bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
تاکسی‌های زرد فرسوده و نایاب؛
تعداد اندک تاکسی‌های زرد و علاوه بر آن وجود تاکسی‌هایی که اغلب فرسوده هستند و سهم بالایی در آمار تصادفات و مرگ و میرها دارند
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: تعداد اندک تاکسی‌های زرد و علاوه بر آن وجود تاکسی‌هایی که اغلب فرسوده هستند و سهم بالایی در آمار تصادفات و مرگ و میرها دارند، یکی از معضلات جدی استان است که در این زمینه بارها شاهد شکایت و اعتراض شهروندان به‌ویژه بانوان بوده‌ایم. این در حالی است که هفته پیش طرحی به‌عنوان نوسازی تاکسی‌های فرسوده منتشر شد. طبق این طرح صاحبان تاکسی‌های مدل 83 و قبل از آن باید به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور از جمله تهران مراجعه کنند.

براساس برنامه‌ریزی، وام 20 میلیون تومانی با نرخ 16 درصد و برای دوره بازپرداخت چهارساله که ماهانه در حدود 570 هزار تومان قسط بازپرداخت تعیین شده است، به رانندگان تاکسی تعلق می‌گیرد. مبلغ پنج میلیون تومان هم از طرف دولت برای اسقاط خودروی فرسوده تعلق می‌گیرد و مانده مبلغ خودرو را خود تاکسیران پرداخت خواهد کرد. پس از پایان مهلت ثبت نام، مراحل کنترل و تائید اطلاعات و نیز مراجعه داوطلب به بانک و نیز مراکز اسقاط خودرو مراحل بعدی جایگزینی است. تحویل خودروهای نو از اسفند امسال با تحویل هشت هزار دستگاه آغاز می‌شود. 

برای بررسی بیشتر این مساله با مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی پاسارگاد و نائب‌رئیس اتحادیه کل آژانس‌ها گفت‌وگو کردیم. کاظم دهبان در گفت‌وگو با بامداد جنوب درباره نرخ تاکسی‌ها گفت: نرخ تاکسی‌ها براساس مصوبه اعلام شده همان نرخ‌های قبلی است و تغییری نکرده است. 
دهبان در پاسخ به این سوال که وضعیت تاکسی‌های فرسوده در استان به چه صورت است و قرار است چه اقداماتی برای آنها لحاظ شود، تصریح کرد: بیشتر تاکسی‌های ما فرسوده هستند و این در حالی است که سازمان در این خصوص تمام تلاش خود را به کار گرفته اما همچنان نوسازی تاکسی‌های موجود معضلی است که باید در اولویت باشد. 
وی با بیان این‌که طبق اعلام رسمی دولت به صاحبان تاکسی‌های فرسوده پنج میلیون تومان و یک وام بیست میلیونی با چهار درصد سود تعلق می‌گیرد، افزود: هر چند دولت چنین طرحی را مصوب کرده اما تا کنون بخشنامه آن از طرف سازمان به تعاونی‌ها ارسال نشده و ما به‌محض دریافت این بخشنامه اقدامات لازم را برای رفع این معضل انجام می‌دهیم. 

دهبان با بیان این‌که قول می‌دهم در آینده نزدیک همه تاکسی‌های فرسوده، نوسازی شوند، در پاسخ به این سوال که چرا تاکسی‌های شخصی در سطح شهر اقدام به مسافرکشی می‌کنند، خاطرنشان کرد: تاکسی‌های شخصی به‌صورت غیر قانونی فعالیت کنند و سازمان هم به همین منظور گشتی را در سطح شهر مستقر کرده اما تاکسی‌های شخصی با وجود جریمه‌هایی که می‌شوند باز هم اقدام به مسافرکشی می‌کنند. 
بی‌شک یکی از دلایل بازگشت تاکسی‌های شخصی با وجود جریمه‌ها و اعمال قانون برای آنها، مساله بیکاری این اشخاص باشد. به احتمال زیاد اینها کار و تخصص دیگری هم بلد نیستند و مجبورند مسافرکشی کنند تا بتوانند امرار معاش کنند. از طرف دیگر افزایش تاکسی‌های شخصی مشکلات و نگرانی‌های بسیاری را برای برخی دختران و زنان ایجاده کرده است. 

برای بررسی بیشتر این مساله که دغدغه بسیاری از بانوان بوده و هست، از مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی پاسارگاد خواستار توضیح بیشتر در این زمینه شدیم. دهبان با بیان این‌که به هر حال جلوی کارشکنی، فعالیت غیر قانونی و ایجاد مزاحمت‌های این قبیل تاکسی‌ها باید گرفته شود، تاکید کرد: در شهرهای دیگر مانند تهران وقتی تاکسی برای دقایقی هر چند کوتاه توقف کند، کرایه آن را از مسافر می‌گیرد اما در بوشهر این‌گونه نیست و رانندگان تاکسی بابت چنین توقف‌های بین راهی کرایه‌ای از مسافر خود نمی‌گیرند، بنابراین بهتر است در برخس ساعات مانند ظهر و شب که خیابان‌ها اغلب خلوت و تاکسی‌های زرد هم کم هستند، از آژانس به جای تاکسی شخصی استفاده کنند که امنیت، رفاه و آرامش بیشتری را به‌همراه دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی پاسارگاد و نائب‌رئیس اتحادیه کل آژانس‌ها با بیان این‌که از سال 49 راننده تاکسی بوده و از سال 69 هم به‌عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی تعاونی تاکسیرانی مشغول به فعالیت است، به بامداد جنوب گفت: تمام عمرم را صرف این کار کرده‌ام و برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده و گرفتن تاکسی‌های موقت تلاش بسیاری کردم. پیش از این، با پیگیری بسیار به تهران رفتم و با گرفتن وام چهار درصدی سهمیه 60 تاکسی موقت را گرفتم که توانستم 20 تاکسی موقت را محقق کنم. بانک‌ها همکاری لازم را با ما انجام نمی‌دهند، به همین علت برای نوسازی و گرفتن تاکسی موقت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

دهبان یادآور شد: از استاندار می‌خواهم تا در این خصوص ما را حمایت کنند، چراکه با نوسازی تاکسی‌های فرسوده و افزایش تاکسی‌های موقت نه تنها امنیت و آرامش را به شهروندان هدیه می‌کنیم بلکه جوانانمان از معضلی به نام بیکاری که منشا بسیاری از کجروی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است، رها می‌شوند. 
تعداد کم تاکسی‌های زرد موجب شده تا به‌ویژه در ساعاتی از شبانه‌روز بوشهر به شهری دربستی تبدیل شود. به هر حال، تعداد اندک این تاکسی‌ها و در خطر بودن نوامیس در بوشهر به یک معضل و دغدغه اساسی در کنار بیکاری، بهداشت و سلامت، نبود امکانات تفریحی و ... تبدیل شده که بامداد جنوب طی روزهای آینده درباره تعیین‌تکلیف تاکسی‌های فرسوده و افزایش تاکسی‌های زرد و اقدامات صورت گرفته در این خصوص بیشتر خواهد نوشت. 

برچسب ها: جامعه ، تاکسی ، تصادف
نام:
ایمیل:
* نظر: