bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
در آغاز یادی کنیم از معلمان شهید و معلم شهید استاد مطهری و همچنین یادی کنیم از همکاران تازه درگذشته، استاد مرحوم خانم قناعت‌زاده و استاد مرحوم آقای منصور باباعلی.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: امروز 12 اردیبهشت روز بزرگداشت مقام شامخ استاد مرتضی مطهری و روز معلم است. سیده مرضیه حسینی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان فرزانگان برازجان در متوسطه اول است. بیست و دو سال سابقه کار دارد. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص این روز گفت: در آغاز یادی کنیم از معلمان شهید و معلم شهید استاد مطهری و همچنین یادی کنیم از همکاران تازه درگذشته، استاد مرحوم خانم قناعت‌زاده و استاد مرحوم آقای منصور باباعلی. دلم نمی‌خواهد سخنانم در این روز تکرار مکررات باشد، هرچند تمام دغدغه‌های اصلی و اساسی معلم ریشه در مسائل مالی و اقتصادی دارد اما چون بارها و بارها گفته شده و نتیجه‌ای در بر نداشته، از آن می‌گذرم.

ای کاش معلم نبودم
وی با بیان این‌که چیزی که امروزه دل من ِمعلم را به درد می‌آورد، تنزل مقام و منزلت اجتماعی معلم است، تصریح کرد: جای بسی تاسف است که معلم در جامعه امروز ایران به این نقطه رسیده باشد و احساس کند که ای کاش معلم نبودم. 
حسینی در پاسخ به این سوال که به نظر شما پایین آمدن ارج و منزلت مقام معلمی به چه علت است، افزود: تنزل مقام و موقعیت اجتماعی معلم در جامعه ناشی از سیاست اشتباه دولتمردان و برنامه‌ریزان فرهنگی جامعه است. معلم زمانی معلم است که مربی هم باشد. نقش تعلیم و تربیت را با هم داشته باشد. در حال حاضر این فرصت را از معلم گرفته‌اند. حضور مربیان غیر فرهنگی درکنار معلمان نه تنها کمکی به تربیت دانش‌آموز نمی‌کند که می‌تواند در امر تربیت اخلال ایجاد کند. این تنها به مربیان رسانه‌ای محدود نمی‌شود و چون مجال سخن گفتن کوتاه است، نمی‌توانم بیشتر به این مساله بپردازم. نقش تعلیم را هم از معلم گرفته‌اند. وجود هزاران کتاب کمک‌درسی و موسسه‌های آموزشی خصوصی در بیرون از مدارس به نقش تعلیمی معلم تنه زده وآن را کمرنگ کرده است. هرچند دولتمردان از انتشار چنین کتاب‌ها و ایجاد چنین موسسه‌هایی نهایت استفاده را در ارائه آمار و ارقام مشاغل و شاغلان جامعه برده‌اند، ضمن آن‌که گاه از گردش مالی آن نیز بی‌بهره نبوده‌اند.

این دبیر دبیرستان ضمن تاکید بر این‌که معلم در سیستم شغلی خود نیز بدون دغدغه نیست، خاطرنشان کرد: در جامعه فرهنگی نیز معلم از عزت و احترام لازم و شایسته برخوردار نیست. هرچند نمی‌توانم این مساله را مانند مشکل بالا به کل جامعه فرهنگی تعمیم بدهم اما آنچه در سیستم آموزش و پرورش استان خود دیده‌ام، حکایت از همین بی‌توجهی دارد. یک معلم تا آخرین نفس، خود را وقف امر آموزش می‌کند ولی در نهایت چنانچه مشکل یا حادثه‌ای برایش رخ دهد، می‌توان گفت هیچ حمایتی از طرف مسوولان مربوط نمی‌بیند تا جایی که حتی پس از مرگش نیز حاضر نیستند یک پارچه‌نوشته برای تسلیت به بازماندگانش نصب کنند و گناه را بر گردن گسترده بودن جامعه فرهنگی می‌اندازند. 
حسینی تاکید کرد: هرچند در آغاز، گفتم قصد گلایه اقتصادی ندارم اما خواهش می‌کنم معلم را بازیچه قرار ندهند، هر بار به نحوی؛ تعاونی مسکن و ساخت سرپناه، بیمه طلایی، اعلام لحظه به لحظه پرداخت مطالبات معلم و ... . در کجای دنیا سراغ دارید بدهکار برای پرداخت بدهی‌اش در رسانه‌ها جار بزند و در آخر هم از پرداخت آن سرباز بزند. شما قضاوت کنید صبح وقتی از در کلاس وارد می‌شوی و دانش‌آموز خبر پرداخت مطالباتت را فریاد بکشد، چه حالی به شما دست می‌دهد. مسوولان محترم، ما که با همین وضعیت ساخته‌ایم. بیش از این نمک به زخممان نپاشید. لازم به ذکر است که این رویه سال‌هاست که سیاست حاکم برآموزش و پرورش ماست و مختص به دوره‌ای خاص نیست. 
وی در پایان به‌عنوان پیشنهاد به مدیریت آموزش وپرورش عنوان کرد: می‌توانید هر ماه مبلغی از حقوق خود ما فرهنگیان را کسر کنید تا پس از مرگمان برای نصب یک پارچه‌نوشته تسلیت، بار مالی بر آموزش و پرورش تحمیل نشود.
معصومه طلاوری، معلم بازنشسته دیگری است که درد دل‌های زیادی داشت و ما تنها به ذکر مختصری از آنها به‌سبب ضیق وقت بسنده کردیم.
وی که مدت 15 سال است بازنشسته شده، نسبت به بی‌توجهی به قشر معلم به‌ویژه بازنشسته‌ها ابزار گلایه کرد و گفت: در همان یکی دو سال نخست در روز معلم از بازنشسته‌ها یاد می‌کنند و اندک‌اندک گرد فراموشی بر نام، خاطرات و زحمات آنها می‌نشیند، غافل از این‌که تا پایان عمر با مشکلات و بیماری‌های ناشی از سال‌های خدمت خود و گچ خوردن‌ها و ... دست و پنجه نرم می‌کنند.  
در همین خصوص روز گذشته مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان به مناسبت هفته معلم نشستی خبری را با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار کرد. 
ناصر کرمی ضمن گرامی داشتن هفته معلم، با بیان این‌که با اقدامات صورت گرفته، سطح سوادآموزی در استان از 4/95 در سال گذشته به ۹۶ درصد در سال جاری می‌رسد، گفت: در مجموع مدارس استان ۴۵ میلیارد ریال بدهی برق دارند که رایزنی‌هایی بین آموزش‌ و پرورش، وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی برای پرداخت بدهی برق مدارس استان از طریق مطالبات نیروگاه اتمی از وزارت نیرو صورت گرفته است.

75 درصد معلمان عسلویه متقاضی انتقالی هستند
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر راهکارهای آموزش و پرورش برای بهبود مشکلات معلمان شهرستان عسلویه تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که هم‌اکنون در این شهرستان وجود دارد، ۷۵ درصد معلمان عسلویه متقاضی انتقالی هستند.
کرمی مهم‌ترین مشکل را غیر بومی بودن ملعمان شهرستان عسلویه عنوان کرد و ادامه داد: وضعیت اسکان معلمان غیر بومی در عسلویه مناسب نیست که این مشکلات از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون وجود داشته است.
مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان با اشاره به این‌که در ابتدا مشکل کمبود معلم در عسلویه با سرباز معلم حل شد و کمبودهای معلمان نیز با به‌کارگیری معلمان غیر بومی حل شد ولی امروز بسیاری از این معلمان به‌علت وضعیت این شهرستان متقاضی انتقالی هستند، خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که در آموزش و پرورش شهرستان عسلویه مشغل به کار شدند، این امید را داشتند که کار استخدام آنها در عسلویه انجام شود و سپس به مناطق خود منتقل شوند.
کرمی ضمن تاکید بر این مساله که برای حل این مشکل باید ۷۵ درصد معلمان این شهرستان از طریق نیروهای بومی تامین شود که سهمیه خاصی در دانشگاه فرهنگیان بوشهر به این مناطق اختصاص یافته است، افزود: برای سال جدید وضعیت معلمان عسلویه با انجام اقدامات مناسب از جمله جذب نیروهای بومی، به کارگیری نیروهای پیش‌دبستانی در مدارس ابتدایی و جذب نیروهای جدید حل می‌شود.
مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان با اشاره به این‌که مشکلاتی از این نوع در بخش‌های ارم، بوشکان و خارگ نیز وجود دارد، گفت: باید افراد بومی این مناطق در دانشگاه فرهنگیان جذب شده و جایگزین شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: همه افراد جامعه به‌نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و فعالیت باکیفیت آموزش و پرورش به همه مردم مربوط می‌شود.

ارائه خدمات سوادآموزی به 3 هزار و 900 نفر 
کرمی از برگزاری ۲۹۱ کلاس کنکور در مناطق مختلف استان خبر داد و افزود: ۲۴۲ جلسه مشاوره نیز ویژه کنکوری‌های استان برگزار شده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات سوادآموزی به سه هزار و ۹۰۰ نفر در استان طی سال تحصیلی جاری، بیان کرد: سطح سوادآموزی در استان از 4/95 در سال گذشته به ۹۶ درصد در سال جاری می‌رسد.
کرمی با بیان این‌که در سال تحصیلی جاری در بخش فرهنگی و پرورش برنامه‌های خوبی همچون برگزاری مسابقات قرآنی با حضور ۶۰ هزار نفر، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری با ۵۴ هزار نفر، فراخوان پرسش مهر با ۱۵ هزار دانش‌آموز و فرهنگی و تشکیل هزار و ۴۰۰ شورای دانش‌آموزی در مدارس استان داشته‌ایم، با اشاره به اجرای طرح آهن‌یاری با حضور ۳۵ هزار دانش‌آموز تصریح کرد: طرح حیاط پویا در ۴۰ درصد مدارس استان اجرا شده است.
وی به برگزاری جشنواره نوجوان سالم نیز اشاره کرد و افزود: جشنواره نوجوان خوارزمی در پنج رشته برگزار شده است و مسابقات علمی و کاربردی نیز از دیگر برنامه‌های ما در سال تحصیلی جاری بوده است.

برگزاری 371 کارگاه آموزشی معلمان دبستان در سطح استان
مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان از اجرای طرح بهبود کیفیت آموزش ابتدایی در ۹۵ درصد مدارس استان خبر داد و تاکید کرد: ۳۷۱ کارگاه آموزشی برای آموزگاران ابتدایی استان برگزار شده است.
وی در پایان یادآور شد: در هفته معلم نیز برنامه‌های مختلفی در سطح استان داریم که می‌توان به سخنرانی در نماز جمعه، تجلیل از معلمان برتر شهرستان‌ها و مناطق، برنامه پیاده‌روی، تقدیر از پیشکسوتان فرهنگی، غبارروبی قبور شهدا، دیدار با خانواده شهدا، تجلیل از خانواده‌های فرهنگیان و تجلیل از مولفان فرهنگی اشاره کرد.



نام:
ایمیل:
* نظر: