bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴
این وسیله نقلیه عامل ایجاد بسیاری از آلودگی‌های صوتی شهر بوشهر بوده و در 40 تا 45 درصد از تصادفات نقش کلیدی دارد.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: موتورسیکلت وسیله‌ای است که برای شهروندان دردسرهای زیادی به وجود آورده است. این وسیله نقلیه عامل ایجاد بسیاری از آلودگی‌های صوتی شهر بوشهر بوده و در 40 تا 45 درصد از تصادفات نقش کلیدی دارد.

موتورسواران که با سرعت از لابه‌لای خودروها رد می‌شوند و از معابری که عرض آنها بسیار کم است عبور می‌کنند، امروز برای بسیاری از شهروندان بوشهری مشکلات زیادی به‌وجود آورده‌اند، به طوری که شهروندان بسیاری خواستار بررسی این معضل و توجه بیشتر مسوولان به‌خصوص پلیس به ناهنجاری‌های آنها شده‌اند اما چه باید کرد؟
دارید از پیاده‌رو عبور می‌کنید، گوشی تلفن همراهتان را در دست دارید و مشغول صحبت با آن یا ارسال پیامک هستید که موتورسواری با سرعت از کنارتان رد می‌شود. وقتی به خودتان می‌آیید، دیگر گوشی تلفن در دستتان نیست و قبل از این که بخواهید کاری کنید سارقان محل را ترک کرده‌اند.

عده‌ای از راکبان این وسیله نقلیه به‌راحتی و بدون دغدغه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند که این موضوع علاوه بر تهدید سلامت مردم، خطراتی نیز برای خود موتورسواران به وجود آورده است.
حرکت در خلاف مسیر عبور و مرور، تردد در پیاده‌روها، بی‌توجهی به عابران، عبور از چراغ قرمز، حمل بار، تردد در خطوط ویژه و استفاده نکردن از کلاه ایمنی از جمله تخلفاتی است که برخی از موتورسواران در شهر بوشهر مرتکب می‌شوند. بی‌انضباطی ترافیکی، آلودگی هوا و آزار و اذیت شهروندان از دیگر تخلفاتی است که این افراد به دلیل رعایت نکردن قوانین به‌ وجود می‌آورند. لایی‌کشی و عبور در مسیر خلاف جهت، گذشتن از چراغ قرمز و انجام سایر تخلفات از سوی برخی موتورسواران، موجب برهم زدن نظم عبور و مرور شده و چهره نازیبایی به خیابان‌ها و معابر عمومی بخشیده است.

عبور و مرور بی‌محابای آنان در پیاده‌روهای شهر، مشکلاتی را برای مردم به خصوص پیرمردان، زنان سالخورده و کودکان به‌ وجود می‌آورد و این افراد برای تردد در پیاده‌روها همواره نگران هستند که خطری جان آنان را تهدید نکند.
به عقیده یک روانشناس در دوره نوجوانی سطح عزت نفس تغییر می‌یابد و بالارفتن آن هیجان‌خواهی زیاد و احساس غرور را به‌دنبال دارد که این امر عاملی برای ایجاد رفتار‌های پرخطر در جوانان می‌شود. مریم محمدی می‌گوید: خود مرکزبینی و خودمحوری نوجوانان دلیل این‌گونه رفتارهاست. بسیاری از نوجوانان تجارب زندگی خود را منحصر به‌فرد می‌دانند و خود را موجوداتی خاص و متفاوت می‌پندارند و معتقدند وقایع زندگی آنها با دیگران فرق دارد. شدت این تفکر گاهی به‌اندازه‌ای است که نوجوان از قوانین حاکم بر طبیعت و جهان پیروی نمی‌کند و فکر می‌کند اگر با سرعت براند هیچ اتفاقی برایش نخواهد افتاد. این ویژگی باعث خطرپذیری‌ متعدد و بی‌پروایی‌های جوانان است.

وی یادآور می‌شود: در واقع آنها در درون خود به‌نوعی پندار و افسانه شخصی اعتقاد دارند ولی به‌تدریج می‌فهمند که هم با دیگران تفاوتی ندارند و هم از قوانین حاکم بر طبیعت مستثنی نیستند. از طرف دیگر جلب توجه و محبوبیت بین همسالان باعث این رفتار‌ها می‌شود و این تشویق‌ها به واکنش‌های پرخطرتری می‌انجامد و گاهی این افراد رهبر گروه می‌شوند و کسانی که چنین نیستند از گروه کنار گذاشته می‌شوند.
محمدی تصریح کرد:تصویر تماشاگران خیالی عامل دیگری است که باعث این رفتار‌ها می‌شود و جوان فکر می‌کند همه او را تماشا می‌کنند و خود را روی صحنه نمایش می‌بیند و عقیده کاذبی را در مورد خود پرورش می‌دهد. او می‌پندارد با این کار به تجربیاتی دست یافته که دیگران درک نمی‌کنند و به قله‌های از سربلندی رسیده است. همه این حالت‌ها در نوجوانان سالم رویت می‌شود و با گذشت زمان و عبور از دوره نوجوانی و جوانی بر طرف می‌شود، اما گاهی برخی نوجوان‌ها دارای افسردگی‌های دو قطبی هستند و زمانی که دچار سرخوشی می‌شوند این‌گونه رفتار‌ها را انجام می‌دهند. برخی جوانان هم از مواد مخدر و الکل استفاده می‌کنند که این رفتار‌ها را تشدید می‌کند.

البته طی روزهای گذشته پلیس بوشهر طرح توقیف موتورسواران متخلف را در نقاط مختلف شهر بوشهر شروع کرده است.
در همین راستا فرمانده انتظامی شهرستان بوشهرگفت: تعداد زیادی موتورسیکلت متخلف طی روزهای گذشته در نقاط مختلف شهر بوشهر مخصوصا خیابان ساحلی شهر و خیابان‌های منتهی به آن توقیف شده‌اند.
عرب‌زاده با بیان این‌که دوردورکردن، لایی کشیدن، سرعت بالا، آلودگی صوتی، مزاحمت برای بانوان و ناهنجاری‌های اخلاقی از جمله تخلفات رانندگان وسایل نقلیه توقیفی است، افزود: نتیجه تست‌های پزشکی تعدادی از این رانندگان نشان داد که این افراد از وضعیت روحی و روانی مناسب رانندگی برخوردار نبوده‌اند که به مقام قضائی معرفی شدند.
وی با تاکید بر تداوم اجرای طرح، از همکاری شهروندان با پلیس تقدیر کرد و یادآور شد: انتظار می‌رود بزرگان قوم، والدین، اولیا و مربیان و افراد ذی‌نفوذ جوانان را به رعایت قانون و اخلاق اسلامی توصیه و راهنمایی کنند.

اما از داستان تک‌چرخ و جذابیت موتور برای گروهی از نوجوانان و جوانان هم که بگذریم باز هم رفتارهای پر خطر را در بین بیشتر استفاده‌کنندگان از این وسیله نقلیه می‌بینیم. وسیله‌ای که حالا طبق آمارها رشد استفاده از آن با رشد خودرو‌ها برابر است و به همان تعداد که خودروها روز به روز در حال افزایش است بر تعداد موتورسیکلت‌ها هم افزوده می‌شود.
بر اساس تحقیقات پزشکی قانونی نیز گروه سنی 18 تا 24 سال با 3/32 درصد بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها را در بر می‌گیرند و پس از آن افراد بالای 50 سال. افراد 30 تا 39 سال با 16 درصد تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات موارد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
به امید روزی که رعایت مقررات راهنمایی، نه به خاطر ترس از جریمه شدن از سوی ماموران راهنمایی، بلکه به‌خاطر فرهنگ بالای ما باشد و موتورسواران نیز با رعایت کامل قوانین و مقررات، در کاهش رعب و وحشت همشهریان و رانندگان خودروها نسبت به موتورسواران نقش موثری ایفا نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر: