bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴
به مناسبت روز بازنشسته؛
17 مهرماه در تقویم ایرانیان به‌عنوان «روز تکریم خانواده و بازنشستگان» تعیین شده است. به همین مناسبت با چند بازنشسته گفت‌وگو کردیم و نظر آنها را درباره مشکلات و تسهیلاتی که در حال حاضر در اختیار دارند، جویا شدیم.
بامدادجنوب-هدی خرم آبادب: «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای». شاید این عبارت، بهترین مصداق درباره یک بازنشسته باشد که پس از سال‌ها فعالیت، لبریز از تجربیات و خاطرات است و بی‌شک این تجربیات و خاطرات برای نسل جوان امروز پر از فایده.

17 مهرماه در تقویم ایرانیان به‌عنوان «روز تکریم خانواده و بازنشستگان» تعیین شده است. به همین مناسبت با چند بازنشسته گفت‌وگو کردیم و نظر آنها را درباره مشکلات و تسهیلاتی که در حال حاضر در اختیار دارند، جویا شدیم.

علی روزبه، نائب‌رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش و بازنشسته 1/7/1387 آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در خصوص ارائه تسهیلات به بازنشسته‌ها می‌گوید: تسهیلات آنچنانی وجود ندارد، فقط یک بیمه نصف و نیمه مکمل است که این هم تعهدات بیمه‌ای آن نسبت به شاغلان آموزش و پرورش کمتر است. دارو، ویزیت، رادیولوژی و عینک که برای شاغلان در تعهد بیمه است برای بازنشستگان نیست و بقیه موارد تشخیصی و درمانی هم دارای سقف و محدود است، در حالی که بازنشستگان با توجه به سن آنها در معرض بیماری و آسیب بیشتری هستند و باید بیمه کامل‌تری داشته باشند.

وی افزود: در مقایسه با بازنشستگان کشورهای دیگر و حتی در مقایسه با اداره‌های دیگر در داخل کشور بازنشستگان آموزش و پرورش تسهیلات خاصی ندارند. روزبه در پایان خاطرنشان کرد: ما آنقدر مشغله و گرفتاری داریم و آنقدر مسوولان سپاسگزار زحمات ما هستند که اصلا به یاد نمی‌آوریم روز بازنشسته چه تاریخی از تقویم را به خود اختصاص داده است. 

بازنشستگان با اقتدار ایستاده‌اند
فرامرز حقیقی، بازنشسته آموزش و پرورش بوشهر ضمن تبریک روز بازنشسته در این باره به بامداد جنوب گفت: بازنشستگان ذخیره‌های ارزشمند جامعه هستند. وی افزود: عزیزانی که سالیان سال عمر ارزشمند خود را در عرصه‌های فرهنگی، اداری، اجتماعی و اقتصادی سپری کرده‌اند، باز ننشسته‌اند بلکه با کوله‌باری از تجربیات گرانبها با اقتدار ایستاده‌اند و آماده ارائه خدمت و تجربیات خود به نسل‌های جوان جامعه هستند. حقیقی با بیان این‌که با توجه به تاکیدات مکتب اسلام مبنی بر ز گهواره تا گور دانش جستن یادآور شد: ما وظیفه داریم براساس مسوولیتی که خداوند بر عهده ما نهاده، یک لحظه از تکامل خود و خدمت‌رسانی به دیگران غافل نشویم. 

این بازنشسته آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: با توجه به قانون استفاده نکردن از بازنشستگان در اداره‌ها از طرف شورای نگهبان جهت بررسی و اصلاح دوباره به مجلس شورای اسلامی عودت داده شده که امیدواریم مجلسیان بعد از فارغ شدن از جنجال‌های سیاسی با اصلاح قانون یاد شده زمینه بهره‌مندی جامعه را از این ذخیره‌های ناب و ارزشمند فراهم کنند.

در همین زمینه به سراغ رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهرستان بوشهر رفتیم و با او در این باره گفت‌وگو کردیم. سیدموسی میرجهانمردی ضمن تبریک به مناسبت روز بازنشسته در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این سازمان برای 17 مهرماه، روز تکریم خانواده و بازنشستگان چه برنامه‌ای برای این عزیزان دارد، گفت: در روز 17 برنامه پیاده‌روی خانوادگی را از سه‌راه دانشگاه خلیج فارس تا پارک دانشجو داریم، علاوه بر آن در جلسه امروز (پنجشنبه) برنامه‌هایی را برای روزهای آینده به این مناسبت در دستور کار داریم. وی در ادامه با بیان این‌که امسال افزایش مالی بین 15 تا 18 درصد را برای بازنشسته‌ها داشتیم، یادآور شد: با توجه به شرایط نامناسب مالی این میزان افزایش حقوقی نسبت به سال پیش که افزایش 22 درصدی بود، کاهش پیدا کرده اما ما درصددیم که این نابرابری‌های حقوقی را برای این قشر رنج دیده برطرف کنیم. 

باری به هر حال، برخی می‌پندارند بازنشستگی پایان همه چیز است، البته که این‌گونه نیست. بازنشستگی تنها دوران استراحت و پایان فعالیت و کار است، آن هم کار از نوع سخت و طاقت‌فرسا. با فرا رسیدن این دوران ضروری است که دیگر اعضای خانواده افسار زندگ را به دست بگیرند تا این بار چرخ‌های زندگی با فعالیت و کار و تلاش آنها بچرخد و پدر خانواده که دیگر طاقت و نیروی جوانی را ندارد، به استراحت بپردازد.

 «با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کلیه بازنشستگان تامین اجتماعی بیش از سال ۸۵ می‌توانند همه فوق‌العاده‌های قانونی خود را در محاسبه پاداش خدمت دریافت کنند»، «افزایش سرانه کمک هزینه سفر بازنشستگان از ۱۵ به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت»، «وام ضروری بازنشستگان پرداخت می‌شود»، «به فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش فاقد مسکن وام اعطا می‌شود»، «هر سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با متراژ مناسب برای بازنشسته‌های فاقد مسکن ساخته می‌شود.» و... . اینها شمه‌ای از وعده‌های دولت برای تامین رفاه بازنشستگان است که در رسانه‌های مختلف بازتاب یافته، هر چند با دادن همه این وعده‌ها بازنشستگان عزیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتظار می‌رود مسوولان استانی بیش از گذشته به قشر زحمتکش و گاه فراموش شده بازنشسته که این روزها بیش از گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و منزوی شده‌اند، توجه کنند و آنها را دریابند، پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار... .

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
0
0
اگر به بازنشسته احترام قایلید لطفا پاداش آنها را که درنیمه دوم هستند پرداخت نمایید نیمه دوم مهرشد از پاداش خبری نشد چرا این یعنی تکریم
نام:
ایمیل:
* نظر: