bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
یکی از پیامدهای مشکلات اقتصادی و بیکاری و مسائل ناشی از آن، گرایش جوانان به زندگی مجردی و رویگردانی از ازدواج و در صورت ازدواج تمایل به تک‌فرزندی است.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: در این بین دولت اقداماتی را برای افزایش جمعیت دنبال کرده که به نظر نمی‌رسد چندان راهگشا بوده است، از همین رو به سراغ آمار ارائه شده ثبت احوال بوشهر در شش ماهه نخست سال 94 رفتیم.

ولادت در شش ماهه نخست سال 94، هفت هزار و 690 نوزاد در مناطق شهری و دو هزار و 733 نوزاد در مناطق روستایی بوده است. همچنین هزار و 301 مورد فوت در مناطق شهری و 579 روستایی رخ داده، واقعه ازدواج هم پنج هزار و 448 و طلاق 984 مورد بوده است. توجه به آمار ولادت در کنار آمار ازدواج و فوت بی‌فایده نیست، چراکه ولادت در کنار میزان آمار فوت و ازدواج در روند کنترل جمعیت تاثیر بسزایی دارد. آنگاه که بتوانیم در کنار ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری علاقه‌مند و امیدوار کنیم، می‌توانیم از بحران کاهش جمعیت و معضلات و مسائل ناشی از آن نجات یابیم.

بی‌شک شعار دادن و تبلیغ صرف برای افزایش جمعیت ما را از بحرانی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم و در آینده‌ای نه چندان دور ممکن است به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود، نجات نمی‌دهد. به نظر می‌رسد دولت باید راهکارها و تدابیر دیگری را در این خصوص بیندیشد. تنها رایگان کردن زایمان طبیعی و صدها قانون منع کننده دیگر از جمله کاهش ورود کاندوم و یا منع بستن لوله‌های آقایان و یا اعمال مجازات‌های سنگین برای سقط جنین در این زمینه موفق عمل نمی‌کند و به‌قطع راهگشا نخواهد بود. دولت باید در این راستا طرح‌هایی را در دستور کار قرار دهد تا افزایش جمعیت با هماهنگی کامل با امکانات اقتصادی و درآمدزایی، اجتماعی و ... صورت بگیرد، چراکه اگر افزایش جمعیت با توجه به امکانات موجود برای نسل جدید صورت نگیرد، مشکلات و معضلات بی‌رویه دیگری را دامن می‌زند که به نوبه خود بحران می‌سازد. 

این در حالی است که رشد جمعيت اگر بدون برنامهریزیهای مدون و عاقلانه صورت نگیرد، مسائل اجتماعى و بوم‌شناختى حادى را به‌بار مى‌آورد. از جمله اين مسائل، نرخ بالاى بيکاري، کاستى منابع غذائى و منابع طبيعى حياتى ديگر، کمبود مسکن و فشارها و تعارض‌هائى است که به‌ نوبه خود دشوارى‌هاى عاطفى شديدى را موجب مى‌شوند.
بهعنوان مثال:

رشد سريع جمعيت در کشورهاى توسعه نيافته بر اثر پيشرفت جهانى علوم و فنون پزشکى و بهداشتي، منابع مورد نياز براى توسعه اقتصادى اين کشورها را با فشارهاى مضاعفى روبهرو کرده و رشد ضعيف توليد ناخالص ملى اين کشورها را رشد سريع افزايش جمعيت خنثى کرده است. بيشتر جمعيت اضافى اين کشورها به پايتخت‌هاى آنها سرازير شده و تناسب ترکيب جمعيتى را به‌شدت برهم زده و انواع گوناگون مسائل و مشکلات اقتصادي، اجتماعى را براى اين کشورها به ‌بار آورده است.

در کنار پیامدهای حاد ناشی از افزایش جمعیت با نادیده گرفتن مسائل اقتصادی و رفاهی اما برخی از تسهیلات برای تشویق زوجین به‌منظور افزایش جمعیت می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 
1. کاهش دوران سربازی متولدان پسر به میزان 50 درصد در زمان سربازی. 
2. در صورتی که در این مدت زوجین دارای دو فرزند پسر بشوند اولی 50 درصد و دومی به‌طور کامل از سربازی معاف است. 
3. در صورتی که زوجین در طول مدت این قانون دارای دو فرزند بشوند، به آنها مبلغ یک میلیون  تومان به عنوان تشویق و کمک آنها در طرح افزایش جمعیت پرداخت می‌شود و در صورت تولد کودک سوم نیز این مبلغ به مقدار بیست میلیون ریال پرداخت می‌شود. 
4. اولویت در واگذاری و یا وام مسکن به زوج‌هایی که در زمان این قانون دو یا سه فرزند به دنیا آورده‌اند.

آنچه مسلم است، این است که تنها تبلیغات در این خصوص موثر واقع نمی‌شود و جوانان تا زمانی که شرایط اشتغال و به‌دنبال آن مالی‌شان حل نشود، به‌سمت ازدواج و در نهایت فرزندآوری متمایل نمی‌شوند و این در درازمدت علاوه بر کاهش جمعیت، معضل‌ها و آسیب‌های اجتماعی را بسیاری را به‌همراه خواهد داشت. یکی دیگر از راهکارهای مناسب در این باره این است که در کنار افزایش جمعیت، سلامت جمعیت هم پیگیری شود تا علاوه بر ولادت با کاهش مرگ و میر، تعادل در آمار جمعیت را نیز حفظ کنیم. از همین رو توجه به آمار ثبت احوال درباره آمار ولادت و فوت و همچنین ازدواج خالی از لطف نیست. انتظار می‌رود مسوولان به این امر مهم بیش از پیش توجه کنند و تنها به تبلیغاتی که البته راه به جایی هم نمی‌برد، بسنده نکنند بلکه پیش از هر اقدام دیگری در زمینه فراهم کردن بستر اقتصادی و رفاهی-معیشتی افراد یک جامعه تلاش کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: