bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
در پی واگذاری سالن‌ها‌ی ورزشی دشتستان به بخش خصوصی؛
خبرها حاکی از آن است که سالن‌ها موجود در این شهرستان که در اختیار هیات بود طی مزایده‌ای از آنها گرفته شد و این اتفاقات موج شدیدی از انتقادات را به همرا داشته است.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: استان زرخیز بوشهر نه تنها سرشار از منابع نفت و گاز است بلکه استعداد‌های نهفته‌‌ای دارد که بر اثر بی‌توجهی و کمبود امکانات هدر می‌روند. کاستی‌ها در زمینه آموزش، امکانات تفریحی و گردشگری، نابسامانی جاده‌ها، بیکاری جوانان بومی و .... کم است که بی‌‌توجهی به ورزش نیز در استان و به‌ویژه شهرستان دشتستان بیداد می کند و همین عامل باعث می‌شود که ورزش ما با وجود ورزشکاران قَدَر و جوانان بااستعداد هر روز بیشتر از دیروز رو به نزول است. 
خبرها حاکی از آن است که سالن‌ها موجود در این شهرستان که در اختیار هیات بود طی مزایده‌ای از آنها گرفته شد و این اتفاقات موج شدیدی از انتقادات را به همرا داشته است. تا آنجا که روسای برخی از هیات‌ها اعلام کردند که می‌خواهند از سمت خود استعفا دهند. طبق اطلاعاتی که بامداد جنوب به‌دست آورده بیشتر این سالن در اختیار افراد خاص و حقوقی که درآمد بالایی دارند، قرار گرفته است و این اتفاق نشان می‌دهد افراد تخصصی در ورزش دشتستان حق دخالت ندارند، موضوعی که باعث می‌شود استعداد جوانان این شهر که امید و آروزهای بزرگی دارند به راحتی از بین برود. البته یادمان نرود که با این کار هیات‌ها هم بدون سالن مانده‌اند و این خود یک چالش بزرگ برای ورزش دشستان است. با توجه به این اتفاقات بامداد جنوب به سراغ روسای هیات‌های ورزشی دشتستان رفته است تا موضوع را به‌طور کامل روشن کند.

رئیس هیات فوتبال دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که مزایده این سالن‌ها به دستور اداره کل ورزش و جوانان استان بود، افزود: آنها به ما گفتند که طبق بخشنامه جدید این مزایده باید انجام شود و من اطلاع دقیقی از این بخشنامه ندارم. سالن‌ها و چمن‌ها به دست خود اداره کل ساخته شده است. چمن شماره یک و دو شهر در اختیار ما بود که اداره کل آنها از طریق مزایده واگذار کرد که این برای تیم‌های شهرستان اصلا خوب ولی در کل برای ما خیلی هم بد نیست. ما چند تیم در لیگ‌های کشور و زیر گروه استان داریم و اگر این زمین به هیات داده می‌شد این‌ تیم‌ها بهتر به فعالیت خود ادامه می‌دادند ولی با واگذاری این زمین‌ها به بخش خصوصی تیم‌های ما دچار مشکلاتی می‌شوند، چراکه این تیم‌ها برای اجاره زمین باید هزینه بیشتری بدهند و در صورت عدم پرداخت هزینه، تیم‌ها حق استفاده از زمین‌ها را ندارند.
شهرام سلیمی‌فرد با بیان این‌که هیات فوتبال دشتستان با واگذاری مخالفت نمی‌کند، تصریح کرد: این واگذاری تبلیغاتی هم برای این هیات به‌دنبال دارد. البته یکی از مشکلاتی که این مساله برای هیات ایجاد می‌کند، آنست که ما مجبور هستیم برای برگزاری مسابقات استانی کشوری هزینه زیادی برای اجاره این زمین‌ها صرف بکنیم. 
رئیس هیات هندبال شهرستان نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که این کار به ضرر ورزش شهرستان است و ما همچنان منتظر هستیم ببینیم اداره کل به چه شکل نیاز‌های هیات‌ها را تامین خواهد کرد، یادآور شد: طبعا در این پروسه، هیات‌هایی مانند هندبال و والیبال که ورزش‌های سالنی هستند در این کار ضرر می‌کنند. کسانی که هم‌اکنون سالن‌ها را از طریق مزایده به‌دست گرفته‌اند، اشخاص غیر ورزشی محسوب می‌شوند و بیشتر به‌دنبال منافع خود هستند. این افراد مجبور هستند که برای رفع هزینه‌های سالن‌های ورزشی آنها را اجاره بدهند.
رضا مصباحی تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان این تصمیم را بر اساس قانون گرفته است و این قانون مصوبه سال 88 است. اداره‌های کل در چند سال‌های اخیر توانستند از این قانون دوری کنند در همین حال نیاز‌های هیات‌ها را نیز بر طرف می‌کردند و آنها هم‌اکنون هم می‌توانستند همین روال را ادامه دهند ولی حالا نمی‌دانم جدیدا چه تصمیمی گرفته‌اند که این کار را نکنند باید منتظر بمانیم و ببینم چه اتفاقاتی می‌افتد.
وی در مورد کمبود سالن‌های ورزشی در دشتستان با بیان این‌که صد درصد با مشکل کمبود سالن روبه‌رو هستیم، ادامه داد: سالن امام در برازجان تحت اختیار ما بود که پس از مزایده، آقای اطمینان که در تربیت بدنی فعالیت می‌کند و به‌نوعی مشاور تربیت بدنی است، سالن را با مبلغی بالا به‌دست آورد. وقتی افراد حقیقی وارد مزایده سالن‌ها می‌شوند به‌خاطر این‌که از هزینه‌های سالن آگاهی ندارند در مزایده مبالغ بالایی پیشنهاد می‌دهند و چون هیات‌ها هزینه‌های پایینی پیشنهاد می‌دهند این افراد برنده این مزایده می‌شوند. باید ببینیم در اردیبهشت که این سالن‌ها در اختیار برندگان مزایده قرار می‌گیرند چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. البته اداره کل ورزش و جوانان شرایطی هم برای این افراد مشخص کرده است که در طول هفته سه جلسه حق تمرین در این سالن‌ها را دارند که این تعداد جلسه در طول هفته اصلا کفایت نمی‌کند و باید ببینیم که افراد چه راهکاری دارند. 
وی یادآور شد: طبعا منابع مالی که این افراد می‌گیرند طبق گفته خودشان، برای کمک به هیات‌ها صرف می‌کنند ولی حقوق کارگرهایی که به این سالن‌ها وابسته است کجا می‌رود؟ اینها را نمی‌شود با هم مقایسه کرد.
مصباحی با بیان این‌که ما در همه‌جا گفته‌ایم که این مزایده اصلا مناسب ورزش شهرستان نیست و به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم، افزود: هندبالی که شما می‌بینید از آکادمی، بخش بزرگسالان و بانوان تشکیل شده است و با سه جلسه تمرین اگر صاحبان فعلی سالن‌ها را به ما بدهند، اصلا نیاز ما تامین نمی‌شود و عملا باید ما از بخشی از توانمندی هندبال‌مان استفاده کنیم یعنی تنها بخش بزرگسالانمان را اداره کنیم و مجبوریم بخش آکادمی و بانوان را منحل کنیم. اینها همه به ضرر ورزش است.
مجتبی هاشمی‌نژاد، رئیس هیات بسکتبال هم در گفت‌وگو با ما با بیان این‌که من مخالف این کار بودم و هستم، گفت: حتی کار به استعفا رسید و اعلام کرده‌ایم که دیگر کار ما در اینجا تموم شده و هیات‌ها را تحویل می‌دهیم. سیستم قبلی به این‌ صورت بود که این سالن‌ها در اختیار هیات‌ها قرار می‌گرفت و مازاد در‌آمد از این سالن‌ها در ورزش هزینه می‌شد ولی این اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد. هم‌اکنون این سالن‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرند و بخش با نگهداری از این سالن‌ها، برای تمرین تیم‌ها ساعت را مشخص می‌کند. اگر خود تربیت بدنی متقبل شود که هزینه سالیانه ما را از محل واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی پرداخت کند، ما از آنها تشکر می‌کنیم و با این کار مشکلی نداریم ولی اتفاق نمی‌افتد. در هفت سال گذشته اگر مسوولان تربیت‌بدنی ثابت کنند یک ریال به حساب ما تزریق کرده‌اند، من همه چیز را به آنها تحویل می‌دهم.
البته طبق پیگیری‌ها بامداد جنوب، هیات بسکتبال دشتستان در این مزایده یک سالن به‌دلیل برنامه‌ریزی مناسب و فعالیت خوب این هیات به‌دست آورد.
دویره، روابط عمومی تربیت بدنی دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مزایده این سالن‌ها گفت: برنامه این مزایده اصلا به اداره شهرستان دشتستان ربطی ندارد و این مزایده‌ای است که اداره کل مسوول آن است و شهرستان هیچ دخالتی در برگزاری این مزایده نداشته است. 
در همین راستا دبیر هیات هندبال بوشهر نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان‌ این‌که این‌کار اصلا به نفع ورزش نیست، افزود: در مورد اتفاقی که نه تنها در شهرستان بلکه در استان رخ داده است باید بگویم قبل از این‌که این مزایده انجام شود در این خصوص صحبت‌های زیادی انجام داده بودیم و از مسوولان خواستیم که جلو این طرح را بگیرند، چراکه این‌ طرح یک قانون است که از سال 82 تمام دستگاه‌های دولتی موعظف هستند انجام بدهند، ولی این طرح اصلا اجرا نمی‌شد یا به نحوی اجرا می‌شد که خود جزء مرتبط با آن حوزه را در تمام موارد حداقل امکانات موجود برای ادامه فعالیت داشته باشند. حدود هفت سال پیش، بندی در این قانون آمد که مزایده را بر اساس همان قانون مجلس اجرا کنند که هم افراد حقیقی و هم افراد حقوقی می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

رضا عباسی افزود: ما هم نتوانستیم جلو این کار بگیریم و آنها تصمیم خود را گرفته‌اند. بالاخره مزایده برگزار شد و در آن افراد به صورت شخصی برنده مزایده شدند. قطعا هندبال و والیبال دشتستان در این چند سال عملکرد خوبی داشتند و از این شهرستان بازیکنان با‌استعدادی به تیم ملی هندبال و والیبال دعوت شدند. با اجرای این طرح هم هیات هندبال و هم والیبال دیگر سالنی در اختیار ندارند و عملا هیات هندبال شهرستان که حدود 200 نفر دانش‌آموز در آن فعالیت می‌کنند سرنوشتان مشخص نیست و شاید به‌طور کامل از ورزش کنار بروند. در کنار اینها عده‌ای از افراد آمده‌اند و بخش زیادی از امکان را گرفته‌اند. مثلا آقای اسماعیلی که عضو شورای شهر برازجان است، دو سالن‌ از سالن‌های اصلی را گرفته است. از سمتی دیگر آقای اطمینان دو سالن دیگر که یکی از آن مربوط به هیات هندبال است.
وی همچنین افزود: با توجه به این اتفاقات آینده خوبی در انتظار ورزش نیست سال 95، ورزش را به‌صورت بحرانی آغاز کرد. امید می‌رفت که ورزش دشتستان که در این چند سال پیشرفت خوبی داشته است، به سمت بهتری حرکت کند ولی با این اتفاقات، استارت کار با چالش بزرگی روبه‌رو شده است که بنده که مدیر آکادمی هندبال دشتستان هستم، احتمال دارد آکادمی را منحل کنم. آقای امیری که مدیر آکادمی والیبال شهرستان دشتستان است اعلام کردند که از کار خود استعفا می‌دهد. 
این فعال مدنی تصریح کرد: یک موضوعی که در این‌جا رخ داده است آقای آزاده که رئیس تربیت بدنی شهرستان دشتستان بود به آموزش و پرورش رفته است و این اتفاقات مزید بر علت شده است، شاید اگر آقای آزاده همچنان در پست خود بود چه بسا چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد و شاید وی جلو این اتفاقات را می‌گرفت مثل سال گذشته که هیات‌ها خود مدیریت سالن را بر عهده داشتند و این اتفاقات که رخ داده است در مجموع به نفع ورزش نخواهد بود. 
عباسی در پایان گفت: به هر حال این عقیده تمام اهالی ورزش است و در دشتستان در این زمینه یاس و ناامید شدیدی به وجود آمده است. البته در بخشنامه‌ای که اداره کل برای ما فرستاده‌اند مشخص شد که تیم‌ها می‌توانند شش روز در هفته از ساعت شش تا هشت شب تمرینات خود را انجام دهند. ولی این دو ساعت فقط کفاف تیم بزرگسالان را می‌دهد و تیم‌های پایه که شاکله اصلی ورزش هستند خیلی زود متلاشی خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: