bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
یکی از خیابان‌های مهم بوشهر خیان امام‌خمینی (ره) است که قرار گرفتن استانداری و تعدادی از اداره‌های کل، مراکز بزرگ بانکی و به‌ویژه مطب و کلینیک‌های پزشکی باعث افزایش ترافیک در این خیابان شده است.
بامداد جنوب- علی پورتنگستانی: بار ترافیکی سنگین همیشه یکی از مشکلات کلانشهرها در ایران بوده است ولی امروزه در برخی از شهرهایی که وسعت کوچکی دارند جمعیت زیادی در این شهرها اسکان یافته‌اند که به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب این مشکل در حال افزایش است.

بندر بوشهر یکی از کوچک‌ترین مراکز استان‌های کشور از نظر جمعیت و وسعت است که بخش زیادی از وسعت آن را نیز پایگاه‌های نظامی به خود اختصاص داده‌اند. مراکز مهم اداری، شرکت‌ها، بخش سلامت، فروشگاه‌های بزرگ و . . . بندر بوشهر تنها در چند خیابان این شهر استقرار یافته‌اند که این موضوع سبب شده تا تمایل برای حضور این‌گونه نهادها در این چند خیابان بیشتر شود. به عبارت دیگر بوشهر اصلا خیابان قابل توجهی ندارد.

یکی از خیابان‌های مهم بوشهر خیان امام‌خمینی (ره) است که قرار گرفتن استانداری و تعدادی از اداره‌های کل، مراکز بزرگ بانکی و به‌ویژه مطب و کلینیک‌های پزشکی باعث افزایش ترافیک در این خیابان شده است.
کاهش ترافیک این خیابان در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید بوده و در نشست‌های مختلف بر لزوم بهبود شرایط این خیابان بحث شده ولی هنوز اقدام موثری در جهت بهبود این منطقه از سوی نهاد‌های مربوط صورت نگرفته است.
در همین راستا، رئیس راهنمایی و رانندگی استان در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب با بیان این‌‌که عرض خیابان امام جوابگوی خودروها نیست تاکید کرد: در شورای ترافیک که اوایل مهرماه برگزار شد، قرار بر این شد که هیچ مجوز کاربری برای ساخت و ساز در حاشیه این خیابان صادر نشود.

نبود پارکینگ یکی از عوامل افزایش ترافیک در این خیابان
سرهنگ کشکولی با بیان این‌که یکی از عوامل مهم در افزایش بار ترافیک در خیابان امام را می‌توان نبود پارکینگ مناسب برای خوردوها در این خیابان دانست، گفت: حاشیه این خیابان از آغاز تا پایان محل پارک خودروها شده است و خودروهای دیگر که در این نقطه از شهر کار داشته باشند و یا اقدام به سوار یا پیاده کردن مسافری شود، مجبور به توقف در کنار خود‌روهای پارک شده یا در وسط خیابان هستند. همین توقف‌ها در وسط خیابان باعث می‌شود تا بخشی از این خیابان بسته شود و در نتیجه هر توقف در این خیابان باعث افزایش وضعیت بار ترافیکی می‌شود.

وی با بیان این‌که استقرار مراکز مهم در این خیابان از عوامل اصلی افزایش مراجعات مردم به این خیابان شده ولی در کنار آن تلاشی برای ایجاد و یا استقرار پارکینگ‌های مناسب در این منطقه صورت نگرفته است، افزود: در جلسه‌ای که در شهرداری بندر بوشهر برگزار شد، قرار بر این شد که برای پارک موقت مردم در این خیابان از دستگاه پارکومتر یا «پارک لحظه‌ای» استفاده شود و همچنین در این خیابان پارکینگ‌های طبقاتی ساخته شود.

سرهنگ کشکولی در ادامه از اجرای احداث پل از میدان قدس تا میدان امام‌خمینی (ره) خبر داد.
استقرار کلینیک‌های پزشکی این خیابان در نقاط مختلف شهر
رئیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح کرد: بخش عمده کلینیک‌های پزشکی و مطب پزشکان بندر بوشهر در خیابان امام قرار دارد که این موضوع سبب شده تا مراجعات مردم به این مراکز، باعث افزایش عبور و مرور و در نتیجه افزایش ترافیک در این خیابان شود. توزیع متوازن کلینیک‌های پزشکی در نقاط مختلف شهر می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات ترافیک را کاهش داده و مراجعات و عبور و مرور در این خیابان را کمتر کند.

مردمی که در محلات جنوبی بوشهر زندگی می‌کنند، مجبور هستند برای انجام امور پزشکی خود به این منطقه از شهر بروند که استقرار برخی از کلینیک‌های پزشکی در قسمت جنوبی شهر، هم به‌نفع مردم محلات جنوبی است و هم می‌تواند مشکلات ترافیکی را در این خیابان تا حدودی حل کند.
پزشکان نیز می‌توانند با انتقال کلینیک و مطب‌های خود به دیگر نقاط شهر علاوه بر خدمات‌دهی بهتر به مردم، زمینه را برای بهبود شرایط ترافیکی در این منطقه ایجاد کنند.

لزوم استفاده از حمل و نقل عمومی در این منطقه
برخی از مشکلات ترافیک خیابان امام‌خمینی (ره) مربوط به نبود برنامه‌ریزی مناسب در گذشته برای استقرار بسیاری از سازمان‌های مهم در این خیابان بوده است ولی بخشی از آن نیز مربوط به امروز است. استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی در این خیابان را کاهش دهد که مردم باید در این زمینه همکاری بیشتری با نهادهای مربوط داشته باشند، البته می‌توان با اعمال برخی از محدودیت‌های ترافیکی در این خیابان نیز تا حدودی از بار ترافیک در این خیابان کم کرد که باید در این راستا بررسی‌های کارشناسی صورت بگیرد.

تغییر مکان مدارس موجود در این خیابان
برخی از مدارس بندر بوشهر در این خیابان وجود دارد و رفت و آمد دانش‌آموزان این مدارس خود از دلایل افزایش ترافیک در خیابان یاد شده است. این در حالی است که اوایل صبح و هنگام ظهر با تعطیلی مدارس در این خیابان ترافیک به اوج خود می‌رسد.
می‌توان با انتقال این مدارس به مناطق مختلف شهر علاوه بر بهبود ترافیک در این منطقه محیط بهتر و به‌ دور از خطری را برای دانش‌اموزان ایجاد کرد.
به هر حال اگر اقدامات لازم برای بهبود وضعیت این خیابان صورت نگیرد و نهادها برنامه مشخصی را ارائه ندهند، چه‌بسا همین بار ترافیکی زیاد در این خیابان که با بیشتر‌شدن جمعیت بندر بوشهر هر روز در حال افزایش است، باعث مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی زیاد و در نهایت به خطر افتادن جان مردم در این شهر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: