bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
وقتی لباس‌های فرم کاروان ایران سوژه خنده می‌شود؛
تحقیقات نشان داده شخصیت افراد به‌طرز قابل توجهی در ظاهر آنان نمود پیدا می‌کند، و از روی شکل ظاهری می‌توان به شخصیت درونی آدم‌ها، پی برد.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: تحقیقات نشان داده شخصیت افراد به‌طرز قابل توجهی در ظاهر آنان نمود پیدا می‌کند، و از روی شکل ظاهری می‌توان به شخصیت درونی آدم‌ها، پی برد. شخصیتی که می‌تواند معرف خصوصیات اخلاقی مهمی باشد و به ما بفهماند طرف مقابل از اعتماد به نفس، خلاقیت و جسارت و همین طور ویژگی‌های مثبت یا منفی، برخوردار است یا خیر. بازی‌های المپیک ریو تا چند روز دیگر آغاز می‌شود. کشورهای شرکت‌کننده در المپیک با توجه به «فرهنگ» و «باوری» که دارند، لباس‌های کاروان خود را طراحی می‌کنند که در این بین، برخی عنوان شیک پوش‌ترین را به خود اختصاص می‌دهند و برخی مضحک‌ترین! به عبارتی دیگر در فضای المپیک، قضاوت درباره پوشش‌ها، از دو حالت خارج نیست. 
لباس‌های کاروان ایران که شامل 2 گروه ورزشی و رسمی است امروز به طرز محقرانه‌ای بر تن 4 مانکن به نمایش گذاشته شد و مورد انتقاد جدی قرار گرفت. ایرادهایی که به این البسه وارد است، شامل نکاتی مثل همخوان نبودن رنگ، طرح‌های نه چندان جذاب و از همه مهم‌تر ارائه سردستی و بدشکل آن است. 

در مراسمی با حضور کیومرث هاشمی و نماینده شرکت لی نینگ، از لباس‌های تولید این شرکت برای مسابقات المپیک رونمایی شد. لباس‌های ورزشی شرکت چینی البته کیفیت بدی ندارند و از نظر زیبایی هم بهتر از نمونه‌های قبلی چون ارکه به‌نظر می‌رسند اما بار دیگر برای پوشش روز رژه لباس رسمی و فرم در نظر گرفته شده است. لباس‌هایی که این‌بار ترکیب رنگ‌شان‌، فارغ از کیفیت‌، بیش از دفاعت قبلی به چشم می‌آید. ترکیب رنگ‌ها این است: نارنجی ، آبی و سرمه‌ای. بی‌شک طراحان خیلی سعی کرده‌اند که بگویند با ترکیبی از رنگ‌های روشن‌، گروهی با نشاط را به مراسم رژه می‌فرستند. در پیراهن‌های مردانه سعی شده از یقه‌های دیپلماتیک که این روزها با محمدجواد ظریف‌، در دنیا شهرت یافته‌، استفاده کنند اما ترکیب رنگ‌ها بقدری جیغ شده که در تن مانکن بی‌جان‌، زار می‌زند.

طبق معمول مراسم رونمایی‌، نکردن لباس ها در تن مانکن‌ها‌، به اندازه کافی بر زشت‌تر به نظر رسیدن مراسم کمک کرده است اما در حالی که بیشتر کشورهای دنیا برای رژه یا از لباس‌هایی با اله‌مان‌های سنتی کشورشان استفاده می‌کنند و یا با لباس‌های فرم ورزشی‌شان به رژه می‌روند‌، لباس‌های اینچنین رسمی با یقه‌های دیپلماتیک‌، که نه اله مانی از پرچم ملی ایران دارند‌، نه لباسی نزدیک به فضای ورزشی هستند و نه از نظر زیبایی شناسی‌، در ترکیب رنگ‌ها‌، در آنها سلیقه‌ای به نظر می‌رسد‌، قرار است معرف کاروان ایران در مهم‌ترین رژه ورزشی دنیا باشد. 
جالب است که تا این لحظه کسی از مسوولان اسم شرکت طراح و دوزنده این لباس‌های فرم را اعلام هم نکرده و تنها به این جمله که  این بخش به کمیته فرهنگی مربوط می‌شود، بسنده کرده‌اند! باز جالب‌تر آنجاست که احمد مسجدی رئیس کمیته فرهنگی هم به برزیل تشریف فرما شده تا کارهای فرهنگی ما را در این کشور سر و سامان دهد و غافل از این‌که تمام کاسه و کوزه‌ها در ایران سر او شکسته شده، مسجدی هم که فعلا دستش کوتاه است و باید ببینیم پس از بازگشت به ایران چه توجیهی برای این کار دارد.

مگر نه آن‌که باید این طرح قبل از رونمایی از سوی مسوولین کمیته تائید شود؟ اگر چنین است چگونه چنین طرح و رنگی تائید شده‌؟ بعد از رونمایی حتی یک نفر هم از این لباس‌ها تعریف که هیچ حتی نگفتند بد نیست! در چنین شرایطی چگونه مسوولان کمیته آن را تائید کرده‌اند؟ برای همه جای سووال و تعجب دارد! واقعا رنگی بهتر از این نبود؟ اکثر کشورها برای لباس‌های رژه از نماد و پرچم کشورشان الهام می‌گیرند و ما که سه رنگ زنده سبز و سفید و قرمز داریم چرا باید از چنین رنگ هایی استفاده کنیم؟ ای کاش طراح و پیشنهاد دهنده این کار را معرفی می‌کردند تا حداقل او جوابگو باشد.
البته هم مردم و هم ورزشکاران به انتخاب‌های اینچنینی مسوولان ورزش کشور عادت کرده‌اند. طبق معمول این لباس‌ها انتخاب چند مدیر در کمیته ملی المپیک هستند و احتمالا هیچ مشاوره‌ای برای انتخاب طرح‌، از طراحان لباس گرفته نشده و شاید تنها پرداخت‌های پایین مانتوهای خانم‌های ورزشکار‌، اوج ظرافت و سلیقه به کار رفته در تهیه این لباس‌ها بوده است.

برای روشن شدن موضوع و با یک جستجوی سریع در اینترنت می‌توانید تصاویر بسیاری را از البسه تیم‌ها برای مراسم افتتاحیه ریو 2016 به دست بیاورید.  تصاویری که نشان می‌دهد در همه جای دنیا چقدر روی آراستگی و زیبایی لباس برای رژه عمومی وسواس و برنامه‌ریزی دارند. مسوولان کمیته ملی المپیک می‌گویند این لباس‌ها را کمیته فرهنگی تشکیلات تحت نظر کیومرث هاشمی انتخاب کرده‌اند. براری نماینده شرکت لی نینگ در مورد این مساله گفت: این لباس‌ها تولید شرکت ما نیست‌، ما فقط البسه ورزشی را تولید کردیم و اصلا لباس فرم رسمی تولید نمی‌کنیم. این لباس‌ها را خود کمیته ملی المپیک تهیه کرده است و قرار شد در روز رونمایی از لباس‌های کاروان‌، این لباس‌ها هم رونمایی شوند‌. ولی تولید شرکت ما نیستند.
کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک گفت: 4 میلیارد و ٢٠٠ میلیون هزینه لباس، حمل و نقل و گمرکی بوده است حالا باید دید که برای این لباس‌های فرم چقدر هزینه شده است و الان چه شخص و ارگانی باید پاسخگو باشند؟
بدون‌شک وقتى کاروان ایران رژه مى‌رود، همه مردم ایران دوست دارند احساس غرور کنند تا خجالت و سرافکندگى! ای کاش مسوولان در این بخش دقت بیشتری به خرج می‌دادند و روی لباس‌های فرم حساسیت بیشتری داشتند تا این اتفاقات رخ نمی داد. بدون‌شک ورزشکاران ایران هم از پوشیدن‌ این لباس‌ها ناراحت و شرمنده خواهند شد.
برچسب ها: ورزش ، لباس ، المپیک ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: