bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
گزارش بامدادجنوب از یک بی‌مبالاتی؛
ماجرا از اين قرار است که مادري در حياط خانهاش در حال کار خانه بوده که ديوار بر سرش آوار ميشود، خراب شدن خانه همان و از بين رفتن مادر چهار کودک هم همان.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:حکايت گزارش امروز، هم تکراري است و هم بسيار غمانگيز. تکراري است چون همين هفته گذشته بود که ماجراي کمکهاي چندميلياردي شهرداري عسلويه و وضعيت اشتغال بوميان آن را در کنار معيشت ديگر نقاط نفتخيز استان رسانهاي کرديم و غمانگيز است چون مردمي که خود در منطقهاي نفتخيز زندگي ميکنند اما سهمشان از اين نفت تنها دود و خاک، بيماري، آلودگي و... است. با توجه به منابع عظيم گازي و نفتي و تجارتي که از اين طريق صورت ميگيرد اما در گوشه و کنار اين شهر خانهاي بهسبب عمليات راهسازي تخريب ميشود و بر اثر آن مادر خانواده که قوام و بنيان و روشني و اميد هر خانهاي است در دم جان ميبازد.

ماجرا از اين قرار است که مادري در حياط خانهاش در حال کار خانه بوده که ديوار بر سرش آوار ميشود، خراب شدن خانه همان و از بين رفتن مادر چهار کودک هم همان. حال در اينجا  اين سوال مطرح ميشودکه چرا عمليات راهسازي بدين شکل صورت گرفته که علاوه بر تخريب خانه، خانواري را سوگوارکرده است؟
براي بررسي بيشتر مساله با رئيس بانک ملت عسلويه گفتوگو کرديم. درياسفر در پاسخ به اين سوال که فرد يادشده مدت چند سال است در بانک ملت مشغول به فعاليت بوده، به بامداد جنوب گفت: آقاي سليمي دو سال پيش از بانک رفته و جذب شرکتهاي پتروشيمي شده است. خانهاش هم شخصي بوده که بر اثر فعاليت يک غلطک در همان نزديکي، خانهاش ويران ميشود.

چنين اقدامات ناشيانه و بدون کارشناسي که آسيب فراوان و خسارات بسياري را وارد کرده باشد، کم نيستند. در جايجاي استان افتتاحهاي ناقص و نيمهکاره سر به فلک گذاشته تا جايي که مردم عوام هم ديگر نسبت به اين پروژههاي نيمهتمام که گاهي تنها آواز دهل هستند، معترض و شاکياند. با وجود اين، برخي همچنان اصرار دارند که مهر تائيدي بزنند بر چنين پروژههايي. 
خانهاش را باد برد
عادت کردهايم پس از وقوع حادثه به فکر چاره کار باشيم اما غافل از اينکه اين بار دستمان براي جبران کوتاه است، چراکه مادر خانواده در اين حادثه يا فاجعه جان خود را از دست داد. در ادامه با حسن سليمي، برادر فرد يادشده صحبت کرديم. وي در گفتوگو با بامداد جنوب با بيان اينکه برادرم دو سال پيش با پايان قراردادش با بانک ملت جذب شرکت نفت و گاز عسلويه شد، تصريح کرد: هر چند برادرم، پيش از اين بارها نسبت به ساخت و سازي که اکنون منجر به چنين فاجعهاي شد، هشدار داده بود اما سودمند واقع نشد. سليمي افزود: برادرم شهرستان بوده و شب حادثه پس از بازگشت از سفر، باز هم تذکرات لازم را نسبت به رعايت موارد ايمني و استحکامات گوشزد ميکند که متاسفانه کارساز واقع نميشود.
وي در پاسخ به اين سوال که گفته ميشود، خانه تخريبي بوده و با اين عمليات ويران شده، يادآور شد: خانه به هيچ وجه تخريبي نبوده و کل خانه هم ويران نشده بلکه ديوار بين خانه برادرم و خانه همسايه بهعلت رعايت نکردن موارد استحکاماتي فرو ريخته و همسر برادرم در حياط خلوت بوده که در اين حادثه جان خود را از دست ميدهد. 

روز گذشته در سايتهاي خبري گفته شده بود که در ساعات نخستين اين خبر، هنوز اطلاعي از بچههاي اين خانواده در دست نيست که سليمي درباره وضعيت بچهها خاطرنشان کرد: برادرم صاحب چهار فرزند است که کوچکترين آنها، 10ماهه است و همگي در صحت سلامت به سر ميبرند.
آرزوي ساخت خانهاي چند طبقه، کاشانهاي را ويران کرد
برادر فرد حادثه ديده با بيان اينکه اين ساخت و ساز شخصي صورت گرفته و ملک شخصي بوده، يادآور شد: باني اين فاجعه، بدون انجام استحکامات لازم و ضروري اقدام به گودبرداري کرده و از آنجا که قصد ساخت خانهاي پنج -شش طبقهاي داشته، زير شالوده رفته که منجر به وقوع چنين حادثهاي شده است. 

حال بايد گفت که با توجه به اين موضوع که شهرداري در زمان صدور پروانه مسائل استحکامي و روند کار را در نظر دارد و همچنين براساس وظايف و نظارتي که نظام مهندسي ساختمان بر عهده دارد، چه کسي ناظر بوده و آيا کارشناس مربوط بررسي کرده که نوع حفاري ضرري را در پي دارد يا نه؟ اگر بررسي شده پس علت وقوع چنين حادثه ناگوار و غمانگيز و بيمادر شدن کودکي 10ماهه چه بوده و اگر بررسي صورت نگرفته، به کدم بهانه و دستاويز صورت نگرفته است؟ اگر بنا باشد که همه بهصورت شخصي و خودکفا بنا بر صلاحديد خود، اقدام به ساخت و ساز کنند، ديگر سنگ روي سنگ بند نخواهد بود. بامداد جنوب آمادگي دارد تا ريز اطلاعات مربوط به اين حادثه را علاوه بر توضيحات شهرداري عسلويه و نظام مهندسي ساختمان منتشر کند. 
در حالي که در گوشهاي از شهر بر اثر نبود نظارت نهادهاي مربوطه، مادري جان خود را از دست ميدهد، از گوشه ديگر خبر ميرسد که طرحهاي توسعهاي آقاي شهردار چندان به مذاق مردم عسلويه خوش نيامده است و آنها بهشدت معترض وي شدهاند تا جايي که هنگام حضور سالاري براي افتتاح اين طرحها، عدهاي از مردم با تجمع کنار موزه مردمشناسي، از اينکه دهها طرح بر زمين مانده در شهر وجود دارد گلايه کرده و ميگويند مهمتر از موزه هم وجود داشت که بايد ساخته ميشد. اين اعتراضات باعث شد تا نماينده دولت هم از خير افتتاح اين موزه بگذرد و به سراغ طرح ديگري برود، بگو مگوي شهردار با مردم معترض هم باعث تعجب بسياري شد.
اميدواريم که مشکلات عسلويه بهزودي پايان بگيرد و مردم خوب و ساده و صميمي آن بتوانند شاهد توسعه متوازن و دقيق شهر خود باشند.  
نام:
ایمیل:
* نظر: