bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱
دوره آموزشی فرماندهان تیم‌های سحر هلال احمر در بوشهر آغاز شد؛
داود علیزاده: حدود 10 سال از تشکیل تیم‌های سحر در جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد. نام «سحر» در واقع برگرفته از عنوان «سفیران حمایت روان» است و نخستین بار این تیم‌ها در زمان وقوع زمین‌لرزه ورزقان برای حمایت روانی از زلزله‌زدگان به این مناطق اعزام شدند.

داود علیزاده

حدود 10 سال از تشکیل تیم‌های سحر در جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد. نام «سحر» در واقع برگرفته از عنوان «سفیران حمایت روان» است و نخستین بار این تیم‌ها در زمان وقوع زمین‌لرزه ورزقان برای حمایت روانی از زلزله‌زدگان به این مناطق اعزام شدند. در سه سال گذشته ساختار جدیدی برای این تیم تعریف‌شده است و با بهره‌گیری از آموزش‌های مجازی گام‌های اساسی در افزایش پتانسیل اعضای این تیم برداشته‌شده است. هم‌اکنون فرماندهان تیم سحر در منطقه جنوب، شامل فرماندهان استان‌های هرمزگان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد به میزبانی استان بوشهر در یک دوره آموزشی سه‌روزه برای همراهی و کمک به حادثه‌دیدگان دچار مشکلات روحی و روانی آموزش می‌بینند.

در همین زمینه آیین افتتاحیه دوره آموزشی فرماندهان تیم‌های سحر با حضور معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به میزبانی استان بوشهر برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در حاشیه این آیین به خبرنگار بامداد جنوب گفت: تیم‌های سحر در حوزه آسیب‌های روحی و روانی در حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند که بر اهمیت این آموزش‌ها می‌افزاید.

دکتر احسان ایزدپناه تصریح کرد: مجموعه استان بوشهر تمام توان خود را در اجرای هرچه بهتر این برنامه بسیج کرده و امیدواریم خروجی مناسبی در پایان دوره شاهد باشیم

به گفته وی استان‌های فارس، کهکیلویه و بویراحمد، یزد، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری به میزبانی بوشهر در این رویداد حضور دارند.

معاون دانشجویی و جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز که در این رویداد حضور دارد گفت: ۴۰۰ تیم با عنوان «سحر» برای رسیدگی به مشکلات روحی، روانی و اجتماعی افراد در جریان وقایع فعال‌شده است.

سید علی منیری صبح یکشنبه در مراسم افتتاح دوره آموزشی فرماندهان تیم‌های سحر پنج استان چهارمحال بختیاری، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، هرمزگان و بوشهر در هلال‌احمر بوشهر گفت: امدادرسانی در حوادث یکی از ماموریت‌های مهم هلال‌احمر است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بخش امدادرسانی‌ها مربوط به جراحت‌ها و آسیب‌های فیزیکی و جسمی بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حمایت‌های روانی و اجتماعی در کشورهای عضو فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر از جمله ایران در دستور کار است.

معاون دانشجویی و جوانان جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در همین راستا تیم‌های سحر سفیران حمایت‌های روانی در استان‌ها به‌منظور رسیدگی به مشکلات روحی، روانی و اجتماعی در جریان وقایع تشکیل‌شده است.

وی با اشاره به خدمات‌دهی تیم‌های سحر در زمینه حمایت‌های روانی و اجتماعی آحاد متأثر از حادثه به‌ویژه کودکان و نوجوانان افزود: تیم‌های سفیران حمایت‌های روانی از دانشجویان داوطلب جمعیت هلال‌احمر تشکیل می‌شود.

منیری با بیان اینکه در زمان بروز حوادث فرایند بازتوانی روحی، روانی و اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد افزود: کمک‌های لازم توسط دانشجویان آموزش‌دیده در زمینه کمک‌های اولیه روانشناختی و راهکارهای ایجاد اعتمادبه‌نفس، امیدآفرینی و آرامش در مردم حادثه‌دیده ارائه می‌شود.

وی از راه‌اندازی و فعال شدن ۴۰۰ تیم سفیران حمایت‌های روانی در شهرستان‌ها خبر داد و افزود: در دوره آموزشی، فرماندهان تیم‌های سحر، سرگروه‌ها و اعضا انتخاب می‌شوند.

معاون دانشجویی و جوانان جمعیت هلال‌احمر از خدمات‌دهی تیم‌های سحر در زمینه آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: این تیم‌ها برای کودکان کار، بازمانده از تحصیل، بدسرپرست خدمات فرهنگی تربیتی با رویکرد امیدآفرینی و ایجاد روحیه اعتمادبه‌نفس ارائه می‌کنند.

پیش از این نیز رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر کشور در گفت‌وگوی با رسانه‌ها فعالیت‌ تیم‌های سحر در استان‌ها را تشریح کرده بود.

محمد گلفشان در خصوص فعال شدن تیم‌های سحر در استان‌ها گفت: یکی از برنامه‌های مهم امسال فعال کردن تیم‌های «سحر» در همه استان‌هاست.

به گفته وی نام سحر برگرفته از عنوان سفیران حمایت روان است و حدود ۱۰ سال از زمان تشکیل آن می‌گذرد و نخستین بار این تیم‌ها در زمان وقوع زمین‌لرزه ورزقان تشکیل شدند و اعضای آن برای حمایت روانی از زلزله‌زدگان به این مناطق اعزام شدند.

گلفشان تصریح کرد: در آن حادثه مشاهده کردیم افراد بازمانده و خسارت‌دیده ازآنجایی‌که فرصت سوگواری نداشتند سخت دچار آسیب شده بودند و در این راستا اساتید دانشگاهی که در این زمینه تخصص داشتند به دنبال راهکار رفته و تاکید کردند حتماً باید روند سوگواری در افراد بازمانده طی شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز تیم‌های سحر به‌طور رسمی وارد کار شدند و با همکاری دانشجویان روانشناسی، مددکاران اجتماعی و افرادی که دوره‌های مرتبط را گذرانده بودند تشکیل شد و با برگزاری چند مراسم عزاداری ساده و دسته‌جمعی مشاهده شد رفتار، منش و کردار عزیزانی که طی حادثه عزیزانشان را ازدست‌داده بودند به‌صورت کامل عوض شد و اوضاع متشنج به اوضاع پایدار تبدیل شد که امدادگر می‌توانستند از آن پس امدادرسانی را باکیفیت بیشتری پیش ببرند.

گلفشان با بیان اینکه کودکان نسبت به سایر گروه‌های سنی دچار آسیب روحی بیشتری می‌شوند، تاکید کرد: یکی از فعالیت‌های تیم‌های «سحر» ایجاد فضای دوست‌دار کودک است. کودکان در حوادث به‌واسطه مشاهده صحنه‌های دلخراش، از دست دادن عزیزانشان و آسیب می‌بینند. در مواردی کودکان پشتیبان خود را از دست می‌دهند و هزار و یک اتفاق برای آن‌ها رخ می‌دهد، یا متأسفانه خانواده بعد از زمان وقوع حادثه آن‌قدر درگیر می‌شود که فرزندش را از یاد می‌برد و رسیدگی‌های لازم برای کودک انجام نمی‌شود. در واقع بچه‌ها رها هستند که در کمپ و اردوگاه‌های حمایت روانی نیز مشاهده می‌شود، البته در شرایط رخ‌داده حرجی بر خانواده این کودکان هم نیست.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: اما از سوی دیگر کودک تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد، تصور کنید که تا چند روز پیش از وقوع حادثه تمام توجه‌ها به سمت کودک معطوف بوده است اما با رخ دادن حادثه این توجه کاهش چشمگیری یافته است. در همین راستا فضای دوست‌دار کودک را در بعضی از مناطق حادثه‌زده تشکیل می‌دهیم و امکانات لازم را نیز در اختیار تیم‌های حمایت روان قرار دادیم. با ایجاد فضای دوست‌دار کودک در قالب تشکیل کمپ‌ها، استیج‌های اجرای برنامه، دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌های موردتوجه کودکان و اجرای برنامه‌های کودکانه آموزه‌هایی را نیز به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در ادامه مصوبه‌ای از سوی شورای عالی جمعیت هلال‌احمر تصویب شد که مداخلات حمایت‌های روانی و فرهنگی در خصوص آسیب‌ها برعهده سازمان جوانان هلال‌احمر باشد.

گلفشان با بیان اینکه تیم‌های سحر در این جمعیت سفیران حمایت‌های روانی هستند افزود: در حوادث مختلف در کنار آسیب دیدگان خواهند بود تا حادثه‌دیدگانی که دچار آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند به‌ویژه کودکان، نوجوانان، بانوان و زنان باردار که بعد از حادثه دچار مشکلات روحی می‌شوند تسکین پیدا کنند.

گلفشان در خصوص تعداد اعضای جمعیت جوانان نیز تصریح کرد: آماری که در سازمان جوانان داریم نزدیک به 700 هزار نفر است که البته تعداد از این بالاتر است و به دلیل مشکل سامانه ثبت انجام‌نشده است ولی به‌طور غیررسمی حدود دو میلیون عضو جوان در جمعیت داریم که در مجموعه این جمعیت به‌صورت فعال و نیمه فعال کار می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: