bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۴
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله؛
پنجشنبه‌شب بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴ درجه در مقیاس ریشتر ساعت 23:07 دقیقه شهر برازجان را لرزاند.با توجه به زمین‌لرزه‌های اخیر در استان و نگرانی برخی از شهروندان هم‌استانی به‌منظور اطلاع‌رسانی به آنها با استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم.
در همین خصوص، مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفيزیک دانشگاه تهران، مرکز این زمین‌لرزه را 31/29 شمالی و 42/51 شرقی و عمق ۱۰ کیلومتری زمین اعلام کرد. مرکز این زمین‌لرزه در فاصله ۲۰ کیلومتری برازجان، فاصله ۲۰ کیلومتری ارم و فاصله ۲۵ کیلومتری کنارتخته استان فارس واقع بود. همچنین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 1/3 درجه در مقیاس ریشتر ساعت 20:23 دقیقه پنجشنبه‌شب شهر دیلم را هم لرزاند. نکته جالب آن‌که بندر بوشهر تا شعاع قابل توجهی دور از گسل‌های زلزله و به عبارتی کمربند زلزله استان است و تاکنون سابقه چنین زلزله‌ای در این حوزه نداریم.

هر چند گزارشی از خسارات این زمین‌لرزه‌ها در دست نیست اما از آنجا که خاطره زلزله تلخ و خانمان‌برانداز شنبه (زلزله‌ای که به بزرگی 1/6 ریشتر در منطقه کاکی بعد از ظهر روز سه‌شنبه مورخ ۲۰/۰۱/۹۲حوالی ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه اتفاق افتاد)، در اذهان همه بوشهری‌ها به جا مانده و بی‌شک رد پای سنگین آن بر روح و جان آسیب‌دیدگان آن حادثه ناگوار با همین زلزله‌های کوچک و به ظاهر ناچیز هر لحظه تلنگری است که به آنها بگوید بار دیگر زلزله‌ای دیگر، ویرانی دیگر، بار دیگر از دست دادن عزیزی، بار دیگر...، بار دیگر...، بار دیگر... ،بنابراین با توجه به زمین‌لرزه‌های اخیر در استان و نگرانی برخی از شهروندان هم‌استانی به‌منظور اطلاع‌رسانی به آنها با استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. 

مهدی زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بوشهر از لحاظ زلزله‌خیزی در چه جایگاهی در کشور قرار دارد، تصریح کرد: استان بوشهر از نقاط لرزه‌خیز کشور به‌شمار می‌رود، چراکه هم در منطقه زاگرس واقع است و هم در لبه چین‌خوردگی و هم گسل لبه مرز جبهه کوهستانی زاگرس از منطقه بوشهر و از نزدیکی برازجان عبور می‌کند و هم در منطقه‌ای که کوه مند واقع شده، تقریبا در مسیر جاده بوشهر-برازجان-کازرون گسل‌هایی داریم که هر از چند گاهی تکانی خورده و گاهی اوقات هم خسارت‌هایی بر جای می‌گذارند.

وی افزود: گسل برازجان و گسل کازرون كه به گسل «قطر كازرون» معروف است، روندی از شمال به جنوب است که هم کوه مند در آن واقع است و هم گسل‌های یاد شده در آن قرار دارند.
زارع با بیان این‌که دو زلزله تاریخی مهم یکی در سال 978‌م و یکی در 1008 م در بندر سیراف در صفحات تاریخ مانا و ثبت شده است، یادآور شد: بر اثر این زلزله‌ها بخشی از منطقه سیراف به زیر آب رفت و همین امر، نمونه بارزی است برای نشان دادن رتبه و جایگاه زلزله‌خیزی بخش‌های شمالی استان بوشهر که به رشته کوه زاگرس پیوند خورده است. 

این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وقوع زلزله‌های کوچک مانند آنچه در دو روز گذشته در بخش‌های جنوبی و شمالی استان روی داده، می‌تواند پیام‌آور زلزله‌ای بزرگ‌تر باشد یا خیر، خاطرنشان کرد: خیر، از لحاظ تاریخی و بررسی‌های زمین‌شناسی، بوشهر منطقه‌ای زلزله‌خیز است که وقوع زلزله‌های کوچک در آن طبیعی است و در ضمن کسی نمی‌تواند براساس چنین زلزله‌های کوچک و طبیعی در یک منطقه لرزه‌خیز اذعان کند که زلزله‌ای بزرگ در راه است یا نه. 

زارع با بیان این‌که استان ما با سابقه تاریخی در این زمینه که نمونه بارز آن دو زلزله یادشده در بندر سیراف است و همچنین زلزله فروردین‌ماه سال 92 در شنبه نمونه دیگری از زلزله‌خیزی آن است، تاکید کرد: به هر حال توجه و احتیاط‌های لازم در این راستا با توجه به واقع شدن مرکز بزرگ انرژی کشور (پارس جنوبی) ضروری و از بدیهیات است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری که وقوع زلزله در چه مقیاسی خطرآفرین است، یادآور شد: زمین‌لرزه در بزرگراه‌های زیر 2 احساس نمی‌شود و در بزرگراه‌های 5 می‌تواند منجر به تخریب ساختمان‌ها در مناطق روستایی شود و در بزرگراه 6 به بعد سبب تلفات و ویرانی‌هایی همچون خسارات وارد شده به شنبه خواهد شد.

حال باید گفت که هر چند وقوع این زلزله‌های کوچک پیام‌آور در راه بودن زلزله‌ای بزرگ و خطرآفرین نیست اما ضروری است که ستاد مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌های مسوول آماده این حوادث باشند تا در زمان وقوع، شاهد کمترین خسارات و آسیب‌ها باشیم. یکی از کارهای مهم آن است که خود را آماده کنیم تا در صورت وقوع زلزله، بدانیم باید چه کار کنیم. آماده بودن و دانستن این‌که در موقع زلزله چه کاری باید انجام داد، می‌تواند در صورت وقوع زلزله بعدی جان بسیاری از افراد را نجات دهد. در همین راستا ضروری است که کلاس‌های آموزشی برای شهروندان برگزار شود و یا از طریق رسانه‌ها به آنها اطلاع‌رسانی کافی انجام شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: