bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
بوشهر شهری که در سال‌های اخیر روند توسعه‌های شهری آن سرعت چشم‌گیری گرفته است، به دلیل موقعیت خاص خود در کناره دریای خلیج‌فارس و همچنین به سبب دارا بودن منابع و امکانات فراوان انتظار می‌رود که طی سال‌های آینده به شهری بزرگ‌تر تبدیل شود که شهر بزرگ‌تر به طبع امکانات بیشتری نیز نیازمند است. زمانی که صحبت از توسعه شهری به میان می‌آید، دقت و توجه به زیرساخت‌ها در روند توسعه آینده شهری اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند و لازمه پیشرفت شهری در سالیان بعد پیش‌بینی لزوم زیرساخت‌ها در مناطق حساس و نیازمند آن زیرساخت‌هاست که در صورت پیش‌بینی‌های نامناسب و یا ناقص، شهر دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

به نگاهی گذارا به شهرهای کنونی کشورمان مشکلاتی که در صورت نبود زیرساخت‌ها به وجود می‌آید را بهتر درک خواهیم کرد. زمانی که در سالیان گذشته، قبل از اینکه شهرها به توسعه کنونی و وسعت شهری حال حاضر دست پیدا کنند، نبود توجه به زیرساخت‌های کافی نظیر کانال‌های تاسیسات شهری، مشخص کردن نواحی حساس شهری در توسعه آینده و ... باعث بروز مشکلات فراوانی در روند پیشرفت حال شهرها شده است، که در شهری مانند بوشهر برای جبران برخی از این کمبود‌ها، به ویژه کانال‌های تاسیساتی که از اهمیت مهمی برخوردار هستند؛ هر روز خیابانی از این شهر حفاری می‌شود تا برخی از این مشکلات حل شود. یک روز برای لوله‌های گاز، یک روز برای لوله‌های آب و روز دیگر برای کارهای دیگر، به طوری که برخی از نقاط چندین بار در زمان‌های مختلف حفاری می‌شود. روند این حفاری‌ها آنقدر زیاد است که باید به آن گفت «قانون پایستگی حفاری» که فقط از شهرداری به شهرداری بعد منتقل می‌شود!!!

نکته‌ای که در خصوص این حفاری‌ها باید متذکر شد تعداد فراوانی است که گاها در در یک مسیر و یا ناحیه صورت گرفته است که به واسطه این امر، کیفیت خیابان‌های شهر بوشهر کاهش چشمگیری پیدا کرده است و هچنین باعث شده است، این خیابان‌ها ظاهری زشت و رقت‌انگیز داشته باشند. وجود این حفاری‌های فراوان علاوه بر موارد گفته شده، سبب اتلاف و هدر رفتن زمان و منابع مالی فراوانی می‌شود که در صورت کارشناسی‌های مناسب، می‌توان از آن در دیگر پروژه‌های شهری استفاده کرد. همچنین نباید ترافیکی که به علت بسته شدن این مسیرها به‌وجود می‌آید را فراموش کرد که این خود سبب افزایش آلایندگی هوای شهرها می‌شود. البته بوشهر شهری کوچک و به نسبت پاک‌تر از دیگر شهرهاست، اما نمونه موارد اخیر را در دیگر شهرهای ایران می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

حال که در زمان کنون، برای انجام برخی زیرساخت‌ها در برخی نقاط شهری دیر شده است، پس بهتر آن است در بوشهر با انجام پیش‌بینی‌های توسعه آتی در طرح‌های تفصیلی، که توسعه روز افزون آن امری اجتناب ناپذیر است، مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد را در آینده به حداقل خود برسانیم. در این خصوص زمزمه‌های بندر آزاد شدن این شهرها و موقعیت خاص شبه‌جزیره‌ای بودن این شهر، شرایط ویژه‌ای را در انجام این مهم بوجود می‌آورد که باید به دقت کارشناسی و پیش‌بینی شود. در این خصوص لازم است که شهرداری نظارت خود را در مناطق مختلف بیشتر کند و به دلیل مشخص بودن روند رشد در برخی نقاط که در حال گسترش هستند، قبل از دیر شدن فکری به حال زیرساخت‌ها و توسعه این مناطق بی‌اندازد.

پاسخ‌گویی شهری علاوه بر ظرفیت‌های کلان که در صورت بندر آزاد شدن شهر بوشهر بوجود می‌آید، باید به ظرفیت‌های خرد نیز پاسخ‌گویی لازم را داشته باشد، چراکه توجه نکردن به جامعیت در پاسخ‌گویی شهری به نیازمندی‌های شهر، ظرفیت‌های کلان شهری که بواسطه این امر بوجود می‌آید را نیز به خطر می‌اندازد. به طبع در در موارد این چنینی شهری که تا سالیان زیادی پیشرفت‌های شهری آن پیش‌بینی شده است، عملکرد بهتر و جامع‌تری را از خود نشان می‌دهد و نباید مشکلاتی که در نواحی قدیمی شهر به دلیل موارد ذکر شده، وجود دارد گریبان‌گیر نواحی جدید نیز بشود.
ضرورت وجود پارکینگ طبقاتی
در نگاهی که می‌توان به شهرهای رو به توسعه انداخت؛ لازمه پارکینگ‌های طبقاتی که جز لاینفک آن در راه پیشرفت‌های منظر شهری می‌باشد، قابل مشاهده است که در ایجاد کاهش ترافیک، افزایش امنیت و بهره بهتر از زمان نقش بسزایی را ایفا می‌کند. بوشهر که در حال حاضر رو به توسعه است و تاکنون به گسترگی دیگر شهرهای بزرگ نرسیده است، اما در برخی نقاط دارای ترافیکی رو به رشد است که حاصل پارک اتومبیل‌ها در این مسیرها می‌باشد.

در این مسیرها که خیابان سنگی از جمله مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید، نبود پارکینگ‌های طبقاتی کاملا احساس می‌شود، بطوری که خیابان‌ها که در واقع محلی برای عبور و مرور است، عملا به پارکینگ‌های عمومی تبدیل شده است. در میان که اکثر پزشکان موجود در این ناحیه قرار دارند، معمولا بیماران در هنگام مراجعه به دلیل نبود محل پارک برای اتومبیل‌ها با مشکل مواجه هستند. پس لازمه برطرف شدن این مشکلات تعیین محل‌های برای پارکینگ‌های عمومی طبقاتی در نقاط حساس و گره‌های شهری مهم است که در جهت آسایش و توسعه شهری بسیار موثر است.
نبود این محل‌ها به گونه‌ای است که در برخی نقاط وسایل نقلیه در پیاده‌رو ها نیز تعرض کرده و حقوق شهروندی را نقض می‌کنند و پیاده‌روها که محلی برای عابران است در موارد این چنینی به پارکینگ تبدیل شده است و این درحالی است که خود پیاده‌روها از استاندارد مناسبی در عرض برخوردار نمی‌باشد. پس می‌توان از احداث پارکینگ‌ها به عنوان راه‌حلی در ایجاد حقوق اولیه شهروندی نیز یاد کرد که کمک فراوانی برای مردم به حساب می‌آید. در این میان از برخی ضوابط و مقررات که در شهرداری نیز وجود دارد نیز یاد کرد؛ ضوابطی که برخی سازندگان ساختمان‌ها اجازه می‌دهد که با پرداخت وجه نقد، برای ساخت و ساز خود، تراکم را افزایش می‌دهند، کاربری را تغییر داده و پارکینگ را برای سود بیشتر حذف می‌کنند.

در این موارد شهرداری که خود باید توجه ویژه‌ای به این امور شهری داشته باشد، متاسفانه عملکرد نامناسبی را از خود نشان می‌دهد که افزایش کیفیت‌های شهری فدای کمبود بودجه‌های این سازمان می‌شود. زمانی که پارکینگ‌ها در بند حذف پارکینگ حذف می‌شود، وسایل نقلیه به محیط‌های آزاد شهری نظیری خیابان‌ها کشیده می‌شود، که علاوه بر ترافیک، سبب کاهش رفاه و حقوق شهری می‌شود. با احداث پارکینگ‌های طبقاتی، محل مناسبی برای وسایل نقلیه که باید ساعت‌ها در گوشه خیابان باشند بوجود می‌آید که امنیت و روان شدن عبورومرور را نیز افزایش می‌دهد در این میان گوشه‌های خیابان محلی می‌شود برای اتومبیل‌های که قرار است مدتی کوتاهی توقف کنند که دیگر مجبور به پارک‌ دوبل نشوند. روند احداث این محیط‌های عمومی، باعث افزایش توسعه شهری در آینده بوشهر می‌شود که باید در جهت پیش‌بینی طرح‌های تفصیلی در آینده شهری به آن توجه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: