bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
به دنبال آلودگی‌های نفتی خارگ؛
پس از گزارش‌ها و عکس‌های رسیده مبنی بر لکه‌های نفتی در این جزیره که برخی مسبب آن را شرکت پایانه‌های نفتی و برخی محیط زیست و حتی برخی اداره‌های آب و فاضلاب، آموزش و پرورش، همسایه آن وری و این وری می‌دانستند، بر آن شدیم تا موضوع را پیگیری کنیم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: همه آنهایی که به جزیره‌‌ای سفر کرده باشند، می‌توانند شکل و شمایل یک جزیره را که دور تا دور آن را آب محصور کرده، تصور کنند. جزیره غریب و دورافتاده گزارش امروز ما همان‌طور که چندین بار موضوع گزارش‌های این صفحه شده، باز هم جزیره خارگ است. هر چند پیگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌های ما به مذاق برخی خوش نمی‌آید و تنها می‌بینند و چشم خود را بر وقایع می‌بندند اما اینها هیچ‌کدام از تعهد روزنامه‌نگاری و وفاداری قلم ما نمی‌کاهد. پس از گزارش‌ها و عکس‌های رسیده مبنی بر لکه‌های نفتی در این جزیره که برخی مسبب آن را شرکت پایانه‌های نفتی و برخی محیط زیست و حتی برخی اداره‌های آب و فاضلاب، آموزش و پرورش، همسایه آن وری و این وری می‌دانستند، بر آن شدیم تا موضوع را پیگیری کنیم. 

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: تمام خطوط لوله مخازن، لوله‌های موجود در اسکله‌ها و خطوط لوله‌های نفتی که از زیر دریا عبور می‌کنند، بازسازی و نوسازی شده‌اند. 
سید پیروز موسوی در همین خصوص با بیان این‌که بستگی به شرایط اقلیمی خاص محیط و وضعیت لوله‌ها، هر چند سالی یک‌بار این لوله‌ها تعمیر، بازسازی و نوسازی می‌شوند، تصریح کرد: علاوه بر اینها، تمام اتصالات و تجهیزات بارگیری نفت خارگ در اسکله‌ها و پهلوگاه‌ها که شامل بازوهای بارگیری و شیرآلات و خطوط لوله‌هایی است که در اسکله شرقی (اسکله T) و اسکله غربی (آذرپاد) وجود دارند، به‌صورت طبیعی تعویض می‌شوند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که علت ایجاد لکه‌های نفتی در این جزیره که محیط زیست را تخریب کرده و تبعات بدی هم دارد، چیست، افزود: ایجاد این لکه‌های نفتی مربوط به فعالیت شرکت پایانه‌ها نیست و شرکت متولی آن باید در این زمینه پاسخگو باشد. 
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که هر چند ایجاد این لکه‌های نفتی در حوزه کاری پایانه‌ها نبوده، اقدامی از سوی شما در این رابطه صورت گرفته یا خیر، یادآور شد: به هر حال تاسیسات نفتی، تاسیساتی است که برای محیط زیست آلایندگی در پی دارد و این در حالی است که صنعت نفت همواره به‌ موازات توسعه عملیاتی خودش تلاش کرده که براساس چارچوب‌های موجود، از محیط زیست حفاظت به عمل آورد. موسوی در ادامه یادآور شد: شرکت پایانه‌های نفتی در این خصوص با دیگر شرکت‌ها نیز همکاری می‌کند تا تاسیسات و عملیات آنها کمتر به محیط زیست آسیب وارد کند. 

وی با بیان این‌که پایانه‌ها چه با شرکت‌های بالادستی و چه با شرکت‌های پایین‌دستی همکاری و مشارکت می‌کند تا فعالیت همه سازمان‌های مربوط براساس سالم‌سازی محیط زیست صورت بگیرند، گفت: همچنین همواره در تلاش و تکاپو هستیم که تجهیزات شرکت‌های دیگر را براساس چارچوب‌های محیط زیستی به‌روز کنیم. 
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی به اقدام دیگری در این راستا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک کارخانه کود کمپوست‌سازی در حال فعالیت است که زباله‌های موجود را به کود کمپوست تبدیل می‌کند و از همین طریق فضای سبزی که اکنون در جزیره مشاهده می‌شود، از طریق همین کود کمپوست تامین می‌شود. 

سیدپیروز موسوی با بیان این‌که با بازسازی و نوسازی خطوط لوله، قابلیت صادرات نفت تا شش میلیون بشکه را در روز داریم، تاکید کرد: برای صادرات باید ظرفیت‌ها ایجاد شود، آنگاه طبق سهمیه‌ای که اوپک اختصاص داده و عملیاتی که ما صورت دادیم، می‌توانیم این مقدار نفت را صادر کنیم. 
وی افزود: وزارت نفت برای افزایش صادرات نفت اعلام آمادگی می‌کند و رایزنی‌های مربوط و لازم را در این خصوص در حوزه دیپلماسی انجام داده است. 
تلاش‌های ما برای برقراری ارتباط با مسوولان محیط زیست راه به جایی نبرد، چراکه یکی از این مسوولان در پاسخ به خبرنگار بامداد جنوب گفت، من مجوز پاسخگویی ندارم. جای بسی تامل و تعجب دارد که چرا رئیس محیط زیست جزیره خارگ برای پاسخگویی در این رابطه که به هیچ وجه کم‌ارزش و کم‌اهمیت نبود، به مجوز نیاز داشت. اگر یک رئیس به چنین مجوزی نیاز دارد، به نظر می‌رسد که واژه مدیریت باید بار دیگر تعریف و حد و حدودهای آن مشخص شود. البته ما اصراری نداریم که این موضوع را بر گردن ایشان بیندازیم، چه‌بسا که بالادستی‌ها از او چنین چیزی را خواسته باشند. باری به هر حال این‌گونه است که همه مشکلات جزیره مرجانی که سهم بزرگی در تولید نفت کشور دارد، نادیده انگاشته می‌شود و این جزیره غریب در اعماق آب‌های خلیج فارس این‌گونه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و فریاد اعتراض شهروندان آن و گزارش‌هایی که بامداد جنوب سعی در اطلاع‌رسانی آن می‌کند، راهگشا واقع نمی‌شود اما بنا بر تعهد روزنامه‌نگاری خود باز هم در این خصوص خواهیم نوشت، چراکه ممکن است محیط زیست و شرکت عامل این معضل محیط زیستی حرفی برای گفتن داشته باشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: