bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱
راضیه علی زاده: اگر کودک شما با افت شنوایی متولدشده و یا سوابق کم شنوایی را در خانواده مشاهده می‌کنید, مهم است هرچه سریع‌تر مداخله را شروع نمایید، چراکه حتی چند ماه دیرکرد، می‌تواند تاخیر زیادی در رشد مغز کودک ایجاد کند وقتی کم شنوایی در فرزند شما تشخیص داده شود.

راضیه علی زاده

اگر کودک شما با افت شنوایی متولدشده و یا سوابق کم شنوایی را در خانواده مشاهده می‌کنید, مهم است هرچه سریع‌تر مداخله را شروع نمایید، چراکه حتی چند ماه دیرکرد، می‌تواند تاخیر زیادی در رشد مغز کودک ایجاد کند وقتی کم شنوایی در فرزند شما تشخیص داده شود، با تصمیمات زیادی در مورد درمان کم شنوایی، توان‌بخشی شنوایی و گفتار و زبان مواجه خواهید شد.

اولین و مهم‌ترین گام برای سلامت شنوایی برای نوزاد و یا کودکتان، داشتن سمعک است. سمعک کودکان از مواردی است که نباید از آن غافل شد کودکان از سن یک‌ماهگی می‌توانند از سمعک استفاده کنند هرقدر کودک در سنین پایین‌تر و در ماه‌های اولیه زندگی خود سمعک دریافت کند مهارت‌های کلامی، گفتاری و اجتماعی‌اش بیشتر می‌شود شما نیاز دارید که چگونگی استفاده از سمعک و نحوه قراردادن آن بر روی گوش کودک را یاد بگیرید و هرچه سن کودک بالاتر می‌رود، نحوه قرار دادن سمعک بر روی گوش را به خود کودک یاد داد سعي كنيد سمعك گذاشتن را به‌عنوان بخشي از برنامه‌ لباس پوشاندن و در آوردن برای كودك جا بيندازيد.

زماني كه كودك از خواب بلند می‌شود سمعك را روي گوشش بگذاريد و زماني كه به خواب می‌رود سمعكش را برداريد. در این صورت براي كودك خيلي طبيعي جلوه می‌کند كه هرگاه از خواب بيدار شد سمعك بزند زمان سمعك گذاشتن كودك را به‌تدریج طولاني كنيد. ابتدا چند بار در روز هر بار به مدت چند دقيقه برايش سمعك بگذاريد. اگر چندين بار در روز سمعك را برايش گذاشته‌اید و هر بار چند ثانيه بعد آن را پرتاب كرده و به شما تنش وارد كرده ديگر برايش سمعك نگذاريد و به او استراحت بدهيد. زيرا كودك تنش شما را احساس می‌کند و اين امر كار را مشکل‌تر می‌سازد.

بنابراين، چند ساعت بعد يا روز بعد زماني كه آرامش داشتيد دوباره امتحان كنيد براي پرت كردن حواس كودك چيزي مثل يك اسباب‌بازی آماده داشته باشيد. حتي می‌توانید يك اسباب‌بازی را فقط به زمان سمعك گذاشتن او اختصاص دهيد اگر كودكتان احساس ناراحتي يا درد كند سمعكش را بر می‌دارد. اگر متوجه شديد كودك پس از شنيدن صداهاي بلند يا به دليل احساس درد سمعكش را برمی‌دارد يا اگر كودك پس از شنيدن صداها چشمك می‌زند با کارشناس شنوایی‌شناس خود مشورت كنيد تا سمعك را برايتان تنظيم كند سمعك را در يك جاي مخصوص و امن نگهداريد.

اگر خودش سمعك را برمی‌دارد هر بار او را به‌جای خاصي ببريد تا سمعكش را پس از درآوردن آنجا بگذارد. او به‌تدریج متوجه می‌شود سمعك جاي خاصي دارد. به‌این‌ترتیب هر وقت سمعك روي گوش كودك نبود، نيازي نيست همه‌جا را به دنبال آن بگرديد سمعك رنگ‌های مختلف دارد بنابراين، می‌توانید به فرزندتان اجازه دهيد خودش رنگ مورد نظرش را انتخاب كند. همچنين می‌توانید روي سمعك، برچسب‌های قشنگ بچسبانيد تا كودك به آن علاقه‌مند شود. با اين كار می‌توان سمعك هر گوش را به یکرنگ تهيه كرد تا با هم اشتباه نشوند.

قالب‌ها را هم می‌توان به رنگ‌های مختلف يا با نقش‌های مختلف سفارش داد اجازه دهيد فرزندتان خودش انتخاب كند. می‌توانید دو مورد را در اختيارش بگذاريد تا خودش يكي را به گوشش بزند. يا خودش شكل موردعلاقه‌اش را براي چسباندن روي سمعك انتخاب كند در آخر سعي كنيد با ديگر والدين در تماس باشيد و از تجربيات آن‌ها استفاده كنيد. اين كار سبب می‌شود فرزندتان با ديگر كودكاني كه سمعك دارند ملاقات كند و متوجه شود تنها كسي نيست كه سمعك دارد. ديدن بزرگ‌سالانی كه سمعكمی‌زنند هم مفيد است تا كودك متوجه شود افراد در هر سني ممكن است سمعك بزنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: