bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۳ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱
مانور زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» برگزار شد؛
داود علیزاده: بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» به‌صورت حضوری برگزار شد. پناه گیری ایمن، خروج اضطراری ایمن، تخلیه مجروحین و مصدومین احتمالی، اطفای حریق و اسکان اضطراری با حضور تیم‌های امدادی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مانور بود

داود علیزاده

هشتم آذرماه روز ایمنی مدرسه نام‌گذاری شده است، به همین مناسبت در سراسر کشور بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» به‌صورت حضوری برگزار شد. پناه گیری ایمن، خروج اضطراری ایمن، تخلیه مجروحین و مصدومین احتمالی، اطفای حریق و اسکان اضطراری با حضور تیم‌های امدادی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مانور بود.

هم‌زمان با مدارس سراسر کشور در مدرسه شهید بهشتی بوشهر این مانور براساس سناریوی فرضی زلزله 5 ریشتری به اجرا درآمد و دانش آموزان آموختند در لحظات اولیه پس از وقوع زلزله چگونه عمل کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در خصوص برگزاری این مانور در مدارس استان بوشهر گفت: باتوجه به خطر بالای زلزله در ایران و اهمیت ارتقای آمادگی مردم با اثرات زلزله هر ساله در هشتم آذرماه، مانور سراسری زلزله با هدف افزایش آگاهی و آمادگی جامعه برای کاهش خطرپذیری و ارتقای ظرفیت مواجهه با اثرات سوانح طبیعی برگزار می‌شود.

دکتر احسان ایزدپناه با اشاره به‌ضرورت برگزاری این مانور افزود: آمادگی، آموزش، مهارت‌افزایی دانش‌آموزان، کار تیمی و برگزاری مانورها در سطح مدارس بسیار مهم است؛ چراکه دانش‌آموزان جمعیت زیادی از جامعه را شامل شده و آمادگی آن‌ها در هنگام مواجه با واقعه سبب کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش آموزان چه در محیط مدرسه و چه در خانه همواره در معرض آسیب ناشی از زلزله هستند، تصریح کرد: همچنین پناه گیری و خروج اضطراری ایمن دو رکن مهم و اساسی در هنگام وقوع زلزله به‌ویژه در مدارس است که تمرین و تکرار آن برای سلامت و ایمنی دانش آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر با اشاره به اهداف برگزاری این مانور، بیان کرد: آشنایی دانش‌آموزان با نحوه صحیح پناه گیری، خروج اضطراری در مواقع بحران، ارتقای آمادگی سازمان‌های امدادی، تمرین عملی سازمان‌های مسوول و کاهش خسارات در این مواقع از اهداف برگزاری این مانور است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر نیز در حاشیه این مانور به خبرنگار ما گفت: هرچند جلوگیری از بروز وقایع طبیعی سخت است، اما می‌توان با آموزش میزان خسارت‌ها را کاهش داد.

علی موحدی با تاکید بر ارتقا سواد ایمنی دانش‌آموزان، آشنایی با اصل خود مراقبتی در موقع زلزله خاطرنشان کرد: ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی، کاهش تلفات و خسارت‌های ناشی از زلزله از جمله مسائلی است که با برگزاری این مانور به آن پرداخته‌شده است.

وی در خصوص دیگر مزایای برگزاری این مانور افزود: افزایش سطح آگاهی دانش‌ آموزان در مورد زلزله و ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر آن، آشنایی دانش‌ آموزان با حوادث طبیعی و چگونگی مقابله با آن برای ایجاد آرامش روانی و برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌ آموزان نسبت به پدیده‌های طبیعی از جمله دیگر هدف‌های مانور زلزله است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر تاکید کرد: با تجزیه‌وتحلیل تمام حوادث و شناسایی نقاط ضعف و کانون‌های حادثه‌زا در مدارس، برای جلوگیری از حوادث مشابه، اقدام مطلوب و پیشگیرانه‌ای انجام می‌شود.

دانش آموزان شهرستان گناوه روز سه‌شنبه هم‌زمان با سراسر کشور با برگزاری بیست و چهارمین مانور زلزله و ایمنی آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا گرفتند.

مدیر آموزش‌وپرورش گناوه در حاشیه این آیین گفت: باتوجه به اینکه کشور ایران بر روی گسل زلزله قرار دارد، برگزاری چنین مانورهایی برای دانش آموزان بسیار ضروری است.

ضرغام مردانی افزود: یکی از مسوولیت‌های اصلی مدیریت بحران، حفظ جان دانش آموزان در مواقع بحرانی است که با آموزش، این روند تسهیل می‌شود.

به گفته وی برگزاری مانورها، اجرای همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌ویژه در مدارس موجب تقویت آمادگی جامعه و آشنایی با شیوه‌های مقابله با بحران‌ها و حوادث خواهد شد.

مدیر آموزش‌وپرورش گناوه یادآور شد: دانش آموزان آموزش‌هایی را که در این مانور فرامی‌گیرند به خانواده خود انتقال دهند.

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر کشور در حاشیه بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار مدرسه ایمن، بر لزوم ارتقا جامعه تاب‌آور تاکید کرد.

به نقل از ایرنا، یعقوب سلیمانی با بیان اینکه دانش‌آموزان با اجرای این مانور برای مواجهه با بلایای طبیعی آماده می‌شوند. گفت: روز هشتم آذرماه که روز ایمنی مدرسه است، تایید بر این است که ما یک اهتمام ویژه برای آموزش دانش‌آموزان داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدام موثر امدادگر شهید نوجوان علی لندی، ادامه داد: این شهید بزرگوار با بصیرت و دانشی که از آموزش‌های امدادی داشت، دل به آتش زد و جان دو نفر را نجات داد؛ امروز هم در بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله با همین هدف برگزار می‌شود تا دانش آموزان، آماده مواجهه با بلایای طبیعی را داشته باشند.

سلیمانی با اشاره به وجود دو گسل قوی در شمال و جنوب پایتخت، بر لزوم آمادگی دانش آموزان و آحاد مردم تاکید کرد و گفت: با آموزش دانش‌آموزان ما می‌توانیم نمایندگان درستی را در دل جامعه و خانواده داشته باشیم. با آموزش درست دانش‌آموزان، والدین هم می‌توانند آموزش‌های لازم را با کمک فرزندانشان ببینند؛ درنتیجه تاب‌آوری جامعه هم افزایش پیدا کند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر افزود: شعار هر خانواده یک امدادگر زمانی می‌تواند تحقق پیدا کند که دانش‌آموزان آموزش درستی ببینند و نقش انتقال آموزه‌های خود را به‌خوبی ایفا کنند.

رئیس سازمان جوانان نیز با اشاره به اهمیت آموزش دانش‌آموزان در برابر مخاطرات طبیعی، گفت: دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه هستند، هم تعدادشان در جامعه زیاد است و هم این‌که می‌توانند به دلیل جامعیت حضورشان در جامعه، در مدرسه، اتوبوس و خانواده به امر انتقال آموزش کمک کنند؛ بنابراین آنها می‌توانند سفیران آموزشی جمعیت هلال‌احمر در خانواده و جامعه باشند.

محمد گلفشان با اشاره به این‌که آموزش آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی موثر و اثرگذار است، ادامه داد: ما تاثیر آموزش‌های آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی را در زلزله بم، زمانی که از یک خانواده تنها یک دانش‌آموز زنده مانده بود، دیدیم؛ زمانی که او آموزه‌های پناه‌گیری را در زمان وقوع زلزله به یاد آورد و بنابراین برخلاف اعضای خانوادهاش در جای ایمن پناه گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر: