bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
امروزه با گسترش تکنولوژی و باز شدن درهای علم و حکمت با این‌که به نظر می‌رسد در زمینه ازدواج آگاهی دختر و پسرها بیشتر شده و ازدواج آنها باید دوام بیشتری داشته باشد
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: جنس عجیبی دارد. نه ضعیف است و نه ناتوان. فهمیدن او سخت نیست. بدون او اجاق زندگی برای همیشه کور کور است. در کودکانه‌هایش هزار و یک آرزو دارد. کفش‌های پاشنه بلند مادرش را می‌پوشد و با شنیدن صدای کفش در خیال خود نقش همسر و مادر را بازی می‌کند. عروسک‌هایش بچه‌هایش هستند و به آنها عشق می‌ورزد تا این‌که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. او پس از سال‌ها تمرین خاله‌بازی اینک دست در دست مردی می‌گذارد تا شریک زندگی او شود اما گاهی برخی مردها فراموش می‌کنند که این دختر همان دختر رویاهای دیروزشان است. حال زنی که سال‌ها نقش عاشق بودن را بازی کرده، گاهی در ازای عشقی که می‌ورزد، کینه درو می‌کند.

امروزه با گسترش تکنولوژی و باز شدن درهای علم و حکمت با این‌که به نظر می‌رسد در زمینه ازدواج آگاهی دختر و پسرها بیشتر شده و ازدواج آنها باید دوام بیشتری داشته باشد، این‌گونه نبوده و بر مشکلات زوجین افزوده هم شده است. حال باید دید مشکل چیست و برای رفع یا کاهش این مشکلات چه راهکاری می‌توان اندیشید.

به‌تازگی در استان‌های مختلف، کمپین‌های مجازی ازدواج به‌منظور اطلاع‌رسانی به جوانان در همین خصوص راه‌اندازی شده است. جای خالی چنین کمپینی در بوشهر احساس می‌شد تا این‌که به ما گفته شد نخستین کانون حمایت از خانواده در استان بوشهر در حال راه‌اندازی است که به‌صورت کاملا رایگان آماده خدمات‌رسانی به جوانان است. به همین منظور با موسس این کانون تماس گرفتم و با وی قرار حضوری گذاشتم. ساعت هشت شب خانم مریم وژدان حقیقی را در دفترش ملاقات کردم. وی درباره کانون حمایت از خانواده گفت که تمام فعالیت‌های ما به‌صورت رایگان است و از هیچ نهاد دولتی هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم.

حقیقی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که فعالیت‌های کانون شامل چه بخش‌هایی می‌شود، تصریح کرد: اهداف کانون حمایت خانواده عبارت است از: 1. آموزش شیوه‌ها و معیارهای صحیح همسرگزینی و اصلاح روش‌های سنتی 2. ایجاد مراکز مشاوره به‌ویژه در رابطه با دانشجویان جهت بهبود فرایند همسریابی و معیار صحیح همسرگزینی 3. آموزش شیوه‌های صحیح رفتاری از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی قبل و بعد از ازدواج تحت عنوان آموزش مهارت‌های زندگی و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر ‌4. ترویج فرهنگ نفی جنسیت‌سالاری در خانواده‌ها از طریق آموزش روش‌های صحیح تربیتی 5. تقویت و توسعه طرح‌های پیشگیری از همسرآزاری (جسمی، روحی) صلح و سازش خانوادگی 6. ترویج فرهنگ مراجعه خانواده‌ها به مراکز مشاوره خانواده در هنگام بروز اختلاف 7. تشویق شهروندان به ازدواج آگاهانه و عاقلانه به‌منظور قوام خانواده و کاهش آمار طلاق در جامعه 8. گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌منظور ارتقای اطلاعات خانواده و به‌ویژه خانواده با حقوق فردی و اجتماعی. 

وقتی زنی به زن دیگر خیانت می‌کند
موسس کانون حمایت از خانواده که خود کارشناس حقوق و مشاور خانواده است، در خصوص این‌که بیشترین موضوع مراجعه زوجین به شما چیست، افزود: بیشترین موضوعی که سبب بروز اختلاف بین زوجین می‌شود، خیانت مردان است. حقیقی گفت: در جامعه ما جا افتاده که وقتی به مردی می‌گویی چرا خیانت؟ پاسخ می‌دهد که همسرم به خودش توجهی نمی‌کرد و به خودش نمی‌رسید، حال باید این سوال را پرسید که اگر مردی شلخته باشد و بوی دود و روغن بدهد، زن حق دارد به او خیانت کند یا خیر؟ و اصلا چنین دلیلی برای توجیه خیانت منطقی است؟ وی در ادامه به یکی دیگر از موارد مراجعه زوجین یادآور شد: شک و بددلی یکی دیگر از دلایل اختلاف بین زن و شوهرهاست. بارها شده که مردی نزد ما آمده و از این‌که همسرش تلفن همراه و واتس‌آپ دارد، شاکی بوده است و این‌که چرا در تلفن همسرش شماره چند آقا ذخیره بوده، حال باید در جواب این مراجعه کننده گفت آیا در تلفن خود شما تلفن هیچ خانمی وجود ندارد؟ موسس کانون حمایت از خانواده تصریح کرد: گاهی اختلاف بین زوجین از مسائل پیش پا افتاده ناشی می‌شود که لزوم مراجعه آنها به یک مشاور بیش از پیش محسوس می‌شود، از همین رو من از روی علاقه و اهمیتی که خدمت به دیگران برایم داشت، تصمیم به راه‌اندازی چنین کانونی گرفتم. 
وی به نبود فرهنگ‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: نداشتن آگاهی یکی از معضل‌های اساسی جامعه ماست. بسیاری از زن‌ها از آنجا که از قانون و حقوق خود بی‌اطلاع هستند، مورد ظلم واقع می‌شوند و در همین راستا یکی از اهداف ما آگاهی دادن به زنان در خصوص حق و حقوقشان است. 
حقیقی در ادامه تاکید کرد: از آنجا که متاهلان بدون آگاهی و مشاوره پیش از ازدواج، اقدام به این امر مهم کرده‌اند، باید جوانانی را دریافت که هنوز تصمیم به ازدواج نگرفته‌اند، چراکه خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج.
موسس کانون حمایت از خانواده با بیان این‌که هیچ‌کس ازدواج نمی‌کند که طلاق بگیرد، گفت: از آنجا که فعالیت‌های ما به‌صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود و کاملا مستقل هستیم و از هیچ نهاد دولتی هم کمکی نمی‌گیریم، ممکن است در فعالیت‌هایمان با مشکل روبه‌رو شویم ولی برای نجات زندگی دو انسان تمام تلاش خود را می‌کنیم. 

آنچه از این گفت‌وگو دستگیرم شد این بود که همسران از حقوق خود آگاه نیستند به‌ویژه خانم‌ها. برای حل این مشکل وجود چنین کمپین‌ها و کانون‌هایی در استان بوشهر بیش از پیش لازم است و باید افراد و سازمان‌های دیگر نیز به‌منظور حمایت از جوانان برای ساختن جامعه‌ای سالم و پویا این‌ کانون را که نخستین کانون حمایت از خانواده در استان است، یاری کنند. تلاش‌های چنین فعال اجتماعی که در راستای آگاهی همجنسانش تلاش می‌کند قابل تحسین است و دیگران باید برای سهیم شدن در این امر خیرخواهانه بشتابند، هر چند امروزه کمک‌های خیرخواهانه در گرو کسب شهرت صورت می‌گیرد، یعنی اگر به‌دنبال آن برای فرد مورد نظر شهرت بیاورد، کمک می‌کنند و اگر نام و آوازه نیاورد، می‌گویند شرایط مالی خوبی نداریم. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
0
0
ضمن تشکر وقدر دانی از تلاش سرکار خانم وژدان وراه اندازی این کانون جدا مطالبی که فرموده اند واقعیتی محض وتلخ است که باید بکمک ایشان وهمکاری اقشار جامعه این معضل را درمان کرد بامید تلاش همه جانبه وموفقیت روز افزون برای خانم وژدان
نام:
ایمیل:
* نظر: