری است. برای حضور در بازی‌های لیگ یک و لیگ برتر، یک هفته قبل از آن با ما تماس می‌گیرند که خود را آماده کنیم. 

برخلاف گمانه‌زنی‌ها، زاهدی‌فر برای قضاوت الکلاسیکوی ایران انتخاب شده بود
فدراسیون قبل از بازی پرسپولیس و سپاهان هم ابلاغیه را به هیات فوتبال بوشهر فرستاده و هم با خود زاهدی‌فر تماس گرفته بود. در گفت‌وگویی که با زاهدی‌فر داشتم او گفت که «با بنده تماس گرفته‌اند که داور این بازی هستی ولی پس از آن بار دیگر تماس گرفته‌اند که این بازی را از تو گرفته‌اند و بازی استقلال و پدیده را قضاوت خواهی کرد». حالا برخی‌ها ادعا کرده‌اند که اصلا آقای زاهدی‌فر برای این بازی انتخاب نشده است که این کاملا اشتباه است. نامه ابلاغ او در تمام سایت‌ها و کانال‌ها پخش شده است و حتی دیشب در برنامه 90 آن نامه به نمایش درآمد. وقتی او خبردار شده بود که قرار است این بازی را قضاوت کند، سعی کرد قبل از بازی خود را آماده نگه‌دارد و تمرینات بدنسازی را به‌خوبی انجام داد ولی خب به هر حال این بازی را از او گرفتند اما این‌که قبل از بازی به داور بگویند که شخص دیگری را جایگزین تو کرده‌اند در روحیه داور تاثیر می‌گذارد. 

خداوند زاهدی‌فر رو دوست داشت که این بازی به او نرسید
برخی از رسانه‌ها می‌گویند که فشار سرمربی پرسپولیس باعث شده داور این بازی تغییر کند ولی من به هیچ عنوان به این مساله اعتقاد ندارم. از نظر من خیلی خوب شد که این بازی به زاهدی‌فر نرسید، چراکه بازی پرسپولیس و سپاهان یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل بود. حاشیه‌های این بازی آنقدر زیاد بود که تا امروز هم کانال‌ها و سایت‌ها به آن می‌پردازند و باید گفت که خداوند زاهدی‌فر رو دوست داشت که این بازی به او نرسید. اما باید گفت که اگر او این بازی را سوت می‌زد، قطعا در بازی برگشت دربی حضور داشت. از نظر من مسوولان دپارتمان در یک تصمیم لحظه‌ای، این بازی را به زاهدی‌فر سپردند ولی با توجه به این‌که این بازی حساسیت بالایی داشت، آنها مجبور شدند، بازی را به فغانی بدهند. 

به‌نظر می‌رسد که در بازی‌های آینده فدراسیون مجبور شود که تاریخ هر ابلاغ را در بالای آن بنویسد تا دیگر چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

برچسب ها: ورزش ، فوتبال ، داوری ، لیگ برتر
نام:
ایمیل:
* نظر: