bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
این در حالی بود که هر چه به روزهای پایانی تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شدیم، خبرهای مربوط به تصادفات از گوشه و کنار استان شنیده می‌شد و هر بار افسوس و تاسف را برای ما به‌دنبال داشت.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: نوروز 95 با همه خوبی‌‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها پایان یافت و کوله‌باری از خاطراتش را برای ما به ارمغان گذاشت تا با فرارسیدن نوروز 96 بگوییم یادش بخیر... . این در حالی بود که هر چه به روزهای پایانی تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شدیم، خبرهای مربوط به تصادفات از گوشه و کنار استان شنیده می‌شد و هر بار افسوس و تاسف را برای ما به‌دنبال داشت. در این بین بسیاری از شهروندان فریاد اعتراضشان در شبکه‌های مجازی سر به فلک گذاشته بود که چرا سال‌هاست در استان نفت‌خیز و پردرآمد بوشهر، جاده‌ها ناهموار است و هر روز شاهد از دست دادن جان عزیزانمان هستیم.

برای بررسی بیشتر این مساله با رئیس‌پلیس راهور استان گفت‌وگو کردیم. سرهنگ قدرت‌الله کشکولی در پاسخ به این سوال که آمار تصادفات درون‌شهری در ایام نوروز در استان، چقدر بوده، گفت: از تاریخ 5/12/94 تا پایان 13/1/95 در حوزه تصادفات درون‌شهری چهار نفر فوتی داشتیم که این آمار سال گذشته سه نفر بود.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین علت وقوع این تصادفات چه بوده، افزود: بیشترین و مهم‌ترین علت وقوع تصادفات درون‌شهری که منجر به فوت چهار نفر شد، «واژگونی» به‌علت تخطی از سرعت مطمئنه بوده است. به‌عنوان مثال دو موتورسیکلت به‌سبب تخطی از سرعت مطمئنه با یکدیگر برخورد کرده‌اند که منجر به مرگ راکبان آن شده است.

رئیس‌پلیس راهور استان در خصوص چهار نفر فوتی با بیان این‌که سه نفر از این چهار نفر، راکب موتورسیکلت بوده‌اند، تصریح کرد: یکی از واژگونی‌های موتورسیکلت که دو نفر سرنشین داشته و در بندر امام حسن اتفاق افتاده، افغانی بوده‌اند.

سرهنگ کشکولی درباره دیگر دلایل وقوع تصادفات درون‌شهری خاطرنشان کرد: رعایت نکردن حق تقدم با 36 فقره معادل 33 درصد، توجه نکردن به جلو با 32 فقره معادل 29 درصد و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه (تخطی از سرعت مطمئنه) با 16 فقره معادل 14 درصد بیشترین علل تاثیرگذار در بروز تصادفات بوده‌اند. همچنین 25 درصد هم عابران پیاده مجروح ناشی از تصادفات داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار تصادفات مربوط به کدام مناطق استان بوده، گفت: بیشترین وقوع تصادفات به ترتیب مربوط به بوشهر، دشتستان و گناوه بوده است.

رئیس‌پلیس راهور استان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که بیشترین تردد از چه تاریخی و در کدام محورها بوده، تصریح کرد: بیشترین تردد از 25/12/94 تا 9/1/95 و بیشترین حجم ترافیک نیز در محور خوزستان به بوشهر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش داشته است. همچنین محورهای فارس به بوشهر، بوشهر به چغادک، بوشهر به برازجان، برازجان به گناوه و گناوه به دیلم از محورهای پرترافیک در این تاریخ بوده‌اند.

سرهنگ کشکولی با اشاره به وقوع مرگ و میرها و رقم خوردن حوادث تلخ و ناگوار برای خانواده‌ها به موارد ایمنی چه در مسیرهای درون‌شهری و چه در مسیرهای برون‌شهری اشاره کرد و یادآور شد: 58 درصد فوتی‌ها در حوزه برون‌شهری مربوط به واژگونی و ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بوده که ضروری است رانندگان از سرعت‌ها و سبقت‌های غیر مجاز بپرهیزند، در هنگام رانندگی خود و سرنشینانشان کمربند ایمنی را ببندند، با توجه به حجم ترافیک در برخی محورها طول مسافت را با وسیله‌های نقلیه دیگر رعایت کنند، از چراغ قرمز عبور نکنند، همچنین راکبان موتورسیکلت سرعت مطمئنه را حفظ و حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به ناهمواری و نابسامانی جاده‌ها در برخی محورها خطاب به مسوولان خاطرنشان کرد: هر چند که 75 تا 80 درصد علت وقوع تصادفات، خطای انسانی است اما در حوزه برون‌شهری محورهای گناوه و دیلم می‌بایست تا پایان سال وضعیت بسامانی داشته باشند، چراکه این دو شهرستان هم مسافرپذیر هستند و هم مسیر ناهمواری دارند که بیشترین آمار تصادفات را به  خود اختصاص داده‌اند. همچنین محور کنارتخته به دالکی که مسیری پیچ در پیچ است نیاز به تعمیر دارد و لزوم نصب دوربین‌های کنترل سرعت بیش از پیش در این مناطق الزامی و حساس است.

بر همگان روشن است که «احتیاط»، شرط نخست عقل است و هیچ‌چیز بهتر از احتیاط، موثر و کارساز نخواهد بود و به جای خلق حادثه‌ای تلخ بر اثر یک بی‌توجهی و اشتباه، با جان خود و عزیزانمان بازی و روز و روزگارانمان را تلخ نکنیم. 
نام:
ایمیل:
* نظر: