bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴
باران، هم رحمت بود و هم زحمت؛
باران زمزمه اجابت دعای زمینی است که عطشناک در حسرت جرعه‌ای آب بود اما شواهد حاکی است که این اجابت برای استان ما با وجود اطلاعیه و هشدارهای اداره‌کل هواشناسی غیر منتظره بود.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: «بزن باران، هوا ابری است، نفس بالا نمی‌آید، نوازش کن تن رنجور مردم را، زمین حال بدی دارد، زمین تشنه است، ببار ای ابر شاید اندکی خشمت فرود آید... ». باران زمزمه اجابت دعای زمینی است که عطشناک در حسرت جرعه‌ای آب بود اما شواهد حاکی است که این اجابت برای استان ما با وجود اطلاعیه و هشدارهای اداره‌کل هواشناسی غیر منتظره بود. روز گذشته باران، عجیب زمین خشک بوشهر را سیراب کرد. این در حالی است که این میزان بارندگی هم بی‌سابقه بود و هم علاوه بر این‌که پیام‌آور رحمت الهی بود اما خساراتی را در استان به‌سبب ساخت و سازهای غیر قانونی، اقدامات کارشناسی نشده شهرداری‌ها، بی‌توجهی برخی از سازمان‌ها و نهادها نسبت به برطرف کردن مشکلات شهری و ... وارد کرد. 

خارگ بیشترین و دیّر کمترین میزان بارندگی را داشتند
براساس گفته مدیرکل هواشناسی استان، بیشترین میزان بارندگی از روز چهارشنبه تا روز گذشته در جزیره خارگ و کمترین میزان در دیّر گزارش شده است. نادر شفی‌خدایی در این باره به بامداد جنوب گفت: میزان بارندگی در مناطق مختلف استان در جزیره خارگ با 88، بوشهر 4/84، گناوه 75، دیلم 42، برازجان 4 و دیّر 2 میلی‌متر ثبت شده است. وی در خصوص ناپایداری‌های جوی در روزهای آتی هم تصریح کرد: این میزان بارندگی‌ها در روز گذشته در خارگ 4/30، بوشهر 9/54، گناوه 6/49، دیلم 24، برازجان 8/1 ثبت شده و تا زمان تنظیم این گزارش در دیّر بارندگی گزارش نشده است.
 
مشکل عمده و اصلی، آبگرفتگی معابر است
در ادامه به سراغ مدیریت ستاد بحران رفتیم و با او درباره بارندگی‌های اخیر و مشکلاتی که به‌وجود آمده است، گفت‌وگو کردیم. قاسم قائدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که تاکنون چه میزان خسارت در استان برآورد شده، گفت: هنوز برآورد خسارتی نداشتیم، اما مشکل عمده در بندربوشهر، بندرگناوه و جزیره خارگ بوده که مشکلات با آغاز بارندگی از هفته گذشته شروع شده است. 

وی با بیان این‌که مساله اصلی در این خصوص، آبگرفتگی معابر است، یادآور شد: آبگرفتگی در همه نقاط بندر بوشهر به‌خصوص در بزرگراه امام‌علی (ع) به‌سمت میدان باغ زهرا روی داده است. این آبگرفتگی به‌سبب شکل ساخت و سازها تخلیه آب را با مشکل روبه‌رو کرده و تلاش‌ها برای برطرف کردن آن ادامه دارد.

قائدی درباره آبگرفتگی در شهرستان گناوه هم افزود: آبگرفتگی در گناوه به‌علت پایین بودن ظرفیت کانال‌های دفع آب‌های سطحی، غیر استاندارد بودن چهارراه‌ها و خیابان‌ها، و شبکه‌های آب و فاضلاب است که از ابتدا اقدامات به‌صورت غیر کارشناسی صورت گرفته و اکنون با وقوع چنین بارندگی‌هایی شهر را با مشکل مواجه کرده است. 

مدیرکل بحران استان که از مشکلات برجای مانده از قبل گلایه داشت، با بیان این‌که روز شنبه میزان بارندگی در طول یک ساعت در شهرستان گناوه در حدود 50 میلی‌متر گزارش شده که در نوع خود بی‌سابقه بوده، تصریح کرد: به هر حال این میزان زیاد بارندگی مجموعه شهری و شهروندان را با مشکل روبه‌رو می‌کند اما ضروری است که راهکارها و تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا در این راستا مشکلات کمتری داشته باشیم. 

پیامدهای باران در گناوه؛ مسیر دره گپ بسته شد
مدیریت ستاد بحران استان یادآور شد: در برخی روستاهای گناوه قطعی برق داشتیم اما عمده نگرانی ما درباره آب رودخانه دره گپ است، چراکه آن مسیر بر اثر افزایش بارش بسته شده و نیروهای ما در حال کار روی آن هستند. 
با انتقال برخی گزارش‌های مردمی مبنی بر آبگرفتی در بزرگراه امام‌علی (ع) و دیگر نقاط شهر با فرماندار بوشهر صحبت کردیم و نظر او را در این خصوص جویا شدیم. 

بزرگراه امام‌علی (ع) مشکلی ندارد
حسن ابراهیمی درباره آبگرفتگی در بزرگراه امام‌علی (ع) به بامداد جنوب گفت: از این منطقه گزارشی دریافت نکرده‌ایم اما در مرکز شهر و تنگک‌ها به مشکل برخوردیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه برنامه و راهکاری در این خصوص دارید تا در روزهای آتی چنین مشکلاتی را نداشته باشیم یا آنها را به حداقل برسانید، تاکید کرد: بی‌شک در کوتاه‌مدت نمی‌توان کاری از پیش برد اما اقدامات شهرداری در زمینه احداث کانال‌های دفع آب قابل تحسین است. 

فرماندار بوشهر با بیان این‌که روز یکشنبه (امروز) جلسه‌ای را با ستاد بحران استان برگزار می‌کنیم تا درباره مشکلات و راهکارهای مورد نظر بحث و بررسی کنیم، افزود: در تنگک‌ها به‌علت ساخت و سازهای غیر قانونی که مجوز تخریب آنها هم صادر شده و روند اجرائی آن ادامه دارد، تصریح کرد: به‌دنبال رفع نواقص و کاستی‌ها در این خصوص هستیم. 

هرچند مسوولان اجرایی ادارات مانند اداره بحران، فرمانداری‌ها، بخشداری دیگر نهادهای مسوول مانند شهرداری‌ها تلاش می‌کنند تا از بار مشکلات استان کم کنند، اما سوال عمده در مورد مدیران ارشد استانی است که این روزها هم و غمشان مشکلات و مسائل مردم نیست، بلکه از این ناراحت هستند که چرا جابجایی فلان مدیرکل با آنها مشورت نشده است و چرا فلان مسوول می‌خواهد خرید کند، اما آنها در جریان نیستند.

در شرایطی که گفته می‌شود آب و هوای جنوب کشور به دلیل تغییرات اقلیمی دچار افت و خیزهای بسیاری شده و انتظار می‌رود با چالش‌های عمده و غیرقابل پیش‌بینی در این زمینه مواجه شویم، نبود برنامه دقیق و هوشیاری برای مقابله با حوادثی مانند سیل و حتی تندبادهای مخرب می‌تواند زندگی را بیش از پیش تلخ و سخت کند. 

در همین زمینه شهردار بوشهر که از زمان روی کار آمدن تلاش کرده چهره جدیدی به‌شهر بدهد، باید مدیریت کامل شهری را بر عهده گرفته و با ممانعت از دخل و تصرف دیگر ارگان‌ها، به‌خصوص دفتر فنی استانداری جهت ایجاد برخی تاسیسات در بوشهر و حومه آن، مشکلات را به‌صورت کامل مدیریت کند. در آب گرفتگی روز گذشته، نگاه‌ها به سمت شهردار و مجموعه تحت مدیریت وی است، وگرنه بر دیگر نهادها حرجی نیست. 

نام:
ایمیل:
* نظر: