bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
نتایج مطالعات نشان می‌دهند که در اکثر بیماران مبتلا به سنگ کلیه، مصرف کم مایعات و به‌خصوص آب، یکی از عوامل اصلی این بیماری است.
نوشیدن آب برای کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه
به گزارش ویرلن ؛ بسیاری از پزشکان، آشامیدن آب را بیش از هر نوشیدنی دیگری برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه توصیه می‌کنند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق ، ۴۸ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان در ایران در مقایسه با توصیه‌های اداره ایمنی موادغذایی کشورهای اروپایی (EFSA)، روزانه کمتر از میزان توصیه‌شده، آب مصرف می‌کنند. با وجود این‌که میانگین مصرف آب در میان جمعیت بزرگ‌سالان در شهر تهران عدد امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد، اما باید گفت حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور کمتر از دو لیتر مایعات در روز مصرف می‌کنند.

الگوی مصرف مایعات میان زنان و مردان
بر اساس این تحقیق مردان حدود ۲٫۲ لیتر و زنان ۱٫۷ لیتر مایعات در روز مصرف می‌کنند. این آمار بیانگر این موضوع است که زنان با الگوی مشابه در مصرف مایعات، به‌صورت عمومی، ۵٫۰ لیتر کمتر از مردان مایعات می‏‌نوشند و بر این اساس، زنان در مقایسه با مردان، بیشتر در معرض خطرات ناشی از مصرف ناکافی مایعات قرار دارند. همچنین عواملی مانند سن، منطقه زیست جغرافیایی، جنسیت و شغل در میزان مصرف آب روزانه تأثیر بسزایی دارد. در کنار افزایش مصرف روزانه آب آشامیدنی، ملاحظات ساده غذایی مانند محدود کردن مصرف نمک، مصرف کلسیم به میزان مناسب، نیز احتمال ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهند.

با همه آمار و ارقامی که سالانه اعلام می‌شود، در آستانه روز جهانی کلیه، نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده‌ در زمینه فرهنگ مصرف آب به‌عنوان نوشیدنی سالم ضروری است تا میزان ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی در میان شهروندان ایرانی کاهش پیدا کند.
برچسب ها: پزشکی ، سنگ ، کلیه
نام:
ایمیل:
* نظر: