bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
بیداد بی‌تدبیری مدیران اجرائی و آب استان؛
در حال حاضر این مساله واقعا زجرآور است، باید فکر اساسی برای این معضل اندیشید و در این زمینه برای این‌که مردم هم واقعا بحران بی‌آبی را باور کنند، باید تبلیغات محیطی صورت بگیرد و در این خصوص فرهنگ‌سازی شود.
بامدادجنوب- مرتضی بهادر: روز گذشته وقتی قرار بود برای چندمین بار در خصوص بی‌آبی بنویسم، گمان نمی‌کردم مطلب طولانی شود اما زمانی که آغاز به نوشتن و پیاده کردن مصاحبه‌های شهروندان کردم، ناگزیر به حذف برخی مطالب شدم. شهروندان شبانکاره‌ای بارها از هفته پیش خواستار نوشتن گزارش دیگری درباره بی‌آبی شده بودند. وضعیت بی‌آبی در آبپخش و اعتراض امام جمعه محترم این شهر به صرف هزینه‌های هنگفتی که به نام مرتفع کردن مشکلات آب آشامیدنی اما در مصارف غیر معلوم، خرج شده، نوبت‌دهی‌های نامنظم و بدون اطلاع قبلی در روستاها و مرکز استان، این که چرا برخی محلات بوشهر با قطعی آب روبه‌رو بوده و چرا برخی دیگر روزی دو تا سه ساعت آب دارند، بخشی از گلایه‌های شهروندان بود. مردم در جای‌جای استان در حسرت یک قطره آب چشم به راه شیرهای آب هستند و مسوولان استانی و محلی در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود خبر از روزهای خوش می‌دهند.  

در همین راستا، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از آغاز روند افزایش حجم ورودی آب خبر داده است. سیدمحمد حسن باستی با بیان این‌که استان بوشهر با کمبودهایی در زمینه تامین منابع آبی روبه‌رو بوده و بخش عمده آب استان، وارداتی است، گفت: فقط شش تا هشت درصد از آب استان از طریق منابع داخل استان تامین می‌شود و ۳۸ درصد آب مورد نیاز استان از طریق استان فارس و بقیه نیز از طریق استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شبکه آبرسانی استان می‌شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به این‌که با توافقات صورت گرفته با وزارت نیرو و همچنین تعامل با مسوولان استان فارس، حجم آب دریافتی از این استان افزایش یافته است و این روند افزایش حجم آب ورودی به استان ادامه خواهد داشت، افزود: خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه شاهد کاهش ۲۳ درصدی و در تیرماه شاهد کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به استان بودیم که از روز دوشنبه نسبت به افزایش ورودی آب به استان اقدام شد. به‌نظر می‌رسد استاندار برای باقی ماندن در سمت خود در حال باج دادند به گروه‌های قدرتمند در تهران است و تلاش می‌کنند باستی را این وسط قربانی کند، همچنین باستی نگفته است که این میزان آب از کدام استان‌ها و مناطق تامین شده است.

باستی با اشاره به این‌که روز گذشته ورودی آب استان حدود ۸۴ هزار متر مکعب بوده است، گفته است: تلاش می‌شود که حجم ورودی آب استان همچنان روند افزایشی داشته باشد تا نوبت‌بندی آب منظم‌تر شود و آب پایدارتری به مردم ارائه شود.
این اظهارات باستی در حالی گفته و به نوبت‌بندی منظم‌تر اشاره شده که مردم در گفت‌وگو با بامداد از بی‌نظمی کامل و بی‌عدالتی تمام در توزیع آب در سراسر استان و حتی محلات خبر سخن گفتند. یکی از شهروندان محله مدرس و باهنر در این خصوص به بامداد جنوب گفت: تا روز یکشنبه همین هفته معمولا بین پنج تا شش ساعت در 48 ساعت آب داشتیم اما روز سه‌شنبه تنها سه ساعت آب داشتیم که این مساله واقعا نگران‌کننده است، از یک طرف گرما و از یک طرف بی‌آبی سخت آزاردهنده است. وی افزود: مسوولان هم مدام وعده پیوستن آب‌شیرین‌کن به شبکه آبرسانی را اعلام می‌کنند اما به نظر نمی‌رسد این طرح به این زودی‌ها محقق شود. این شهروند با اشاره به این‌که بحران بی‌آبی واقعا مساله مهمی است که مسوولان ما باید پیش از فرارسیدن فصل گرما به آن می‌اندیشیدند، خاطرنشان کرد: واقعا با وعده دادن نمی‌توان این مشکل را حل کرد. جیره‌بندی آب در محلات عادلانه نیست، در برخی از محله‌ها تمام‌وقت آب هست، در محلات دیگر چند روزی یک‌بار و در تعدادی از محله‌ها هم هر دو روز یک‌بار آن هم تنها چند ساعت!!! 

در حال حاضر این مساله واقعا زجرآور است، باید فکر اساسی برای این معضل اندیشید و در این زمینه برای این‌که مردم هم واقعا بحران بی‌آبی را باور کنند، باید تبلیغات محیطی صورت بگیرد و در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، علاوه بر آن شیوه‌ای برای استفاده از آب کولرها به کار گرفته شود تا شهروندان هم در این زمینه همکاری داشته باشند، ساعت داشتن آب به محلات اعلام شود، واقعا خیلی از اهالی محلات نمی‌دانند از ساعت چند تا چند نوبت آب است. در پایان از مسوولان مربوط می‌خواهیم که بیش از این‌ باید برای این معضل فکری می‌اندیشیدند نه الان که واقعا مردم را به ستوه آورده است.
اینها بخشی از گلایه‌های این شهروند بود و باستی در ادامه همان مصاحبه مطبوعاتی اذعان کرده که: یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت آبی استان، توسعه آبشیرین‌کن‌ها است که سال گذشته آب‌شیرین‌کن کنگان افتتاح شد و آب‌شیرین‌کن بوشهر نیز با تلاش ۲۴ ساعته مجریان در حال تکمیل است و شهریورماه وارد مدار تولید می‌شود. البته باستی در حالی از افتتاح آب‌شیرین‌کن کنگان گفته است که شهروندان کنگانی از وارد مدار نشدن این آب‌شیرین‌کن خبر داده و می‌گویند اگر آب‌شیرین‌کن در مدار بود که شهروندان مشکل آب آشامیدنی نداشتند.

از سوی دیگر برخی از شهروندان و روستا‌نشینان دشتستانی هم از بی‌آبی می‌نالند به‌عنوان مثال روستای خلیفه نزدیک به یک ماه است که آب آشامیدندی ندارند. در دیگر روستاها نیز وضع به همین منوال است در شهرستان تنگستان به‌خصوص شهرهای اهرم و دلوار وضعیت بی‌آبی به‌گونه‌ای است که حتی مسوولان اجرائی هم کلافه شدند. حال کسی نیست که به آقای باستی بگوید مردم آب ندارند. بی‌آبی بیداد می‌کند و تو با گرفتن فیگور و عکس مطبوعاتی، لبخند بر لب تاکید می‌کنی که مردم در استفاده از آب صرفه‌جویی کنند! بهتر بود وی در خصوص تناقض و تضاد موجود بین افزایش ورودی آب استان و باقی بودن معضل بی‌آبی در استان توضیح می‌دادند. به‌نظر می‌رسد که مشکل اصلی در کمبود آب نیست، در مدیریت فله‌ای و کم‌تجربه‌ای است که با هر لطایف‌الحیلی تلاش دارد همچنان در تشنه نگهداشتن مردم استان حضور داشته باشد. به‌صورت خلاصه باید گفت بوشهر فعلا دشت کربلا است و مردم از تشنگی راه فراری جزء لعن و نفرین ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: