bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
بوی تعلیق فوتبال ایران می‌آید؛
انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران درحالی قرار است 11 اردیبهشت 95 برگزار شود که با انگشت گذاشتن سازمان بازرسی بر روی یک خلاء قانونی بزرگ بازمانده از دولت نهم، انتخابات این فدراسیون دچار ابهام شده است.
بامداد جنوب: انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران درحالی قرار است 11 اردیبهشت 95 برگزار شود که با انگشت گذاشتن سازمان بازرسی بر روی یک خلاء قانونی بزرگ بازمانده از دولت نهم، انتخابات این فدراسیون دچار ابهام شده است.
سال 1385 سال تلخی برای فوتبال ایران بود. سالی که فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا تعلیق شد و بعد از آن کمیته‌ای شش نفره مسوول تدوین اساسنامه جدید فدراسیون شد تا فوتبال ایران از تعلیق خارج شود. سه عضو این کمیته را فیفا و سه عضو این کمیته را دولت انتخاب کرد. اعضای منصوب فیفا، مهندس صفایی فراهانی، عضو وقت کمیته توسعه فوتبال آسیا و عضو هیات رئیسه ‌AFC، محمد خبیری، نماینده وقت AFC در ایران و غفاری رئیس کمیته روابط بین‌الملل وقت فدراسیون بودند. سه نفری که از سوی ایران برای اساسنامه مشخص شدند نیز محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس، کیومرث هاشمی معاون ورزش قهرمانی سازمان تربیب‌بدنی سابق و علی رغبتی دیگر معاون سازمان بود.

این شش نفر در نهایت اساسنامه‌ای را نوشتند و برای اجرائی شدن و قانونی شدن اساسنامه، آن را جهت تصویب به هیات دولت فرستادند. بعد از جلسه هیات دولت با ریاست پرویز داوودی معاون اول محمود احمدی‌نژاد اعلام شد که هیات دولت این اساسنامه را تائید کرده و این اساس‌نامه می‌تواند اجرائی شود. با این‌حال بعد از گذشت 8 سال، سازمان بازرسی کل کشور پس از استعلام از دبیرخانه هیات دولت متوجه تخلفی بزرگ شده و آن هم این‌که این اساس‌نامه به تائید هیات دولت وقت نرسیده است.
همزمان با ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از 11 اسفندماه و رفع شبهه درباره مرجع تائید صلاحیت نامزدها، این‌بار اساسنامه این فدراسیون در هاله‌ایی از ابهام قرار گرفته و مشخص نیست کدام اساسنامه فدراسیون فوتبال منشا قانونی دارد.
محمد خبیری، عضو کمیته‌ انتقالی فدراسیون فو‌تبا‌ل در سال 86 درباره این‌که سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید اساسنامه فدراسیون فو‌تبا‌ل در سال 86 به تصویب هیات وزیران نرسیده و این موضوع انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل را تحت تاثیر خود قرار داده، گفت: یکی از اقدامات فیفا تصویب یا تائید اساسنامه مصوب هیات دولت یا هیات وزیران بود. آن زمان کمیته انتقالی پس از نگارش اساسنامه آن را در اختیار سازمان تر‌بیت ‌بدنی وقت قرار داد تا اساسنامه را به هیات وزیران ببرند. سازمان تربیت بدنی وقت پس از اعلام تصویب اساسنامه از سوی هیات دولت، نامه‌ای را در اختیار ما قرار دادند و ما آن را ترجمه و به فیفا ارائه کردیم و پس از آن بود که توانستیم مجمع و انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل را برگزار کنیم. حتی پل مونی، دبیر کل AFC و ژروم شامپاین نماینده فیفا هم در انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل حضور داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدرکی مبنی بر تائید اساسنامه توسط مجمع وزیران وجود دارد یا خیر؟ یادآور شد: یک کپی از نامه ارائه شده از سوی سازمان تر‌بیت ‌بدنی را در اختیار داشتم که در حال‌ حاضر آن را در اوراقم پیدا نمی‌کنم. بر طبق رویه طی شده، مرداد‌ماه سال 86 اساسنامه به هیات وزیران تقدیم شد. یک ماه قبل از آن فیفا چنین طرحی را تصویب کرده بود و با توجه به این که از روند کاریمان عقب افتاده بودیم، بیش از همه پیگیر این موضوع بودم که هر‌ چه‌ ز‌و‌د‌تر هیات دولت اساسنامه را تصویب کند. با توجه به مشغله زیاد وزیران تصویب اساسنامه عقب افتاده بود اما در نهایتا دو ماه بعد هیات دولت جواب ما را داد و ما توانستیم آذر ماه انتخابات را برگزار کنیم.
خبیری تاکید کرد: تعجب می‌کنم چرا مسوولان سازمان تر‌بیت ‌بدنی وقت، سند تصویب اساسنامه را ارائه نمی‌کنند. آنها باید این نامه را در اختیار داشته باشند و اگر جست‌وجوی مختصری را در اسناد و مدارک انجام دهند می‌توانند نامه تائید اساسنامه از سوی هیات دولت را پیدا کنند. آنها می‌توانند ابهام این ماجرا را روشن کنند.

همچنین رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان درباره این که کدام اساسنامه فدراسیون فوتبال ملاک وزارت ورزش و جوانان است، گفت: اساسنامه فدراسیون فوتبال در سال 86 به تصویب هیات وزیران وقت نرسیده و با استعلام کتبی که از دولت صورت گرفت، اعلام شد که این اساسنامه تائید هیات وزیران را ندارد. این استعلام طی دو الی سه ماه گذشته از سوی سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت و در مذاکراتی که با سازمان بازرسی کل کشور داشتم، اعلام کردند که هنوز مصوبه دولت به دست آنها نرسیده است.
رضا حسنی‌خو در عین حال یادآور شد: اگر فدراسیون فوتبال و دوستان مدعی هستند که این مصوبه در سال86 به تصویب رسیده است، مستندات این مصوبه آن را ارائه دهند.
به گفته حسنی‌خو اگر این مصوبه در دولت به تائید نرسیده باشد ملاک وزارت ورزش در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال اساسنامه سال 81 خواهد بود و در حال حاضر ملاک ما این اساسنامه است.
وی در پاسخ به این سوال که طبق اساسنامه سال81 کفاشیان نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند مگر آن‌که از دولت مجوز بگیرد تصریح کرد: باید دید اساسنامه چه می‌گوید و این‌که مسوولان زیربط وارد شوند تا وضعیت این اساسنامه روشن شود.
مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان پیشتر اعلام کرده بود که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان از وی خواسته است مطابق قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوبه هیات وزیران را داشته باشد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان همچنین درباره ادعای تائید آن در دولت از سوی مسوولان ورزش و سرپرست وقت فدراسیون فوتبال در سال 1386 که در مقدمه اساسنامه نیز ذکر شده است، گفت: این اتفاق با استعلام سازمان بازرسی کل کشور از دولت رخ نداده است و آنها باید پاسخگو باشند.
حسن غفاری عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در سال 86 در جدیدترین اظهارات خود در رسانه‌ها اعلام کرد که کیومرث هاشمی معاون وقت سازمان تربیت بدنی اعلام کرده بود که اساسنامه اصلاح شده فدراسیون فوتبال از سوی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس‌جمهوری به هیات دولت تقدیم و تائید شده است.
از سوی دیگر علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فو‌تبا‌ل در ادامه در واکنش به این که گفته می‌شود اساسنامه فعلی فدراسیون هشت سال پیش به تصویب هیات وزیران نرسیده است، گفت: این اساسنامه در دوران ریاست کیومرث هاشمی، سرپرست فدراسیون فو‌تبا‌ل به هیات وزیران ارائه شد و آنها این اساسنامه را تائید کردند. بعد هم در سال 90 اصلاحیه جدیدی صادر شد که نیاز به تصویب نداشت. این که می‌گویند اساسنامه قانونی نیست، غلط است و شاید حضور من باعث این صحبت‌ها می‌شود. مجمع کاری به این صحبت‌ها ندارد و با توجه به اساسنامه پیش می‌رود.
در شرایطی که اظهار نظرهای مختلفی صورت می‌گیرد، محمد‌علی آبادی، معاون وقت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تر‌بیت‌‌بدنی در سال 86 که نقش بسزایی در تائید و تصویب اساسنامه فعلی داشته در این باره گفت: در آن زمان طبق روال قانونی برای تصویب اساسنامه پیش رفتیم.

وی با تاکید مجدد بر طی روال عادی و معمول در تصوویب اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: علاقه‌ای برای ورود به مباحث حال و گذشته ورزش ندارد.
علی‌آبادی معتقد است که چنین بحث‌هایی نفعی برای ورزش کشور ندارد.
مشکل اصلی وقتی ایجاد شده که اخیرا اعلام شده با توجه به تصویب نشدن این اساسنامه در هیات دولت، فدراسیونی‌ها باید بر اساس اساسنامه سال 1381 انتخابات را برگزار کنند. سوالی که اینجا مطرح است، این‌که چرا این اساسنامه در هیات دولت محمود احمدی‌نژاد تصویب نشده و بر چه اساسی این مساله تاکنون اعلام نشده است؟ نکته بعدی این‌که چرا سرپرست وقت فدراسیون فوتبال تاکنون به این مساله اشاره نکرده و آیا بهتر نیست در حال حاضر در این‌باره شفاف‌سازی لازم صورت گیرد؟
فدراسیون فوتبال ایران در حالی خود را آماده مهم‌ترین انتخابات خود می‌کند که هنوز مشخص نیست با این اتفاق رخ داده سیستم انتخابات بر چه اساسی خواهد بود. شاید رو کردن مدرکی مبنی بر تائیدیه هیات دولت از سوی اعضای کمیته انتقالی آن زمان بتواند کلید حل مشکل باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: