bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۰
نگرانی بازنشستگان تأمین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی؛
داود علیزاده: بحث همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی یکی از جنجالی و چالشی‌ترین بحث‌هایی بود که چند سال گذشته در ایران مطرح شد. این طرح با کش‌وقوس‌های فراوان درنهایت در چندین مرحله از سال گذشته اجرایی شد.

داود علیزاده

بحث همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی یکی از جنجالی و چالشی‌ترین بحث‌هایی بود که چند سال گذشته در ایران مطرح شد. این طرح با کش‌وقوس‌های فراوان درنهایت در چندین مرحله از سال گذشته اجرایی شد و حتی اول تیرماه، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه سلسله نشست‌های رویای تأمین فراگیر گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده، منابع موردنیاز برای استمرار متناسب‌سازی تا سه سال آینده نیز تأمین‌شده است و جای نگرانی نیست.

مصطفی سالاری در ادامه تأکید کرده بود: متناسب‌سازی و استمرار آن کار بزرگی است که با کمک همه بخش‌ها اعم از دولت، مجلس و شرکای اجتماعی شدنی است و برای این کار سازمان تأمین اجتماعی تدابیر لازم را اتخاذ کرده و قطعاً اتفاق خواهد افتاد.

بااین‌حال اکنون پس از گذشت دو هفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تأمین نشدن منابع پرداخت مابه تفاوت مستمری بازنشستگان خبر داده است و تأمین منابع همسان‌سازی برای دو سال آینده را نیز محل تردید دانسته است. این در حالی است که هنوز پس از گذشت چهار ماه از سال مابه‌التفاوت حقوق فروردین مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نیز پرداخت‌نشده است و در پرداخت مستمری ماهانه نیز تأخیرهایی مشاهده‌شده است. تمام این موارد باعث نگرانی بازنشستگان این سازمان و تردید نسبت به امنیت مالی خود در آینده ایجاد کرد است.

از روزهای آغازین ماه جاری که خبر ارسال لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دولت به مجلس اعلام شد، «الیاس نادران» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در تلویزیون حاضر شد و به نقد افزایش تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و تاکید کرد که افزایش بار تعهدات دولت در این حوزه تورم‌زاست. در همین حال روزنامه «کیهان» با انتشار یادداشتی به افزایش این تعهدات اشاره کرد و به نقد این لایحه تهیه شده توسط دولت پرداخت.

به نقل از ایلنا در همین زمینه بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران از اظهارات و ادعاهای مدیران سازمان تأمین اجتماعی انتقاد کرد.

حسن ایزدان با اشاره به اظهارات متناقض مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: اینکه مدیرعامل سازمان ادعا کرده منابع متناسب‌سازی برای سه سال آینده تأمین‌شده و هیچ نگرانی نیست اما عمل با این ادعا نمی‌خواند. چطور ادعا می‌کنند منابع متناسب‌سازی را برای سه سال تأمین کرده‌اند درحالی‌که نمی‌توانند اعتبار لازم برای پرداخت مابه‌التفاوت متناسب‌سازی یک ماه را فراهم کنند؟

وی با تأکید بر پرداخت نشدن مابه‌التفاوت فروردین‌ماه بازنشستگان تصریح کرد: به آخر تیرماه رسیده‌ایم؛ اما هنوز خبری از پرداخت مابه‌التفاوت‌ها نیست. این در حالی است که پیش‌ازاین وعده داده بودند در خرداد پرداخت می‌شود و بعدتر سازمان مدعی شد باید منابع و اعتبار موردنیاز برای آن فراهم شود؛ اعتباری که فقط دو هزار میلیارد تومان است ولی هنوز فراهم نشده!

ایزدان در ادامه به‌ تأخیر در پرداخت واریز حقوق تیرماه بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: هرماه در بیستم حقوق «الف» را واریز می‌کردند؛ من خودم بیستم هرماه، سرصبح حقوقم را می‌گرفتم اما این ماه هنوز خبری از واریز حقوق تیرماه نیست.

این فعال صنفی با ابراز نگرانی از وضعیت سازمان تأمین اجتماعی و آینده آن می‌گوید: وقتی نمی‌توانند منابع جور کنند که حقوق را به‌موقع بپردازند وقتی بودجه برای پرداخت مابه‌التفاوت یک ماه بازنشستگان ندارند چطور ادعا می‌کنند که منابع متناسب‌سازی برای سه سال آینده تأمین‌شده و هیچ جای نگرانی نیست! آیا ما بازنشستگان با این شرایط موجود نباید نگران باشیم؟!

وی خواستار پرداخت هرچه زودتر حقوق تیرماه و پرداخت مابه‌التفاوت فروردین شد و گفت: شایسته نیست بازنشستگان کارگری بیش از این برای دریافت معوقت یک ماه خود در انتظار بمانند و سازمان مدام امروز و فردا کند.

بااین‌حال مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره زمان واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: در اردیبهشت‌ماه اصلاحاتی انجام شد و باید مابه‌التفاوت بپردازیم، ان شاالله بتوانیم هرچه سریع‌تر منابع را وصول و مابه‌التفاوت‌ها را بپردازیم.

مصطفی سالاری در حاشیه سلسله نشست‌های رویای تأمین اجتماعی فراگیر که با موضوع «مدیریت تعارض منافع تأمین اجتماعی» برگزار شد با بیان اینکه تعارض منافع در سطوح مختلف از کلان تا خرد ممکن است وجود داشته باشد و مدیریت آن دارای اهمیت است و باید از مصادیق بروز آن جلوگیری کرد گفت: مدیریت تعارض منافع در کشور ما سابقه داشته است، به‌عنوان‌مثال قانون منع مداخلات وزراء و کارکنان دولت در قراردادهای دولتی از مصادیق تعارض منافع است که قانون‌گذار در دهه ۴۰ آن را تصویب و پیش‌بینی کرده است.

به گفته وی به‌عنوان‌مثال اگر بخشی از سازمان تأمین اجتماعی با بیمارستانی برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان قرارداد می‌بندند باید توجه کرد که مبادا خودشان در آن بیمارستان سهامدار باشند. مدیریت تعارض منافع را می‌شود در موارد متعدد و گسترده‌ای پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه آنچه ما در بخشنامه مدیریت تعارض منافع انجام دادیم این است که صرفاً به مصادیق نپرداختیم، تعاریف را ارائه و سپس سازوکار را پیش‌بینی کردیم گفت: همچنین یک کمیته پیش‌بینی کردیم تا مواردی را که احتمال داده می‌شود از مصادیق تعارض منافع باشد را بررسی کند که آیا تعارض هست یا خیر که اگر مصداق تعارض بود جلوی آن گرفته شود و یا اگر فردی مرتبط است، در آن کار دخالت نکند و در تصمیم خودش ذی‌نفع نباشد.

وی درباره علت صدور این بخشنامه گفت: در دستگاه‌های اجرایی دیگر هم قابل‌تصور است که شاید کارکنان یا مدیران در یک تصمیم، معامله، صدور یک بخشنامه یا دستور اداری خودشان ذینفع باشند که الزاماً به این معنا نیست که افراد سوء نیت دارند، اما مدیریت تعارض منافع ایجاب می‌کند که فرد در این زمینه تصمیم‌گیری نکند و تصمیم را شخص دیگری بگیرد یا به‌طورکلی کار انجام نشود.

به گفته وی مبارزه با زمینه‌های فساد اداری مدنظر است و ما مدیریت تعارض منافع را به‌صورت جامع دیده‌ایم و از دستگاه‌هایی هستیم که بخشنامه و سازوکار آن را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره زمان واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان نیز گفت: افزایشی که اول سال اعمال کردیم، هزینه قابل‌توجهی دارد و اولین گام این است که بتوانیم منابع مالی موردنیاز را به‌موقع تأمین کرده و هم برای دو سه سال آینده پیش‌بینی منابع را انجام و تا پایان دولت کاری کنیم که برای سه چهار سال آینده منابع ناشی از افزایش حقوق تأمین‌شده باشد.

وی بابیان اینکه منابع هم متفاوت است و حق بیمه دریافتی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند تأکید کرد: مطالبات از دولت هم هست. اکنون معادل ۸۹ هزار میلیارد تومان سهام دولت در شرکت‌های مختلف در دستور کار دولت قرارگرفته که بنا به پیشنهاد وزیر اقتصاد در اجرای قانون بودجه به تأمین اجتماعی واگذار شود؛ به‌اضافه سود سهام و درآمدهای دیگر که امید است سریع وصول شود و تلاش ما این است هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار لیست مشاوران شستا و حقوق‌های دریافتی آنها گفت: جزئیات را نمی‌دانم. شستا با سازوکارهایی توسط هیئت‌امنا امور را انجام می‌دهد و ما به لحاظ اجرایی در سازمان، در آن دخیل نیستیم و اطلاعی ندارم.

یادآوری می‌شود که پیش از این سازمان تأمین اجتماعی وعده داده بود در خرداد این بخش از مطالبات مزدی بازنشستگان پرداخت می‌شود؛ اما ظاهراً به دلیل عدم تأمین اعتبار برای پرداخت، این وعده به سرانجام نرسیده است.

پس از آن قرار بود که این مبالغ تیرماه و همراه با واریز حقوق به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد؛ این مبالغ مابه‌التفاوت متناسب‌سازی برای بازنشستگان سایر سطوح است که بازنشستگان انتظار داشتند در ماه جاری آن را دریافت کنند. با این حال پس از تأخیر در پرداخت مستمری تیرماه، پرداخت مبالغ مابه‌التفاوت متناسب‌سازی برای بازنشستگان نیز به بعد موکول شده است.

...................................................................................................................

حقوق کارکنان شرکتی اورژانس بوشهر پرداخت می‌شود؟

بامداد جنوب: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به نشست هیات رئیسه این دانشگاه از پرداخت حقوق سه ماه کارکنان شرکتی اورژانس ۱۱۵ این استان تا پایان تیرماه جاری خبر داد.

دکتر سعید کشمیری روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در این جلسه مقرر شد حقوق اردیبهشت‌ ماه کارکنان شرکتی اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر توسط شرکت طرف قرارداد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تا پایان تیرماه جاری پرداخت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به پایان قرارداد شرکت پیمانکار افزود: همچنین تصمیم هیات رئیسه این دانشگاه در نشست امروز حقوق خرداد و تیرماه نیز به دلیل اتمام قرارداد شرکت پیمانکار مربوطه با دانشگاه، به‌صورت قرارداد مستقیم توسط این دانشگاه تا پایان تیرماه پرداخت شود.

به گفته وی حقوق فروردین‌ماه سال جاری این کارکنان نیز پیش‌ازاین پرداخت‌شده بود و با پرداخت این سه ماه، حقوق آنها به‌روز می‌شود.

یادآوری می‌شود که شهرستان عسلویه چهار پایگاه اورژانس با ۲۴ نیرو دارد که ۱۴ نیرو شرکتی هستند؛ نیرو‌هایی که نه تنها حقوق اردیبهشت و خرداد را دریافت نکرده‌اند بلکه قراردادشان هم پایان خرداد به پایان رسیده و تمدید نشده است.

کارکنان سه پایگاه عسلویه، چاه مبارک و نخل تقی به همین علت در محل کارشان حاضر نشدند و این پایگاه‌ها تعطیل شدند. اکنون در شهرستان عسلویه که باتوجه به صنایع فراوان گاز، نفت و پتروشیمی به‌عنوان پایتخت انرژی کشور مشهور است، فقط یک پایگاه اورژانس فعال دارد. حکایت مشکلات ۹۵ نیروی شرکتی اورژانس استان بوشهر حکایتی طولانی و ادامه‌دار است. پیش‌ازاین هم این نیرو‌ها درباره پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود شکایت‌هایی داشتند و طی اعتراض‌هایی در چندمرحله حقوق معوق آنها پرداخت شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: