bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
مرتضی مهرآور، پیشکسوت تنگستانی در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب:
نام این پیشکسوت مرتضی مهرآور است که خود را یک استقلالی با تعصب معرفی می‌کند. وی که در دوره فوتبال خود شهرت زیادی در استان نداشته است ولی در شهرستان تنگستان به نیکی از یاد می‌شود و او را یک معلم و مدرس فوتبال می‌نامند.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: تجربه‌هایی که پیشکسوتان در سال‌ها فوتبالی خود کسب کرده‌اند همیشه جالب و خواندنی و استفاده از تجربیات در زندگی همیشه می‌تواند ثمر دهد. تجربیاتی که به آسانی به دست نیامده این پیشکسوتان عزیز و برای آن زحمت زیادی کشدند.
امروز بامداد جنوب به سراغ یکی از با اخلاق‌ترین بازیکن استان بوشهر و شهرستان تنسگتان رفته که به‌گفته خودش ادب و احترام در صدر زندگی یک فوتبالیست باید باشد. نام این پیشکسوت مرتضی مهرآور است که خود را یک استقلالی با تعصب معرفی می‌کند. وی که در دوره فوتبال خود شهرت زیادی در استان نداشته است ولی در شهرستان تنگستان به نیکی از یاد می‌شود و او را یک معلم و مدرس فوتبال می‌نامند. وی در زمان بازی، همیشه در خدمت تیم بود و در کنار ارائه یک بازی زیبا و تکنیکی، ادب و احترام را در زمین فوتبال فراموش نمی‌کرد. این پیشکسوت هم‌اکنون به‌ دلایلی خانه‌نشین شده است و بامداد جنوب برای وی آرزوی سلامتی می‌کند.

مرتضی مهرآور در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که در سنین کودکی به فوتبال علاقه‌مند شدم، افزود: در سن 13 سالگی به کمک افراد محله‌‌مان یک تیم محلی تشکیل دادم و از آنجا فعالیت خود را آغاز کردم. در همان سال‌ها تیم تاج اهرم تشکیل شد که تمرینات خود را در زمینی به‌نام تل‌تلا انجام می‌داد. من هم به این تیم علاقه‌مند شدم و به آن پیوستم. به تدریج بازیکنان بیشتری به تیم تاج پیوستند. با کامل شدن تیم تاج، با این تیم در مسابقات محلی به میدان رفتیم البته آن زمان بازی‌ها حالت رسمی نداشت و مسابقات کاملا به شکل محلی برگزار می‌شد. در سال 45 از طریق حاج محمد‌علی درویشی (دلو) به تیم تازه تاسیس شده ایرانجوان اهرم پیوستم که به‌وسیله محمدحسن سلیمی در اهرم تشکلی شده بود و مدت کوتاهی در این تیم فعالیت کردم.
 وی در ادامه گفت: در کنار بازی در ایرانجوان، همچنان در تیم محلی‌ای که تشکیل داده بودیم، فعالیت می‌کردم. در کنار ایرانجوان تیم دیگری به‌نام شهباز به کمک شاهین بوشهر در اهرم تاسیس شد که موسس آن عباس زاهدی بود و رقیب ما در آن زمان بود. در اواخر سال 46 هر دو باشگاه شهباز و ایرانجوان به دلایلی منحل شدند و من در سال 47 باز به تیم تاج برگشتم و از آن زمان تا به الان به‌عنوان بازیکن، مربی، کمک مربی، سرپرست و مدیر عامل این تیم بودام و هم‌اکنون به‌عنوان پیشکسوت این باشگاه هوادار آن هستم. البته من 4 سال است تحصیل به بوشهر رفتم و به تیم تاج این شهر پیوستم و در کنار آن در محله‌ای که زندگی می‌کردم با کمک افراد آن محل یک تیم محلی به نام پرسپولیس بوشهر نیز تشکلی دادیم و در آن برای مدتی کوتاهی فعالیت کردم.

پیشکسوت فوتبال بوشهر در مورد حضور در تاج (استقلال) اهرم با بیان این‌که در سال 47 با وجود سن کمی که داشتم به‌دلیل تکنیک بالا، در ارنج اصلی تیم بودم و در تاج بازی می‌کردم. همان سال‌ها با این تیم در تورنمنت دانش‌آموزان مدارس شرکت کردیم. ما در آن بازی‌ها با وجود پیروزی در برابر پرسپولیس اهرم و دلیران در برابر تیم مدرسه که مالک آن حمید چاهی‌بخش بود شکست خوردیم و در آن مسابقات نائب قهرمان شدیم. سال 49 هم مسابقات به همین شکل برگزار شد و از سال 50 به بعد با حضور تیم‌های روستایی، سطح مسابقات افزایش یافت. چون در آن سال‌ها تربیت‌بدنی در شهرستان تنگستان وجود نداشت بازی‌ها به‌طور رسمی برگزار نمی‌شدند. در سال 51 در بازی که با پرپسولیس داشتیم قرار شد که هر دو تیم می‌توانند دو بازیکن غیر بومی آورده و در مسابقه استفاده کنند. ما یک بازیکن شیرازی و یک بوشهری را به‌خدمت گرفتیم و تیم پرسپولیس هم یکی از بازیکنان شاهین بوشهر به‌نام رضا ماهینی و یک بازیکن دیگر به خدمت گرفت. نیمه اول آن بازی ما یک بر صفر جلو افتادیم. در بین دو نیمه آقای رضا ماهینی از مسوولان پرپسولیس خواست که مرحوم بهادر مصری وارد زمین شود و گرنه وی بازی نمی‌کند. ولی به‌دلیل قول و قراری که از قبل بازی داشتیم این درخواست انجام نشد و ماهینی بازی را ادامه نداد و ما آن بازی را با همان یک گل بردیم و این برد یکی از خاطرات خوب من در این تیم بود.

بازیکن سابق تاج بوشهر در مورد اوضاع فوتبال تنگستان با بیان این‌که فوتبال کنونی این شهرستان بسیار افت کرده است و با ده 60، 70 و 80 اصلا قابل قیاس نیست، یادآور شد: از نظر انضباطی هم فوتبال این شهرستان بسیار افت داشته و احترام در آن فراموش شده است. در هیچ‌ جای فوتبال امروزی اهرم ادب و معرفت دیده نمی‌شود و بازیکنان هیچ ارزشی برای پیشکسوتان قائل نیستند و بر اساس تفکر خود جلو می‌روند. من شخصا به کاپیتان تیم زده‌ام و وی به‌جای دست، پای من را بوسید ولی الان وضعیت تغییر کرده است و بازیکن جوان با کوچک‌ترین حرکت آماده اهانت به پیشکسوت است. اسم این را نمی‌شود فوتبال گذاشت و من برای وضعیت فوتبال این شهر تاسف می‌خورم که چرا به این سمت کشیده شده است. عاملی اصلی پسرفت فوتبال اهرم و همچنین افزایش بی‌حرمتی و بی‌انضباطی در آن، نبود حمایت کافی و همچنین تربیت نادرست جوانان از سن کودکی می‌دانم.

بازیکن سابق تاج اهرم در پیامی به جوانان گفت: کسی که می‌خواهد وارد عرصه ورزش شود، ابتدا باید ادب و خویشتن‌داری را سرلوحه کار خود قرار دهد، در غیر این‌صورت بهتر است که وی هیچ ورزشی را شروع نکند، چراکه در آن هیچ پیشرفتی نحواهد کرد.
وی با بیان این‌که برای مردم استان آرزوی سلامتی، تندرستی و موفقیت در همه ابعاد را دارم و امیدوارم همه مردم استان احترام همدیگر را داشته باشند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند.
این پیشکسوت با بیان این‌که خاطرات زیادی در مستطیل سبز داشته است، افزود: به همراه تیم تاج در تورنمتی شرکت کردیم. در آن زمان تیرهای افقی دروازه مثل الان نبود و به‌جای آهن از بند استفاده می‌کردند که به آن روسه می‌گفتیم. تیم در بازی با تیم دلیران صاحب یک ضربه کرنر شد و من رفتم تا ضربه کرنر را بزنم. وقتی ضربه را زدم توپ به طناب افقی برخورد کرد و از بالای آن به بیرون رفت و در کمال تعجب داور مسابقه آن توپ را گل اعلام کرد. بازیکن تیم دلیران اعتراض کردند ولی داور به حرف آنها توجه‌ای نکرد. من به طرف داور رفتم و گفتم که توپ گل نشد ولی داور گفت که چون از نظرش خیلی قشنگ بود من آن توپ را گل حساب کردم و این یکی از خاطرات شیرین من در مستطیل سبز است که هنوز برای بسیاری تعریف می‌کنم.

مهرآور در پایان گفت: امیدوارم که ورزش ایران از راس بهبود یابد تا این سلامتی به مجموعه‌های استان‌ها انتقال پیدا کند. اگر قرار باشد از راس مشکلات زیاد باشد، مطمئن باشید فوتبال ما پیشرفتی نخواهد کرد.
برچسب ها: ورزش ، فوتبال ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: