bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴
این ساخت و سازها که صدای بسیاری از مردم را در آورده، تا آنجا پیش رفته که اکنون به یک شهرک مبدل شده‌اند و هر روز از هر گوشه و کنار عده‌ای مشغول این‌گونه ساخت و سازها می‌شوند
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: هشتم آبان‌ماه در روزنامه بامداد جنوب گزارشی در خصوص ساخت و سازهای غیر قانونی در برازجان که سر به فلک گذاشته و آنچنان که باید و شاید هم نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد، منتشر شد. این ساخت و سازها که صدای بسیاری از مردم را در آورده، تا آنجا پیش رفته که اکنون به یک شهرک مبدل شده‌اند و هر روز از هر گوشه و کنار عده‌ای مشغول این‌گونه ساخت و سازها می‌شوند و زمینه برای بروز مشکلات و آسیب‌های ناشی از این روند غیر قانونی و غیر موجه فراهم می‌شود و باید تاکید کرد که گاهی این مشکلات و معضل‌ها غیر قابل جبران هستند. 

در آن گزارش کارشناس حقوقی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این خصوص اذعان کرده بود که این ساختمان با پلاک 7539 جزء اراضی دولتی بوده و سند آن هم به نام دولت است. اسلام بواره با بیان این‌که براساس مصوبه شورای تامین فرمانداری در جلسه صیانت و حافظت از اراضی دستور تخریب ساختمان یاد شده تقریبا در اواخر سال 93 و اوایل سال 94 صادر شد، گفته بود: در آن زمان فقط یک دیوارکشی شده بود اما اکنون آغاز به ساخت آن کرده‌اند. 

این مسوول با اشاره به این‌که برای مالکان ساختمان یاد شده پیش از این یک‌بار احضاریه فرستاده شده، یادآور شد که هر چند برای متولیان این ساخت و ساز غیر قانونی یک‌بار احضاریه فرستاده شده اما آنها در دادگاه حاضر نشدند و در حدود دو هفته پیش احضاریه دوم هم برای آنها ارسال شده که تا کنون خبری از آنها نشده است. 

بواره همچنین درباره این ساخت و ساز غیر قانونی تصریح کرده بود: متاسفانه روال قانونی زمان‌بر است و ابتدا باید مالکان این ساخت و ساز به دادگاه احضار شوند و بر سند دولتی بودن این ملک اعتراض کنند تا قاضی هم کارشناس دادگستری را برای کار کارشناسی شده و مدارک و مستندات خود را مبنی بر اثبات دولتی بودن زمین ارائه دهد. 
حال که حدود یک ماه از آن گزارش می‌گذرد، بر آن شدیم تا موضوع را بار دیگر پیگیری و سرانجام آن را به خوانندگانمان منتقل کنیم. 

چهارشنبه 27 آبان جلسه‌ای با فعالان مدنی با حضور استاندار و فرماندار دشتستان برگزار می‌شود که بر محرمانه بودن و منتشر نشدن هیچ خبری مبنی بر برگزاری این جلسه تاکید بسیار می‌شود. نکته قابل تامل در نشست‌های مطبوعاتی که به‌تازگی مسوولان استان برگزار می‌کنند، تاکید آنها بر محرمانه بودن جلسات است و این‌که بسیار نسبت به درز خبرها حساسیت نشان می‌دهند. دلیل این امر واضح و مبرهن‌تر از آن است که به توضیح نیاز داشته باشد. این جلسه‌ای که بر محرمانه بودن آن تاکید بسیاری شده بود و از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود هیچ عکسی نگیرند اما در نهایت، با یک عکس یادگاری خاتمه می‌یابد و علاوه بر اینها، با حاشیه‌های فراوان و هجمه‌های دوستداران و فداییان برخی مسوولان محبوب همراه می‌شود. این در حالی است که یکی از خواسته‌های حاضران در جلسه، جلوگیری از همین ساخت و سازهای غیر قانونی در برازجان است که براساس گفته یکی از شاهدان این جلسه، هیچ‌کدام از مسوولان برای این مساله پاسخی نداشتند. 

این پاسخگو نبودن را بگذارید به حساب این‌که عملا مسوولان ما کاری نکرده‌اند که بخواهند از آن دفاع کنند و پاسخی داشته باشند. برخی از این افراد حضور در پست و سمت فعلی را به‌عنوان یک غنیمت جنگی یاد می‌کنند که این غنیمت در حال حاضر باید به بهترین شکل ممکن مورد بهره‌برداری قرار بگیرد تا شاید در روزی، روزگاری بتوانند از بهره خویش ببرند.
علاوه بر آن‌که ساخت و سازهای غیر قانونی در برازجان صاحب و پاسخگویی ندارد، به همان میزان هم زمین‌خواری‌ها در این شهر بزرگ استان برای پیگیری کسی را ندارد. همین دو هفته پیش بود که بامداد جنوب در گزارشی از زمین‌خواری گسترده در این شهر خبر داد تا جایی که نیمی از خانه‌های مردم این شهر مدعی پیدا کرده است. با این مسائل به ‌نظر می‌رسد که شهر برازجان روزهای سختی را در پیش خواهد داشت، حال که مسوولان به‌دلیل مشکلات و دل‌مشغولی‌های فراوان و همچنین ناتوانی در برخورد با این‌گونه مسائل نمی‌توانند امور را اداره کنند، بهتر است مردم این شهر خود به فکر افتاده و با تشکیل کمیته‌های پیگیری برای نجات نسل آینده، تلاش بیشتری از خود نشان دهند. 

برگردیم به سراغ ساخت و سازهای غیر قانونی. تلاش‌های ما برای پیگیری با مهندس امیری، سرپرست اداره راه و شهرسازی دشتستان راه به جایی نبرد، زیرا وی نخست گفت با حراست هماهنگ کنید و حراست هم هماهنگی لازم را انجام نداد و گفت من فقط یک «نگهبان» هستم و پس از آن آقای امیری که شماره ما را شناخته بود، تلفن ما را برای بار دوم پاسخ نداد.
در ادامه به سراغ کارشناس حقوقی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان رفتیم و او نیز با بیان این‌که بررسی و صدور رای برای این‌چنین پرونده‌ها به این سادگی‌ها نیست، گفت: این پرونده‌ها معمولا دو تا سه سال زمان نیاز دارند و هنوز زود است که بخواهیم در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.
البته روزنامه بامداد به‌خوبی از پاره‌ای مسائل موجود و در جریان در شهرستان دشتستان و شهر برازجان آگاه است که نمی‌تواند آنها را در شرایط فعلی منتشر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: