bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد؛
آموزش و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات از رسالت‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای است.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور وابسته به وزارت كار و امور اجتماعي كه از ادغام سه نهاد آموزشي در سال 1359 به‌منظور ارائه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي تشكيل شد. اين سازمان علاوه بر ستاد مركزي، داراي 31 اداره‌كل در سطح كشور و يك مركز تربيت مربي است و به‌منظور دستيابي به تازه‌هاي علوم و فناوري روز و همگامي با استانداردهاي بين‌المللي، همواره سعي بر گسترش روابط بين‌المللي از جمله با سازمان بين‌المللي كار (ILO) و سازمان بين‌المللي آموزش حرفه‌اي و كشورهاي مختلف دنيا کرده است. در همین راستا برای آشنایی بیشتر با اقدامات و برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای با مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان گفت‌وگو کردیم. 

عبدالرسول کازرونی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که رسالت اصلی آموزش فنی وحرفه‌ای چیست، گفت: آموزش و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات از رسالت‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای است. 
وی با بیان این‌که براساس بند 2 سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای به‌دنبال آموزش نیروی انسانی کارآمد متناسب با نیاز بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی و فرهنگ مهارت‌های جامعه است، افزود: امروزه بر اثر گسترش شگرف صنعت و تکنولوژی، وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص، یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی به شمار می‌آید. در همین راستا اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با 15 مرکز ثابت آموزش دولتی، 86 کارگاه ثابت شهری،11 کارگاه جوار شهری، 15 کارگاه جوار روستایی ،دو کارگاه عشایری، سه کارگاه صنایع بین کارگاهی، پنج کارگاه صنایع ضمن کار، سه کارگاه صنایع و اصناف، هشت کارگاه جوار دانشگاه،10کارگاه جوار پادگان، پنج کارگاه جوار زندان و 120 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد تلاش می‌کند تا به منزله يك سيستم پويا در راستاي ظرفيت عمده استان به‌عنوان قطب انرژي كشور و مبتنی بر سفارش بنگاه‌های اقتصادی نسبت به تربیت نيروي كار ماهر و نيمه‌ماهر بازار اشتغال استان اقدام کند.

کازرونی در پاسخ به این سوال که در نهایت خروجی آموزش به مهارت‌دیدگان چیست، تصریح کرد: در واقع یکی از مهم‌ترین بسترهای ایجاد اشتغال در جامعه فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و از طریق این آموزش‌ها و فراهم کردن زمینه اشتغال، بسیاری از معضلات جامعه از بین می‌روند. 
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که ارائه این آموزش‌ها شامل چه رده سنی می‌شود و چه کسانی را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: در بخش آموزش‌های مهارتی غیر رسمی ماموریت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش افراد بالای 15 سال است که همه اقشار را در بر می‌گیرد و این بیانگر جایگاه ویژه این آموزش‌ها در کشور است اما جامعه تحت پوشش این سازمان اعم از کارجویان و افراد جویای کار، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان خانه‌دار، اقشار آسیب‌پذیر شامل افراد تحت تکفل نهادهای حمایتی مثل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، افراد بدسرپرست، سرپرستان خانوارها، حاشیه‌نشین‌های شهرها، مددجویان زندان‌ها و سربازان حاضر در پادگان‌ها، اصناف، صنایع ضمن کار، حوزه‌های روستایی و عشایری و حتی شاغلان بنگاه‌های اقتصادی در راستای ارتقای مهارت را در بر می‌گیرد.
عبدالرسول کازرونی در پاسخ به این سوال که با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز چه طرح و برنامه‌ای برای این ایام در نظر دارید، گفت: اعزام همکاران و خانواده‌های آنان به اردوی راهیان نور و همچنین میزبانی از مهمانان نورزی و فراهم کردن مقدمات اسکان و پذیرایی همکاران سایر استان‌ها که در ایام نوروز به استان به‌خصوص شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر می‌کنند، از جمله برنامه‌های نوروزی اداره‌کل است.
وی در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی سال آینده سازمان فنی و حرفه‌ای یادآور شد: محورهای اساسی آموزش فنی و حرفه‌ای در سال 95 شامل برنامه‌ریزی جهت تامین و تربیت نیروی کار نیمه‌ماهر، ماهر و متخصص براساس سند همکاری با سازمان انرژی اتمی (نیروگاه اتمی بوشهر) در افق چهارساله برای آماده‌سازی هشت هزار نیروی کار، توسعه همکاری‌های آموزشی با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر مبنای سند همکاری با شرکت ملی نفت ایران در افق سه ساله برای توانمندسازی ده هزار نفر نیروی بومی، برنامه‌ریزی آموزش روستائیان و عشایر مبتنی بر طرح امید اجتماعی استان، آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنایع دریایی و توسعه همکاری‌های آموزشی، مهارتی با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای درباره این‌که رشد آموزش‌ها نسبت به سال قبل چگونه بوده است، افزود: رشد آموزش‌ها نسبت به سال قبل در بخش دولتی رشدی 32 درصدی داشته، به‌گونه‌ای که در سال قبل14 هزار و 527 نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند ولی در سال جاری در 11 ماهه عملکردی بالغ بر 19 هزار و 214 نفر آموزش را داشته‌ایم که این آموزش‌ها در کارگاه‌های ثابت شهری، کارگاه زندان، پادگان، روستا، عشایری، صنایع اصناف، صنایع بین کارگاهی، صنایع جوار کارگاهی، صنایع ضمن کار، کارگاه شعب شهری، کارگاه جوار دانشگاهی و سکونتگاه غیر رسمی به علاقه‌مندان به فراگیری مهارت ارائه شده است که بیشترین آموزش‌ها مربوط به بخش ثابت شهری با آموزش 11135 نفر است.
عبالرسول کازرونی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی در توسعه آموزش‌ها چه جایگاهی دارد، تصریح کرد: بخش خصوصی دارای جایگاه ویژه‌ای در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و این سازمان برنامه‌هایی را در مورد توسعه و ترویج آموزش‌های مهارتی دارد که این مهم با افزایش و گسترش آموزشگاه‌های آزاد امکان‌پذیر است و همچنین در بخش خصوصی 120 آموزشگاه فعال در سطح استان وجود دارد که 73 آموزشگاه خواهران، 11 آموزشگاه برادران و 41 آموزشگاه دومنظوره آموزش‌های مهارتی را به متقاضیان فراگیری مهارت ارائه می‌دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود نیروی انسانی در مجموعه فنی و حرفه‌ای مواجه هستید، افزود: با توجه به مصوبه دولت در خصوص تبدیل وضعیت مربیان حق‌التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان نیز تعدادی از طریق این فرایند جذب آموزش فنی و حرفه‌ای می‌شوند و امیدواریم احکام پیمانی آنان به‌زودی صادر شود که با آرامش خاطر در سال آتی اجرای آموزش‌ها را پیگیری کنند. در خصوص برخی از حرفه‌های تخصصی آموزش فنی و حرفه‌ای که مربی آموزش آن در مراکز وجود نداشته باشد، از بخش خصوصی کمک گرفته می‌شود.
انتظار می‌رود با افق و چشم‌اندازی که مجموعه فنی و حرفه‌ای استان برای توسعه و پیشرفت نیروهای انسانی و آموزش مهارت‌های شغلی در نظر دارند و در راستای آن تلاش می‌کنند، شاهد شکوفایی و جهت‌دهی صحیح به استعدادهای انسانی در نسل جدید باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: