bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر؛
11 مرداد به‌عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از این روز آغاز می‌شود و تا 17 مرداد ادامه می‌یابد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: 11 مرداد به‌عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از این روز آغاز می‌شود و تا 17 مرداد ادامه می‌یابد. در دین مبین اسلام بر امر تغذیه با شیر مادر به‌عنوان حق مسلم یک نوزاد بارها تاکید شده است. پيامبر صلي‌الله عليه و آله در خصوص تغذیه با شیر مادر می‌فرماید: لَيسَ لِلصَّبِيِّ لَبَنٌ خَيرٌ مِن لَبَنِ اُمِّهِ؛ براي كودك، شيري بهتر از شير مادرش نيست. امسال هفته جهانی به نام «تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار» نامگذاری شده است و تقریبا همه پزشکان معتقدند، تغذیه از شیر مادر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن را تامین می‌کند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند از تکامل رفتاری بسیار بالایی برخوردار هستند. 

در همین خصوص به گزارش آنا، قائم‌مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر موجب بهبود رشد عقلی، تکامل سیستم اعصاب، سلول‌های عصبی، بینایی، شنوایی و گویش نوزاد می‌شود.
ناصر کلانتری با توجه به روز 11 مرداد، روز جهانی شیر مادر و آغاز هفته جهانی شیر مادر با بیان این‌که شیر مادر به لحاظ تغذیه‌ای دارای مقدار مناسبی پروتئین، چربی و قند است، افزود: شیر مادر دارای پروتئین وی (WHEY) و محلول در آب است که این پروتئین به شکل دلمه‌ای نرم و قابل هضم است، به همین دلیل وقتی نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند در فواصل زمانی کوتاه احساس گرسنگی می‌کند و مادر باید شیردهی داشته باشد که این امر در رشد مناسب نوزاد تاثیر بسزایی دارد اما این در حالی است که ویتامین وی (WHEY) موجود در شیر خشک به شکل دلمه‌ای سفت و دیرهضم هستند، به همین دلیل نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، با فواصل زمانی طولانی احساس گرسنگی می‌کنند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه‌های بهداشتی و درمانی در ادامه یادآور شد: همچنین شیر خشک دارای مقدار فراوانی آب و نمک است، به همین دلیل نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، به ظاهر چاق‌تر از نوازدانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نظر می‌رسند، زیرا قند موجود در شیر خشک انرژی و نمک احتباس آب در بدن نوزاد را افزایش می‌دهد.
کلانتری درباره خواص قند موجود در شیر مادر، عنوان کرد: قند موجود در شیر مادر اساس تشکیل جسم سفید مغز است و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کنند می‌توانند از رشد عقلی و فکری بهتری برخوردار باشند.

قائم‌مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: چربی موجود در شیر مادر از نوع چربی‌هایی زنجیره متوسط و بلند است که به راحتی قابل هضم خواهند بود. همچنین دو تا سه درصد چربی شیر مادر از نوع چربی‌های غیر اشباع است که اساس تکامل اعصاب و سلول‌های عصبی، بینایی، شنوایی و گویش نوزاد را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان این‌که شیر مادر دارای خاصیت تغذیه‌ای فراوان و انواع ریزمغذی‌ها است، یادآور شد: تمام افراد به‌دلیل کاهش دریافت نور آفتاب دارای کمبود مقدار اندکی ویتامین D هستند، به همین دلیل بر این‌که نوزادان دریافت کافی این ویتامین را داشته باشند، سه تا پنج روز بعد از تولد قطره ویتامین D تجویز می‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: در دو ماهه اول تولد سیستم دفاعی در نوزدان بسیار ضعیف عمل می‌کند که تغذیه با شیر مادر می‌تواند نوزاد را در برابر ابتلا به بیماری‌های واگیر ایمن سازد.
تغذیه با شیر مادر سرمایه مهمی در ارتقا و تضمین سلامت جسمی و روانی نوزاد است و در برنامه تحول نظام سلامت نگاه ویژه‌ای به این امر است. شیر مادر یک غذای کامل است و پایه و بنیاد سلامتی کودک را شکل می‌دهد و علاقه و تعهد مادر برای شیردهی به فرزند بخش جدانشدنی از تربیت فرزند و سلامت اوست.
در همین راستا، برنامه تحول سلامت کاهش سزارین را به‌عنوان محور مهم دنبال می‌کند، چراکه عمل سزارین از عوامل بازدارنده شیردهی است که دامنه‌ای از مشکلات و آسیب را برای مادر و نوزاد به‌همراه دارد.
بی‌شک مادران حساسیت ویژه‌ای نسبت به این‌که نوزادشان به جای مصرف شیر خشک، از شیر خودشان بهره ببرد، دارند اما گاهی به‌دلیل شرایطی که نوزاد قادر به استفاده از شیر مادر نیست، در این صورت شیر خشک برای این دسته از نوزادان تجویز می‌شود اما ضروری است که مادرها با کوچک‌ترین بهانه و دستاویزی نوزادشان را از شیر خود محروم نکنند. 
برچسب ها: جامعه ، تغذیه ، شیر مادر
نام:
ایمیل:
* نظر: