bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
چند شب پیش کودک 11 ماهه‌ای که ناراحتی قلبی داشت، به بیمارستان نفت خارگ منتقل می‌شود اما متاسفانه از عملیات احیا جان سالم به در نمی‌برد و فوت می‌کند. برای بررسی بیشتر مساله با پدر این کودک گفت‌وگو کردیم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: این نقطه از بوشهر در 46 کیلومتری غرب بوشهر واقع شده است. دو هزار و 800 حمله نیروی هوایی عراق، میراث هشت سال جنگ در این منطقه است. وقتی سخن از دو هزار و 800 حمله می‌شود، دیگر همه می‌دانند سخن از کدام نقطه بوشهر است، زیرا تقریبا همه مسوولان در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود به آن افتخار می‌کنند و اما افسوس که این افتخار برای ساکنان آن جز محرومیت نصیبی نداشته است. «جزیره خارگ» بر تارک خلیج فارس می‌درخشد اما گاهی با بی‌مهری‌های فراوانی از سوی مسوولان روبه‌رو شده است؛ مسوولانی که سال گذشته در بحبوحه اعتراضات مردمی به خارگ سفر کرده و در نشست با اهالی و فعالان اجتماعی این جزیره وعده‌هایی از جمله برقراری اورژانس هوایی را دادند که هنوز از آن وعده‌ها خبری نیست. گویا حتما باید فریاد اعتراض مردم در اوج گرما سر به فلک بگذارد تا مسوولان بار دیگر تجدید وعده کنند. 

چند شب پیش کودک 11 ماهه‌ای که ناراحتی قلبی داشت، به بیمارستان نفت خارگ منتقل می‌شود اما متاسفانه از عملیات احیا جان سالم به در نمی‌برد و فوت می‌کند. برای بررسی بیشتر مساله با پدر این کودک گفت‌وگو کردیم. علی دهداری در این خصوص گفت: دلسا بیماری قلبی داشت و ما پیش از این او را به اصفهان برده بردیم. دلسا دو فنر در قلبش داشت و قرار بود یک ماه دیگر نیز در اصفهان عمل شود. وی با بیان این‌که آن شب هم دلسا دچار حمله قلبی شد و ما او را به بیمارستان رساندیم، افزود: کادر بیمارستان اقدامات لازم را برای دخترم انجام دادند و در حال هماهنگی برای اعزام او بودند که دلسا ساعت چهار صبح فوت کرد. 
نبود اورژانس هوایی که به‌ویژه بتواند در شب پرواز کند، یکی از معضلات اساسی در جزیزه خارگ است که با توجه به موقعیت این جزیره و نحوه رفت و آمد به آن و امکانات درمانی موجود در آن، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. در مواقعی که برای بیماران خاص اتفاقی می‌افتد، هیچ وسیله‌ای برای انتقال آنها به بیرون از خارگ نیست، هر چند این معضل در نقاط روستایی هم وجود دارد و تنها مختص به جزیره‌ها نیست اما این مساله در جزایر بیشتر خودنمایی می‌کند، آن هم به‌سبب شرایط خاص رفت و آمد به این نقاط. 
مدیرکل سابق تامین اجتماعی نیز در همان زمان در خصوص مشکلات اخیر اورژانس هوایی خارگ و تعطیلی آن گفته بود: در حال حاضر، شرکت نفت برای جابه‌جایی برای هر بیمار از سوی اورژانس هوایی، بین 110 تا 130 میلیون ریال از ما مطالبه می‌کند و در این مقابل، مبالغی که از طرف بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود، بسیار ناچیز است، این در حالی است که شرکت نفت هر ساله نرخ هر پرواز این اورژانس هوایی را به‌صورت صعودی افزایش می‌دهد و رقم بسیار بالاتری نسبت به سال قبل به ما اعلام می‌کند.

 عبدالمجید رازه با اشاره به این‌که در حال حاضر رقمی بالغ بر 10 میلیارد ریال به‌عنوان مطالبات نفت از تامین اجتماعی به ما اعلام شده است که ما با رایزنی‌های بسیار برای حل این مشکل و معوقات، توانستیم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را در سفر ریاست‌جمهوری، به این جزیره دعوت کنیم که نشستی با مسوولان نفت برگزار شد، خاطرنشان کرده بود: در آن نشست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر دو موضوع تاکید کرد. یک موضوع که بر پرداخت معوقات از طرف تامین اجتماعی بود که وعده دادند انجام خواهد شد و موضوع دوم این‌که از تاریخ 24 دی ماه سال 93، ادامه اورژانس هوایی نیاز به پایه‌ریزی دستورالعملی مبنی بر نحوه اعزام‌ها و تعیین موارد اورژانسی داشته باشد، چراکه تاکنون مواردی همچون شکستگی دست نیز جزء موارد اورژانسی محسوب می‌شد.
رازه بیان کرد: با توجه به رقم بالای معوقات، ما در حال رایزنی هستیم تا این موضوع هرچه زودتر صورت گیرد و در حال تعیین نحوه پرداخت‌ها هستیم برای حل مشکل اورژانس هوایی خارگ، صحبت‌هایی نیز شده است که گزارش آن به بخشداری ویژه خارگ اعلام شده است و امیدواریم دستورالعمل تعیین موارد اورژانسی هرچه زودتر به ما اعلام شود. این بخشی از سخنان مدیرکل سابق تامین اجتماعی در خصوص مشکلات اورژانس هوایی خارگ است. 

علیرضا دشتی، یکی از فعالان اجتماعی جزیره خارگ که سال گذشته در نشست استاندار با اهالی خارگ حضور داشته، در خصوص مشکلات ساکنان خارگ و چاره‌اندیشی‌های استاندار به بامداد جنوب گفت: بهمن‌ماه سال گذشته بود که پس از اعتراض‌های گسترده مردمی، استاندار به جزیره خارگ سفر کرد و با جمعی از شهروندان و فعالان اجتماعی نشستی را برای مرتفع کردن مطالبات مردمی برگزار کرد. وی افزود: استاندار در همان جلسه در خصوص اورژانس هوایی وعده داد که با خرید دو بالگرد که بتوانند در شب پرواز کنند و با استقرار آنها در بوشهر مشکلات مردم خارگ را در این بخش برطرف خواهیم کرد. این سخنان در حالی گفته شده که مدت‌ها از آن گذشته، وعده از حد بشده و البته خبری هم نشده است. 
در ادامه برای بررسی بیشتر مساله، با رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت‌وگو کردیم. دادجو در خصوص اورژانس هوایی به بامداد جنوب گفت: بالگرد در کنترل دانشگاه علوم پزشکی و حوزه ماست که همه، روزپرواز هستند و در کل کشور بالگرد شب‌پرواز نداریم. وی درباره مشکلی که برای کودک 11 ماهه در جزیره خارگ پیش آمده بود نیز افزود: کودک 11 ماهه ناراحتی قلبی داشت که عملیات احیا برای وی جواب نداده و کار به اعزام این کودک نمی‌رسد. این مسوول در پاسخ به این سوال که با نبود اورژانس هوایی در خارگ، تکلیف ساکنان این جزیره و به‌ویژه بیماران خاص چیست، یادآور شد: مجوزی برای بالگرد شب‌پرواز نداریم و این مساله در حوزه استان نیست بلکه چنین مجوزی باید کشوری صادر شود.

به هر حال، اورژانس هوایی خارگ به‌علت به توافق نرسیدن لازم بین شرکت نفت و تامین اجتماعی، تعطیل شد و تاکنون بیماران اورژانسی با مشکلات عدیده‌ای گرفتار شده‌اند و این موضوع اعتراض شدید مردم، به‌ویژه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خارگ را در پی داشته است و این در حالی است که تامین اجتماعی خارگ با بیش از 11 هزار نفر بیمه شده، فاقد امکانات درمانی و بهداشتی در جزیره خارگ است. 
حال باید منتظر ماند و دید آیا با عزل و نصب‌های جدید، تغییری در شرایط معیشت مردم در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان آنها صورت می‌گیرد؟ آیا تدبیری برای اعزام بیماران و اورژانس هوایی خارگ اندیشیده می‌شود یا این‌که مردم باید دعا کنند تا عزرائیل در ساعاتی که پرواز و کشتی نیست، به سراغ آنها نیاید؟!

نام:
ایمیل:
* نظر: