bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مجید چاهی‌بخش در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
پیشکسوتان و تجربیات آنها بخش مهم از فوتبال ما را تشکلی می‌دهند و برای حرکت کردن به سوی موفقیت باید از گفته‌های آنها درس گرفت.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: پیشکسوتان و تجربیات آنها بخش مهم از فوتبال ما را تشکلی می‌دهند و برای حرکت کردن به سوی موفقیت باید از گفته‌های آنها درس گرفت. آنها تجریبات بالایی در فوتبال داشته‌اند و می‌توان با آگاهی از تجریبات این گوهرهای فراموش‌ نشدنی پله‌های ترقی را طی کرد.
بامداد جنوب امروز به سراغ یکی با بهترین و تعصب‌ترین بازیکنان ایرانجوان بوشهر رفته تا از حال روز وی باخبر شود. این پیشکسوت، مجید چاهی‌بخش است که نامی آشنا برای تمام فوتبال دوستان استان است. وی یکی از بهترین بازیکنان ایرانجوان در دهه 30 و 40 بود و دوران درخشانی را در این باشگاه گذراند. چاهی‌بخش در کنار برادران خود مثل حمید چاهی‌بخش، ایرانجوان را به بهترین تیم آن زمان در بوشهر تبدیل کرده بودند و با تمام وجود برای این باشگاه بازی می‌کردند. مجید چاهی‌بخش توانست با تیم ایرانجوان در مسابقات کاپ تیمسار عظیما (استاندار استان ساحلی) در سال 47 مقام قهرمانی را به‌دست آورد و اولین مربی بوشهری در استان است که توانسته با ایرانجوان در لیگ تخت جمشید شرکت کند. این پیشکوست سابقه مربیگری در این باشگاه را نیز دارد و هم‌اکنون یکی از سهام‌داران این باشگاه محسوب می‌شود.

مجید چاهی‌بخش در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که از همان دوران کودکی به فوتبال علاقه داشتم، افزود: چون برادرانم عضو تیم ایرانجوان بودند، من هم فوتبال خود را در این تیم شروع کردم. آن زمان مسابقات قهرمانی بوشهر خیلی بهتر از مسابقات کنونی بود و ما به تیم خود تعصب داشتیم. در آن زمان تعداد تیم‌های حاضر در بوشهر اندک بود شامل، تاج سابق، ایرانجوان، پاس جفره، خلیج (شاهین کنونی)، سکان و دارایی بودند و تیم دیگر در بوشهر فعالیت نمی‌کرد و بعدها تیم‌های دیگری در این شهر تشکیل شدند. من آن سال زیر نظر علی‌اکبر کبگانیان فعالیت می‌کردم، وی اولین مربی فوتبال در بوشهر بود که فوتبال را به‌صورت کلاسیک به ما می‌آموخت.
وی افزود: کبگانیان تیم جوانان ایرانجوان را در بوشهر تاسیس کرد و من هم در آن تیم حضور داشتم. در سال 39 من به تیم بزرگسالان بوشهر پیوستم و بعد از آن هم به مسابقات آموزشگاه‌های کشور رفتم و هم به تیم کلنی (منتخب) شهر بوشهر دعوت شدم. تیم منتخب بوشهر در آن سال‌ها توانسته بود خود را به‌عنوان مدعی در مسابقات کشوری معرفی کند و این تیم در مسابقات کشوری که در کرمان برگزار می‌شد، توانست مقام دوم را به‌دست آورد. در این بازی ما در مرحله گروهی توانستیم تیم‌های بندرعباس، شیراز، کرمان را شکست داد و در مرحله نهایی که با حضور چهار تیم برگزار می‌شد مرحله گیلان را شکست دهیم، در مقابل خوزستان به تساوی رسیدیم و در نهایت در برابر تیم تهران شکست خوردیم و به‌دلیل گل خورده بیشتر مقام سوم را به‌دست آوردیم. 

پیشکوست فوتبال بوشهر با بیان این‌که فوتبال بوشهر همیشه در بازیکنان بااستعداد یکی از قطب‌های اصلی ایران بوده و هست، ولی چه در آن زمان و چه حال داشته لابی هم سخت بود، افزود: یعنی باید یک نفر را داشته باشیم که بتواند ما را به یک تیم معرفی کند و چون من کسی را نداشتم و از همه مهم‌تر علاقه زیاد به شهر بوشهر داشتیم در نهایت به تیم‌های بزرگ نرفتم. البته چند بار در تست‌گیری شرکت کردم ولی پس از گذشته دو تا سه اسم من خط می‌خورد. من تا قبل شروع دوران سربازی در ایرانجوان بازی می‌کردم و با شروع دوران سربازی به تهران رفتم و در آنجا فوتبالیست‌ها به تیم نیروی زمینی می‌رفتند و در آن تیم فعالیت می‌کردند. ولی چون من به بوشهر می‌آمدم و برای ایرانجوان بوشهر بازی می‌کردم، به تیم نیروی زمینی نرفتم. برای مدت کوتاهی برای گذراندن دوران سربازی به قوچان رفتم. البته من با زرنگ‌بازی باز به تهران برگشتم و پس پایان دوران سربازی باز به بوشهر برگشتم. در سال 51، با لباس ایرانجوان، سه بار در برابر شاهین بوشهر بازی کردیم و دو بازی اول را مساوی کردیم ولی در بازی سوم توانستیم با نتیجه 2 بر صفر توانستیم تیم شاهین را شکست دهیم. متاسفانه در خرداد ماه همان سال تصادف کردم و مصدومیتی که بعد از تصادف برایم به وجود آمد، مجبور شدم فوتبال را برای همیشه کنار بگذارم فعالیت خود را در عرصه مربیگری و به‌عنوان کمک مربی در ایرانجوان شروع کردم.
بازیکن سابق ایرانجوان در ادامه گفت: در ادامه با کمک‌های مرحوم کبگانیان، مربی تیم ایرانجوان شدم. از سال 57 مربی تیم جوانان و نوجوانان ایرانجوان و منتخب کارگران بودم. بعد از مدتی دوباره مربی تیم ایرانجوان شدم و اگر از خود تعریف نباشد، من و غلام بوالخیری اولین مربی‌های استان بوشهر بودیم که کارت رسمی فدراسیون فوتبال داشتیم که در مشهد دوره آن را گذرانده بودیم. من اولین مربی در استان بوشهر هستم که در جام تخت جمشید مربیگری کرده‌ام. در آن زمان که ایرانجوان در لیگ دسته سه بود، من مربی آن تیم بودم و توانستم این تیم را به لیگ دسته دو ببرم. در نهایت با مسوولیت‌های مختلف به این تیم خدمت کردم و هم‌اکنون یکی از سهام‌داران این باشگاه هستم و در هیات مدیره این باشگاه فعالیت می‌کنم.

وی با بیان این‌که من همیشه عضو ایرانجوان بودم حتی قرار بود، به‌مدت یک سال برای یکی از تیم‌های آبادان به میدان بروم که به دستور بزرگان باشگاه ایرانجوان دوباره به بوشهر برگشتم و به ایرانجوان پیوستم، یادآور شد: جهت یادآوری، در سال 58، به دستور تربیت بدنی بوشهر، ما در هیات فوتبال بوشهر یک گروه تشکلی دادیم تا تیم منتخب بوشهر را در مسابقات کشوری آماده کنیم. در نهایت این تیم در مسابقات کشوری که در تهران برگزار می‌شد شرکت کرد و توانست مقام پنجم را به‌دست آورد. در هر صورت فوتبال بوشهر را یک فرد آگاه اداره می‌کرد و خوب سازماندهی می‌شد، بوشهر جایگاه بهتری در کشور داشت. هم‌اکنون در استان بازیکنان بااستعدادی داریم مثل مهدی طارمی، دانیال ماهینی، حسین ماهینی و ... و چند بازیکنی که در ایرانجوان بازی می‌کنند. این بازیکنان می‌توانند فوتبال بوشهر را دوباره به اوج برگردانند. البته در قدیم هم بازیکنان با‌استعداد زیادی داشتیم مثل غلام‌رضا بوالخیری (بازیکن سابق شاهین)، مرحوم محمد علی برزین (بازیکن سابق ایراجوان)، برادران بنده (صفر، محمد، حمید و غلام‌رضا چاهی‌بخش که همگی در ایرانجوان بازی می‌کردند) و آقای شادکامی.
چای‌بخش افزود: ایرانجوان قدیم، یک تیم پدیده در کشور بود و یکی از کسانی که در پیشرفت این تیم تاثیر زیادی داشت مرحوم کبگانیان بود که زحمت زیادی برای ایرانجوان کشید. ما در ایرانجوان هیچ وقت ضد فوتبال بازی نکردیم و با بازیکنان تیم‌های رقیب دوست بودیم. 
سهام‌دار باشگاه ایرانجوان در مورد وضعیت ایرانجوان کنونی گفت: وقتی برای یک تیم پایین جدولی خرج بالایی می‌کنند، ایرانجوان هم که تیم بالای جدول است و بازیکنان جوان و بااستعدادی دارد، توقع دارد مسوولان به فکرش باشند. هنوز ما برای شرکت در یک مسابقه در شهرهای خارج استان، گرفتار جمع کردن پول هستیم. ایرانجوان فقط شامل تیم بزرگسالان نیست بلکه که این باشگاه در تیم‌های پایه هم سرمایه‌گذاری کرده است و هم‌اکنون تیم‌های پایه‌ این باشگاه در لیگ‌های کشوری فعالیت می‌کنند. ایرانجوان می‌تواند به این افتخار کند که اولین مدرسه فوتبال در استان بوشهر را دایر کرده است. حال عده‌ای پیدا شده‌اند مرده فوتبال درست کرده‌اند و با توجه به این‌که آنها هم زحمت کشیده‌اند، ولی مردم باید بدانند اولین مدرسه فوتبال به وسیله باشگاه ایرانجوان ساخته شده است. پس با این حساب برای اداره این باشگاه هزینه زیادی لازم است و متاسفانه باشگاه ایرانجوان از نظر مسائل مالی بسیار ضعیف است و امیدواریم این روزنامه‌ها و سایت‌ها با نشان دادن وضعیت ما به مسوولان، باعث شوند که مسوولان به ما توجه بیشتری کنند و وضعیت ما از این بهتر شود تا ما هم بتوانیم به این جوانان خدمتی کنیم. 

وی در مورد این موضوع افزود: امسال ارزان‌ترین تیم در لیگ دو، تیم ایرانجوان است که واقعا کادر فنی و بازیکنان از خود گذشتگی کردند و زحمت زیادی برای نتیجه گرفتن تیم کشیدند من به شخصه از آنها تشکر می‌کنم. مسوولان ما را عاجز کرده‌اند و ما شرمنده این بازیکنان کرده‌اند و ما باید حق و حقوق آنها را بدهیم. من از مسوولان به‌خاطر کمک‌های گذشته تشکر می‌کنم اما امیدوارم که مسوولان کمک بیشتری به این باشگاه کنند تا وضعیت ما بهتر شود و بازیکنانمان بشتر آنچه روحیه بگیرند. البته این‌که مهم است این‌که خود باشگاه باید درآمد زایی کند ولی از چه طریقی باید درآمد زایی کرد؟ 

مجید چاهی‌بخش با بیان این‌که خاطرات زیادی در فوتبال دارد، افزود: یکی از بهترین خاطرات من سفر به کرمان بود. ما در آن زمان با وانت به شیراز می‌رفتیم و از آن‌جا با مینی‌بوس‌های قدیم به شهرهای دیگر می‌رفتیم و ما از این‌که با این ماشین‌ها جا‌به‌جا می‌شدیم بسیار لذت می‌بردیم. به یاد دارم قرار بود از طریق شیراز به طرف کرمان برویم، چرا‌که در آنجا بازی داشتیم و اتفاقا یک آلمانی هم با ما همسفر شد. پس از چند ساعت در سیرجان توقف کردیم که صبحانه بخوریم. مرحوم کبگانی این آلمانی را در کنار ما قرار داد و همان‌جا تخم مرغ درست کردیم. ما ظرف را در سفره گذاشتیم و شروع به خوردن کردیم. ولی آن آلمانی این‌قدر گرسنه بود که داشت تمام تخم‌مرغ‌ها را تمام می‌کرد و چون کسی زبان او را بلد نبود نمی‌توانست به وی چیزی بگوید. آلمانی وقتی تمام ظرف را خالی کرد یک نگاه به ما انداخت و گفت Finish( تمام شد) و واقعا من و بازیکنان ایرانجوان کاملا تعجب کرده بودیم همه خندیدم و در چند روزی که در کرمان بودیم آن آلمانی در کنار ما بود، این خاطر یکی از بهترین خاطرات من در دوران فوتبالم است.


نام:
ایمیل:
* نظر: