bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
جنجال بین فدراسیون ایران و عربستان
سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و بحث و جدل متفرقه، فدراسیون فوتبال عربستان رسما اعلام کرد، باشگاه‌های این کشور حاضر به رقابت در خاک ایران نیستند.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: در شرایطی که شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند اعتراض‌های اخیر سعودی‌ها هم مثل خیلی از دفعات قبل «توخالی» است و قرار نیست به سرانجام خاصی برسد، هر‌روز اخبار جدیدتری پیرامون اوج گرفتن تنش بین مدیران ورزش عربستان و ایران مخابره می‌شود و موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. تازه‌ترین ترکش‌های فوتبالی قطع رابطه بین ایران و عربستان، دایره گسترده‌ای از اتفاقات را در بر می‌گیرد که شاید از ورود فوتبال آسیا به یک دوره بحرانی جدید حکایت دارد.

سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و بحث و جدل متفرقه، فدراسیون فوتبال عربستان رسما اعلام کرد، باشگاه‌های این کشور حاضر به رقابت در خاک ایران نیستند. فدراسیون فوتبال عربستان روز پنج‌شنبه برای تصمیم‌گیری درباره بازی تیم‌های این کشور در ایران نشستی اضطراری برگزار و بعد از پایان این نشست رسما اعلام کرد تیم‌های فوتبال باشگاهی و ملی این کشور دیگر در ایران بازی نخواهند کرد. فدراسیون فوتبال عربستان افزود که منتظر تصمیم کنفدراسیون آسیا برای مشخص کردن ورزشگاه‌های جایگزین و بی‌طرف برای بازی مقابل تیم‌های ایرانی است.

شیطنت پیشکسوتان قطری در انتقال پورعلی‌گنجی
آخر هفته خبرگزاری‌های قطری از قطعیت یافتن انتقال مرتضی پورعلی‌گنجی به باشگاه السد و همبازی شدن او با ژاوی هرناندس خبر دادند اما به نظر می‌رسد مشکلات اخیر، کار را برای جابه‌جایی این ملی‌پوش ایرانی سخت کرده است. در همین‌راستا یکی از پیشکسوتان باشگاه السد که از مسوولان بلندپایه در زمینه ورزش قطر به حساب می‌آید، شیطنت عجیبی علیه پورعلی‌گنجی انجام داده است. عبدالعزیز‌بن حمد العطیه در صفحه توییتر خود نوشت: «امیدوارم مسوولان باشگاه السد با مدافع ایرانی قرارداد امضا نکنند. السد اگر این مدافع را بگیرد، در آینده اگر بتواند مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را پشت‌سر بگذارد با مشکلاتی روبه رو خواهد شد زیرا در گروهی قرار دارد که تیم الهلال عربستان در آن است!»

استعفاهای بحث برانگیز مسوولان فدراسیون عربستان
روز جمعه پس از بحث‌های که فدراسیون فوتبال عربستان علیه ایران آغاز کرده بود، محمد النویصر، رئیس این سازمان از سمت خود استعفا داد تا مشخص شود ورزش در عربستان جنبه سیاسی پیدا کرده است.
روز گذشته نیز رئیس خالد البابطین، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال عربستان از سمت خود استعفا داد. به‌ نظر می‌رسد سیاست‌های زورگویانه آل‌سعود به محافل ورزشی هم کشیده شده است و می‌خواهد مسوولان گوش به فرمان او باشند. استعفاهای بحث برانگیز مسوولان فدراسیون عربستان در چنین شرایطی مدرکی است که اثبات می‌کند، فدراسیون عربستان کاملا سیاسی است.

ورود داوران عربستانی به ایران ممنوع!
پس از محدودیت‌هایی که فدراسیون عربستان در رابطه با ایران اعلام کرد، با تصمیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال عربستان از حضور داوران این کشور در ایران ممانعت خواهد شد. عمر المهنا در این‌باره گفت: «پس از اتفاقات اخیر ما تصمیم گرفتیم تا اجازه ندهیم داورانمان، به خاطر مشکلات اخیر، به ایران سفر کنند.» او اعلام کرد به زودی نامه‌ای را تقدیم AFC خواهیم کرد.
این‌طور که مشخص است کنفدراسیون آسیا با درخواست عربستان موافقت می‌کند. همین چندی قبل بود که AFC به‌خاطر حساسیت‌های موجود بین فوتبال ایران و عربستان، تصمیم گرفت تا قضاوت بازی الهلال و الاهلی امارات را از علیرضا فغانی بگیرد. به همین خاطر کنفدراسیون هم علاقه‌ای ندارد با توجه به بعضی حساسیت‌ها مشکلی برای داوران و تیم‌ها پیش بیاید و ترجیح می‌دهد تا دست به پیشگیری بزند.

امارت؛ ذخیره‌ای که خود را وارد بازی کرد
پس از جنجال عربستانی بر علیه فدراسیون فوتبال ایران، امارت که هیچ ربطی به این مسائل نداشت به نوعی خود را به‌عنوان ذخیره وارد بازی کرد و علاوه بر این‌که از موضع عربستان دفاع کرد، اعلام کرد تیم‌هایش در خاک ایران به میدان نمی‌روند. با اعلام این خبر ثابت شد که فدراسیون امارات را عربستان می‌چرخاند و خود هیچ ثباتی ندارد.

بازی جنجالی که ممکن است رخ دهد
مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز از روز ۲۲ دی در قطر آغاز می‌شود. ایران در گروه یک این مسابقات با سوریه، چین و قطر هم‌گروه است. تیم‌های اول و دوم این گروه، در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به مصاف تیم‌های دوم و اول گروه دوم بروند. در گروه دوم این رقابت‌ها، عربستان سعودی در کنار ژاپن، تایلند و کره‌شمالی قرار گرفته. اصلا بعید نیست ایران در گروه خودش اول شود و با قرار گرفتن عربستان پایین‌تر از ژاپن، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف این تیم برود. قطعا نبرد ایران و عربستان در قطر، بعد از انبوه تنش‌های اخیر می‌تواند یک بازی حیثیتی و پربرخورد باشد.

AFC  متمایل به عربستان
با نامه‌نگاری‌های که عربستان برای فدراسیون آسیا فرستاده است به نظر می‌رسید که AFC  با درخواست‌های آنها مخالفت کند و در بیانیه خود اعلام کرد که این کنفدراسیون مسائل سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان سعودی و تاثیر آن بر فوتبال را زیرنظر دارد. هر تصمیمی گرفته شود بر اساس قوانین AFC و از طریق کمیته های مربوطه خواهد بود ولی خبرها حاکی از آنها است که AFC  تسلیم خواسته‌های عربستان شده است که این ثابت میکند که AFC  سیاست را عضوی از خود میداند. 

حکمی که کنفدراسیون اعلام کند در هر مشکلی که به نفع عربستان باشد، مسوولان ایران باید تسلیم چنین خواسته‌هایی نشوند. به نظر می‌رسد در جلسه آتی هیات‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا که قرار است روز هشتم بهمن برگزار شود، مساله اخیر نیز مورد بررسی قرار گیرد. این نشست به منظور حمایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از گزینه نهایی خود در انتخابات هفتم اسفند ریاست فیفا برگزار می‌شود اما حتما بحث به تحرکات عربستان علیه ایران هم خواهد کشید.

برچسب ها: ورزش ، فوتبال ، AFC ، عربستان
نام:
ایمیل:
* نظر: