bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل انتقال خون استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های ما در سازمان انتقال خون، تعهد و تلاشی است که به‌منظور تهیه و تامین خون و فرآورده‌های خونی داریم.

کار خیر همیشه به معنای کاری مادی که با پول و عدد سنجیده و محاسبه شود، نیست. گاهی یک لبخند کوچک، کشیدن دستی روی سر یک یتیم، گرفتن دست پیرزنی برای رد شدن از خیابان، سکوت در مقابل قضاوت عجولانه نسبت به دیگران و ... از هزاران مدرسه و مسجدی که خیران بنا می‌کنند، ارزشش بیشتر و تاثیرش بسی شگفت‌آور است. اگر بدانیم که یک واحد خون می‌تواند جان سه نفر از هم‌نوعانمان را نجات دهد، آنگاه برای اهدای آن تعلل نمی‌کنیم. اگر اندکی از وقت خود را برای رفتن به بیمارستان و مشاهده بیمارانی که روی تخت‌های بیمارستان متحمل درد و رنج فراوان هستند و برای پاسی از حیات خود با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اختصاص دهیم و به این باور برسیم که همین یک واحد اهدای خون ما حیاتی دوباره را در رگ‌های آنها می‌دمد، بی‌هیچ درنگی داوطلبانه برای اهدای خون اقدام خواهیم کرد. گفته می‌شود که حداقل سن لازم براي اهداي خون 18 سال تمام و حداكثر سن در اولين اهدا 60 سال است. برای نجات جان یک انسان هیچ‌گاه دیر نیست اما زمان به همان اندازه برای نیازمندی که روی تخت بیمارستان یا گوشه خانه درد می‌کشد، دیر است، دیر... . 

در همین خصوص با مدیرکل انتقال خون استان گفت‌وگو کردیم. کرامت ناموری در خصوص رسالت سازمان انتقال خون و اهم فعالیت‌های این سازمان به بامداد جنوب گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های ما در سازمان انتقال خون، تعهد و تلاشی است که به‌منظور تهیه و تامین خون و فرآورده‌های خونی داریم. وی با بیان این‌که تمرکز ما بر ارتقای کمی و کیفی خون و فرآورده‌های خونی است، تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که در زمان تصدی خود آن را پیگیری کرده‌ایم، توسعه فضای اداری و فنی سازمان انتقال خون استان است تا بتوانیم براساس معیارها و استاندارهای کشوری و بین‌المللی ساختمان انتقال خون استان را تکمیل کنیم و توسعه دهیم. 

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به این‌که طرح تکمیل و توسعه ساختمان انتقال خون تصویب شده و احداث آن تا پایان سال آغاز می‌شود، افزود: در 30 سال گذشته برای نخستین‌بار است که در دولت تدبیر و امید یک بودجه جهت ساخت ساختمان اداری-فنی و آزمایشگاهی سازمان انتقال خون بوشهر اختصاص داده می‌شود.

ناموری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شاخص اهدای خون در استان و مقایسه آن با شاخص کشوری چه وضعیتی دارد، گفت: شاخص اهدای خون در کشور 27 در 1000 است، این در حالی است که این رقم در استان ما از میانگین کشوری هم بالاتر است و 35 در 1000 است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 94 این شاخص به 36 در 1000 برسد. 
وی با بیان این‌که استان بوشهر جزء شش استان برتر کشور در بخش انتقال خون است، یادآور شد: از آنجا که در کشور میزان اهدای خون زنان در مقایسه با مردان کمتر است، برنامه اهدای خون بانوان در راس برنامه‌های این سازمان قرار دارد. 

مدیرکل انتقال خون استان با بیان این‌که بانوان به‌سبب نگرانی و ترس کمتر به اهدای خون تمایل دارند، گفت: این نگرانی و ترس به‌علت ناآگاهی و بی‌اطلاعی است، چراکه همکاران ما در سازمان، پیش از گرفتن خون از فرد مورد نظر آزمایش‌های مربوط و لازم را انجام می‌دهند و سپس نسبت به خون‌گیری اقدام می‌کنند. 

ناموری افزود: میانگین آمار اهدای خون بانوان در کشور و استان پنج درصد است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در سال چه تعداد جهت اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: در سال بین 45 تا 47 هزار نفر به این سازمان مراجعه که بین 35 تا 36 هزار نفر در نهایت خون اهدا می‌کنند، زیرا در اهدای خون، شرط اساسی و اصلی، سلامت دهنده و گیرنده خون فرض است، بنابراین اگر فرد مورد نظر شرایط اهدای خون را داشته باشد، نسبت به خون‌گیری از وی اقدام می‌شود. 
ناموری با اشاره به چهار پایگاه سازمان انتقال خون در استان گفت: به جز مرکز بوشهر، سه پایگاه دیگر در کنگان، گناوه و برازجان مستقر هستند و به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند که امید است با توجه بیشتر مسوولان در سال‌های آینده اعتبار بیشتری به این سازمان اختصاص یابد تا در راستای ارائه خدمات به شهروندان عزیز استانی هزینه شود. 
وی با بیان این‌که در سال بین 90 تا 100 فرآورده خونی تامین می‌شود، تاکید کرد: با یک واحد اهدای خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد و چه امر معنوی بالاتر و بهتر از این‌که بتوان قدم خیری برای یک همنوع برداشت و به او جان تازه‌ای بخشید. 

مدیرکل انتقال خون استان با بیان این‌که از هر واحد خون، یک واحد پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز متراکم به دست می‌آید، افزود: اهدای خون زکات سلامتی انسان‌هاست. ما دوست داریم مردم به‌صورت دائم برای این اقدام خیر همت کنند. نیاز به خون، یک نیاز روزانه است. نباید این‌گونه باشد که روزی 100 مراجعه‌کننده داشته باشیم و روزی این رقم به صفر برسد.
ناموری یادآور شد: ما امانتدار خون اهدایی مردم هستیم که وظیفه داریم آن را به نیازمندان با کیفیت و شرایط ایده‌آل منتقل کنیم. همچنین از همه شهروندان ایثارگر و مسوولان استان به‌سبب توجه و اهمیتی که به این سازمان می‌دهند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

می‌توان گفت نمونه اعلاترین خوی و رفتار انسانی که بدون هیچ چشمداشتی صورت می‌گیرد، اهدای قطره قطره خونی است که در رگ بیماران و نیازمندان چکانده می‌شود تا نویدبخش تولدی دیگر شود. در این راستا فعالیت و اقدامات بشردوستانه سازمان انتقال خون که متولی انتقال خون از فرد دهنده به گیرنده است، در خور تقدیر و ستایش است و بی‌شک لازمه موفقیت و سربلندی آنان، اهتمامشان در امانتداری و انتقال با کیفیت خون به نیازمندان است. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید مجتبی هاشمی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
0
ضمن عرض سلام و خدا قوت امیدوارم تو روزنامه خواند ن هم بیش از نرم کشور بشن
نام:
ایمیل:
* نظر: