bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوشهر؛
داود علیزاده: این روزها قطعی‌ هر روزه برق گرفتاری‌هایی را برای شهروندان به‌وجود آورده است؛ اما شاید برای بسیاری حبس شدن در کابین آسانسور یکی از تبعات وحشتناک قطعی برق باشد. مساله‌ای که در روزهای اخیر به طرز چشمگیری نیز در بوشهر افزایش داشته است

داود علیزاده

این روزها قطعی‌ هر روزه برق گرفتاری‌هایی را برای شهروندان به‌وجود آورده است؛ اما شاید برای بسیاری حبس شدن در کابین آسانسور یکی از تبعات وحشتناک قطعی برق باشد. مساله‌ای که در روزهای اخیر به طرز چشمگیری نیز در بوشهر افزایش داشته است و گواه آن اطلاعیه اخیر آتش‌نشانی بوشهر است که در آن بر افزایش حوادث مربوط به آسانسور در پی قطعی برق تاکید شده است. بااین‌حال این پرسش به وجود می‌آید که چرا حبس شدن در آسانسور برای بسیاری وحشتناک است؟

اگرچه از سال 1383 استانداردسازی آسانسور الزامی شد و به‌موجب این استاندارد و قوانین ساختمان، مالکین موظف‌اند برای تمامی آسانسورها گواهی استاندارد آسانسور اخذ کنند؛ اما بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه آسانسور کشور 90 درصد آسانسورها بدون گواهی استاندارد هستند.

به نقل از ایرنا، عباس ابریشمی با تاکید بر اخذ گواهی استاندارد دوره‌ای آسانسورها گفت: باید استانداردهای دوره‌ای آسانسور در کشور اجباری شوند که لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرآیندی یک تا دوساله است.

بااین‌حال حتی ظاهر بسیاری از آسانسورها نشان می‌دهد که تا مولفه‌های استاندارد چقدر فاصله دارد؛ اما سبک زندگی و ساختمان‌های چندین طبقه شهروندان را به استفاده از این وسیله مجبور می‌کند. ترس بسیاری از گیرکردن در آسانسور از همین‌ موضوع ناشی می‌شود. افراد به‌جایی که در آن برای مدتی محبوس شده‌اند اطمینان کافی ندارند.

با همه این شرایط در اطلاعیه که روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوشهر در اختیار رسانه‌ها قرار داده تاکید شده است که مردم اگر به علت خاموشی در آسانسور گرفتار شدند، آرامش خود را حفظ کنند و با ۱۲۵ تماس بگیرند.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوشهر با اشاره به اینکه قطعی‌های مکرر برق در روز‌های اخیر منجر به افزایش حوادث مرتبط با آسانسور در این شهر شده است از مردم خواست چند نکته را در این زمینه رعایت کنند.

در اطلاعیه آتش‌نشانی از شهروندان ساکن و یا شاغل در مجتمع‌های مسکونی/تجاری خواسته‌شده است در زمان محبوس شدن در آسانسور نگران نباشند و ابتدا بر ترس خود غالب شوند. سپس زنگ خطر آسانسور را به صدا درآورند و با استفاده از تلفن همراه خود با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: در غیر این صورت فردی که در آسانسور حبس شده با دست به شکل یکنواخت بر در آسانسور ضربه بزند و درخواست کمک کند. البته باید توجه داشت که هوای داخل کابین آسانسور به اندازه کافی است و به دلیل منافذ زیاد هرگز اکسیژن تمام نمی‌شود و آسانسور نیز سقوط نمی‌کند.

آتش‌نشانی بوشهر تاکید کرده است که در تمامی کابین‌های آسانسور باید نشانی دقیق مکان مجتمع برای اطلاع‌رسانی صحیح به سامانه ۱۲۵ گذاشته شود. همچنین از ورود کودکان به داخل آسانسور بدون حضور والدین، جلوگیری و آموزش‌های لازم در زمینه حبس شدن در آسانسور به کودکان داده شود.

نکته دیگری که آتش‌نشانی یادآوری کرده توجه به سرویس منظم و بازدید‌های دوره‌ای آسانسورها به دست سرویس کاران مجاز است.

در همین زمینه یک کارشناس ایمنی و حفاظت کار به بامداد جنوب گفت: اگر آسانسور شرایط استاندارد را داشته باشد، جای نگرانی از قطع برق نیست. چراکه در بسیاری از ساختمان‌های امروزی آسانسورها به سیستمی مجهز است که هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند.

عبدالله هاشمی با اشاره به ترس افراد در مواقع حبس در کابین آسانسور افزود: بسیاری از مردم تصور می‌کنند هنگامی‌که آسانسور از کار افتاد، نمی‌توانند به‌سلامت از آن خارج شوند. بیشترین حوادث مربوط به آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند خودشان را از آسانسور به هر طریقی، حتی بالا رفتن از کابین آن، خارج کنند که این کار بسیار خطرناکی است. بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، این است که آرامش و راحتی خویش را حفظ کرد.

به گفته وی هنگام محبوسی در آسانسور آرامش خود را حفظ کنید؛ نفس عمیق بکشید و وحشت‌زده نشوید تا دیگران را نیز به وحشت نیندازید چراکه چند فرد وحشت‌زده در شرایط بد ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند.

هاشمی با اشاره به آژیر خطر در آسانسورها خاطرنشان کرد: کلید تلفن یا آژیر خطر (کلید آلارم) با شکل زنگ تعبیه‌شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیرکرده است. اگر آنتن موبایل دارید، با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی ۱۲۵ است، تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

وی در ادامه تاکید کرد که افراد باید بدانند که وضعیتی که در آن قرار دارید خطرناک نیست؛ بنابراین به جای انجام کارهای خطرناک، کف کابین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد، تعادلتان به هم نمی‌خورد. همچنین نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن مورد نیاز بدن شما تمام نمی‌شود.

هاشمی به شهروندان توصیه کرد که در ساختمان خالی از سکنه سعی شود که از استفاده از آسانسور نکنند و در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

به گفته وی دیوارهای کابین در مقابل هوا کاملاً ایزوله نیستند. این یعنی که هوا مطمئناً راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوید. پس آرامش خودتان را حفظ کنید.

هاشمی با بیان اینکه سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است تاکید کرد: این سیستم از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان بسیار کم است و شهروندان در نظر داشته باشند که حفظ آرامش در چنین شرایطی از همه‌چیز مهم‌تر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: