bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
همزمان با هفته تربیت اسلامی؛
در همین راستا به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی از برنامه‌های هفته تربیت اسلامی با معاون پرورشی-فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت‌وگو کردیم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: رشد، شکوفایی و توسعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه در گرو پرورش مناسب فرزندان و نخبه‌های آن جامعه است و به‌تبع آن، پرورش نامناسب و ناصحیح فرزندان، جامعه را در سراشیبی سقوط و انحراف می‌اندازد. در همین راستا به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی از برنامه‌های هفته تربیت اسلامی با معاون پرورشی-فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت‌وگو کردیم. 
سیروس فتحی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص سالروز تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی با بیان این‌که در سال 1359 شهید رجائی و باهنر در اندیشه تاسیس نهادی افتادند که بتواند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر ساماندهی دانش‌آموزان و یادگیری مسائل آموزشی، مسائل فرهنگی و پرورشی آنها را نیز پوشش دهد، افزود: در حال حاضر واحدی تحت عنوان امور تربیتی متولی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس است و یکی از بحث‌های مهم و اولویت‌دار ما در این هفته که نقش بسزایی در روند فعالیت‌های این نهاد دارد، مربیان امور تربیتی و مشاوران مدارس هستند. 
وی با بیان این‌که اکنون ساختار اداری دارای سه زیرشاخه معاونان پرورشی مدارس، مربیان پرورشی مدارس و مشاوران تربیتی و تحصیلی است که تحت حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: یکی از حوزه‌های فعالیت در این راستا، فعالیت‌های مربوط به حوزه قرآن، عترت و نماز است. این فعالیت‌ها با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف قرآنی، توسعه و ترویج فرهنگ نماز و آشنایی با سیره اهل بیت و طهارت است که مسابقات در چهار سطح آموزشگاهی-مدرسه‌ای، شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شوند.

معاون پرورشی-فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در ادامه به دیگر فعالیت‌های این نهاد مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از حوزه‌های فرهنگی-هنری- اردویی و فعالیت‌های فوق برنامه است.  از مجموعه وظایف در این حوزه هم می‌توان به شناسایی استعدادها، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در رشته‌های مختلف در چهار سطح آموزشگاهی، شهرستانی، استانی و کشوری است. 
فتحی با بیان این‌که حوزه مشاوره تربیتی و تحصیلی یکی دیگر از حوزه‌های نهاد امور تربیتی است که شامل حضور مشاوران در مدارس برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی و همچنین پیگیری خدمات مشاوره‌ای و تربیتی دانش‌آموزان در مدارس می‌شود، گفت: حوزه بعدی، حوزه‌ای با نام امور تربیتی است که متولی پیگیری فعالیت‌های مربیان، ساماندهی آنها و یکی از فعالیت‌های جدی ما در این بخش، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی در راستای گرامیداشت 8 اسفند سالروز نهاد امور تربیتی است.
وی با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش به مناسبت این هفته در سال جاری افزود: برگزاری جشنواره الگوی تدریس برتر ویژه حوزه پرورشی که در حال داوری آثار آن هستیم و در همین هفته همزمان با برگزاری همایش تجلیل از فعالان تربیتی، از آنها قدردانی می‌شود، یکی از این برنامه‌هاست. 

فتحی همچنین به برنامه‌های دیگری از جمله برگزاری جشنواره درس تفکر و سبک زندگی و تجلیل از برگزیدگان آن اشاره کرد و گفت: تجلیل از فعالان حوزه تربیتی و مشاوره‌ در شهرستان‌ها و مناطق، تجلیل از پیشکسوتان امور تربیتی و فعالان بخش‌های مختلف امور تربیتی، تجلیل از 14 خانواده معظم شهدای امور تربیتی در استان و اجرای دیگر ویژه‌برنامه‌ها از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته تربیت اسلامی است. 
معاون پرورشی-فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در ادامه در پاسخ به این سوال که همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی در چه روزی برگزار می‌شود، گفت: 17 اسفندماه به‌منظور ایجاد انگیزه و تقدیر از تلاشگران و نقش‌آفرینان این عرصه همایش گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی برگزار می‌شود. 
فتحی با بیان این‌که از 18 تا 23-24 اسفند مسابقات قرآنی و فرهنگی و هنری را در سطح استانی برگزار می‌کنیم، تاکید کرد: این مسابقات با محوریت سه شهرستان گناوه، دشتستان و دیر برگزار می‌شود و برگزیدگان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند. 
وی با اشاره به شوراهای دانش‌آموزی، تشکل‌های دانش‌آموزی، فعالیت‌های گروهی و اجتماعی دانش‌آموزان، بر نقش مهم و تاثیرگذار و پویایی این شوراها تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون سازمانی به نام سازمان دانش‌آموزی در حوزه استانی پیگیری می‌شود و چند روز پیش با انتخابات مجلس دانش‌آموزی دو نماینده از استان-یک دختر و یک پسر- به‌عنوان نمایندگان استان برای مجلس دانش‌آموزی کشور انتخاب شدند. 
معاون پرورشی-فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در پایان با بیان این‌که با تاکیدات مقام معظم رهبری و دیگر مسوولان بر اهمیت و نقش این نهاد و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در این خصوص، یادآور شد: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب و معقول شاهد رشد و بالندگی دانش‌آموزان استان باشیم. 

حال مرور خلاصه‌ای از پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت سالروز تاسیس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی خالی از لطف نیست. در این پیام آمده است: با درود به روح پاک و ملکوتی امام راحل (ره) و شهیدان رجایی و باهنر، بنیانگذاران امور تربیتی و با درود به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و رئیس‌جمهور محترم، احیاگر تدبیر و امید و درود به تمامی فرهنگیان شریف سراسر کشور. هشتم اسفندماه، روز امور تربیتی و آغاز هفته­ تربیت اسلامی را گرامی می‌دارم و با تبریک این روز، برای مجموع همکاران دستگاه عظیم تعلیم و تربیت، به‌ویژه دست‌اندرکاران پرتلاش و دلسوز امور تربیتی مدارس کشور آرزوی سلامت و توفیق می‌کنم.
امور تربیتی شجره­ طیبه‌ای است که به پشتوانه اندیشه‌های رفیع و انسان‌ساز بزرگان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در گستره آموزش و پرورش کشور رویید و برکات معنوی آن، جان و دل گل‌های بوستان عشق و ایثار و جویای ارزش‌های دینی و انقلابی را شور و شعور بخشید؛ بر این اساس هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی، فرصت مناسبی است تا آموزش و پرورش بتواند ضمن ایجاد فضای گفت‌وگو، تبادل نظر و نقد سازنده، راهکارهای بهبود و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های امور تربیتی را مورد بررسی قرار دهد.
بی‌شک تعلیم وآموزش زمانی می‌تواند در دانش‌آموزان تاثیر داشته باشد که تعلیم علم همراه با تربیت اسلامی و انقلابی باشد. حال انتظار می‌رود با همت و تلاش نیروهای پرورشی آموزش و پرورش شاهد رشد و بالندگی روزافزون فرزندانمان باشیم؛ فرزندانی که زیر سایه تربیت اسلامی با تکیه بر اعتقادات و باورهای اسلامی ایرانی آباد را خواهند ساخت و فردایی بهتر را. 

نام:
ایمیل:
* نظر: