bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
سوارکار بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
سوارکاری از ورزش‌هایی است که در چند دهه اخیر اقبال فراوانی به آن شده است اگرچه این ورزش در ایران زمین سابقه‌ای طولانی داشته و می‌توان آن را از کهن‌ترین و اصیل‌ترین ورزش‌های این سرزمین به‌شمار آورد.
سوارکاری از ورزش‌هایی است که در چند دهه اخیر اقبال فراوانی به آن شده است اگرچه این ورزش در ایران زمین سابقه‌ای طولانی داشته و می‌توان آن را از کهن‌ترین و اصیل‌ترین ورزش‌های این سرزمین به‌شمار آورد. اسب‌سواری در گذشته علاوه بر ورزش وسیله حمل و نقل و ابزار جنگ نیز بوده است و امروز این ورزش نه تنها به‌عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به‌عنوان سرگرمی و به‌منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته‌است و با این که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پرهزینه به نظر می‌رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می‌کند.
در چند دهه اخیر به‌خاطر توجه بسیار مردم باشگاه‌های متعددی تاسیس شده است و روند رو به رشدی دارند. با این وجود ایران هنوز در سطح جهانی پیروز میدان نبوده و مقامی کسب نکرده است. در میان بانوان نیز بر طرفداران این رشته روز به روز افزوده شده و در بوشهر هم طرفداران آن را با اشتیاق دنبال می‌کنند.
یکی از اندک بانوان کشور که در این رشته فعالیت می‌کنند، دریا کدخدایی است که سال‌هاست در این رشته فعالیت می‌کند و تجارب زیادی در این رشته دارد. وی هم‌اکنون به‌عنوان داور در مسابقات کشوری و مربی در باشگاه سوارکاری خلیج فارس فعالیت می‌کند.

به همین دلیل ما امروز به سراغ این بانوی سوار‌کار رفتیم. دریا کدخدایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که حدود 10 سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم، افزود: آن زمان در کازرون زندگی می‌کردم و هدفم این بود که موتور سواری بانوان را در این شهر راه بیاندازیم. آنجا یک پیست موتور‌سواری بود که مسوولش آقای جمالی بود. ما با موتور کراس تمرین می‌کردیم و در آن پیشرفت خوبی کرده بودیم. عید همان سال بود که به یکی از باشگاه‌های سواری‌کاری رفتیم و در آنجا سوارکاری کردیم و همان موقع از این رشته خوشم آمد. همین باعث شد که یک باشگاه اسب سواری در کازرون راه بیاندازیم. البته در این راه مشکلات زیادی پشت سر گذاشتم. یکی از آن مشکلات این بود که خانواده من مخالف این رشته بودند. دلیل آنها این بود که چون من یک زن هستم اصلا درست نیست سوارکاری کنم. اما خدا را شکر به کمک و حمایت شوهرم توانستم این رشته را ادامه دهم تا آنجا که هم‌اکنون یک باشگاه سوارکاری به اسم فردوس تاسیس کردیم. یکی از کسانی که در استان باشگاه داشت، آقای جوکار بود که باشگاه خیلج فارس را اداره می‌کرد. وی درخواست مربی برای این رشته کرد و من هم با مدارکی که داشتم به جوکار مراجعه کردم. ایشان وقتی مرا دید واقعا تعجب کرد و گفت که هیچ‌کس خانومی مثل شما پیدا نمی‌کند که این همه مدرک و عنوان داشته باشد. او از من خواست که به‌عنوان مربی در باشگاهش شروع به فعالیت کنم. در همین راستا با شوهرم صحبت‌های لازم را کردم و به بوشهر آمدم در اینجا ساکن شدم. هم‌اکنون هم در باشگاه خلیج فارس به‌عنوان مربی فعالیت می‌کنم. 
مربی سوار‌کاری در ادامه در مورد حمایت مسوولان ورزشی استان گفت: فقط آقای فرامرزی، رئیس هیات سوارکاری بوشهر خیلی از ما حمایت می‌کنند و ما را در این کار تشویق می‌کنند. ولی دیگر مسوولان هیچ حمایتی از ما و باشگاه‌ نمی‌کنند.
کدخدایی در پاسخ به این‌که چه برنامه‌هایی برای آینده دارد، تاکید کرد: یکی برنامه‌هایم این است که در آینده‌ای نزدیک باشگاه پرورش اسب دره‌شوری راه‌اندازی کنم. از وقتی که این کار را شروع کرده‌ام، هدف نهایی‌ام این بود که نسل خالص ایرانی را پرورش دهم که این آرزو اصلی من در این رشته است. البته مسابقات اسب دره‌شور چند روز دیگر در شهر‌رضا برگزار می‌شود و من به‌عنوان داور در این مسابقات شرکت خواهم کرد.
وی در در مانژ باشگاه سوارکاری گفت: مانژ خوبی را فراهم کرده‌ایم و از مردم دعوت می‌کنیم حتما به آنجا بیایند. البته هم‌اکنون به‌خاطر گرمی هوا، باشگاه تعطیل است و به همین دلیل اسب‌ها را به شیراز برده‌ایم. ولی در کل زمین خوبی برای تمرین سوارکاران آمده کرده‌ایم. ما کلا 22 اسب داریم‌ اما جایی که ما الان کار می‌کنیم نه برق داریم و نه آب. آقای جوکار به این دلیل که جوانان سوارکاری را دوست دارند، تانکرهای آب را برای حل مصارف آبی به باشگاه می‌آورد. وی برای تامین برق هم از دستگاه ژنراتور استفاده می‌کند. از این لحاظ با کمبودهای شدید مواجهه هستیم ولی آقای جوکار با همه توان خود در برابر مشکلات ایستادگی می‌کند. 

این بانوی سوار کار در ادامه با انتقاد از یکی از مسوولان دشتستان گفت: یکی از مسوولان خانم برازجان در اقدامی عجیب، عکس‌های من را به اسم خودش در صفحات مجازی قرار می‌دهد و در همه‌جا پر کرده است که این اسب‌سوار خودش است. اینطور که من فهمیده‌ام این خانم به‌دنبال پیدا کردن سمتی در هیات سوارکاری دشتستان است و به همین دلیل این عکس‌ها در صفحات مجازی قرار می‌دهد. من چند بار محترمانه به ایشان گفتم من برای این عکس‌ها خیلی زحمت کشیده‌ام و چندبار به‌خاطر همین حرکات خطرناک با اسب مصدوم شده‌ام. سوارکاری با اسب بسیار سخت است و یک آماتور اصلا نمی‌تواند حرکات اسب را کنترل کند. کارهای نمایشی که من با اسب انجام می‌دهم حاصل تلاش سخت چندین ساله من است و به این راحتی‌ها نمی‌شود، انجام داد. 
مربی سوارکاری تصریح کرد: حتی برای تک چرخ زدن با اسب، دو روز به کما رفتم و هوش نداشتم و بعد به‌راحتی این خانم از عکس‌های من سوء استفاده می‌کند که این خود جای تاسف دارد. من یک‌بار سعی کردن بدون زمین با اسب سواری کنم که اسب خودش را به نرده زد و این باعث شد که من آسیب جدی ببینم. واقعا این اتفاق مرا ناراحت کرده است که یک خانم به‌راحتی چنین کاری می‌کند. حتی می‌خواستم از ایشان شکایت کنم ولی این خانم به من التماس کرد که چنین کاری نکنم و من هم گفتم این کار را نمی‌کنم به شرط این‌که عکس‌های مرا از صفحات مجازی‌اش بردارد. بعد فهمیدم که این خانم صفحه خود را تغییر داده است و همچنان عکس‌های مرا به اسم خود به مسوولان نشان می‌دهد. تا این‌که من عکس این خانم را در روزنامه شما دیدم و به همین‌دلیل خواستم از این طریق به همه بگویم که این خانم چه شخصیتی دارد تا حداقل این روزنامه به فریاد من برسد. من حتی از مسوولان خواسته‌ام که به این خانم بگویند که این کارش واقعا اشتباه است و نباید آن را تکرار کند.

وی در ادامه در مورد آینده سوارکاری در استان بوشهر یادآور شد: اگر همه سوارکارها، مسوولان و مالکان اسب‌ها با همدیگر همکاری کنند و با هم یک‌دل شوند، آینده خوبی را برای بوشهر در این رشته پیش‌بینی می‌کنم. در کنار این، مردم بوشهر بسیار خونگرم هستند و علاقه بسیار زیادی به اسب دارند. من قبلا که در شیراز بودم، مردم آنجا حتی اسب را می‌کشتند و اینها هم به خاطر مشکلاتی بود که مالکان با هم داشتند اما در بوشهر این اتفاق‌ها به هیچ عنوان رخ نمی‌دهد. اگر مالکان با هم همدل شوند، خیلی می‌تواند در پیشرفت این رشته در بوشهر کمک کنند. در بوشهر‌ همانطور که گفتم بسیاری دوست دارند که اسب داشته باشند و با وجود گرمای هوا، دلشان می‌خواد اسب‌سواری کنند.
دریا کدخدایی در پایان سخنانش گفت: من در همه کارها به خدا توکل کرده‌ام و این باعث شده است که حالا به چنین جایگاهی برسم. بعد از خدا، همسرم هم در این راه با وجود مخالف‌های شدید خانواده، خیلی مرا حمایت کرده و اینجا جای دارد از وی به‌خاطر حمایت‌هایی که از من کرده است، تشکر و قدردانی کنم.
رضایی: نتیجه کشتی فرنگی در ریو بسیار خوب بود
بامداد جنوب: دارنده مدال طلا و برنز المپیک می‌گوید کسب 2 مدال برنز کشتی‌فرنگی ایران در رقابت‌های المپیک ریو بسیار خوب بوده است.
قاسم رضایی درباره کسب مدال برنز المپیک ریو و ارزیابی خود از این رقابت‌ها، اظهار کرد: مسابقات المپیک از نامش مشخص است که بسیار رقابتی سنگین و سطح بالاست و عملکرد کشتی فرنگی ایران طی 60 سال اخیر نشان داده رسیدن به مدال در این رقابت‌ها بسیار سخت بوده، مخصوصا اگر بخواهیم به مدال طلا دست پیدا کنیم. هر چند نتایج این المپیک در مقایسه با المپیک لندن که سه مدال طلا گرفتیم ضعیف‌تر بود اما با نگاهی به نتایج کشتی فرنگی ایران در ادوار مختلف المپیک به این نتیجه خواهیم رسید که کسب این دو مدال برنز عملکرد خوبی بوده است.
دارنده مدال طلا و برنز المپیک افزود: در المپیک ریو سطح داوری‌ها در مقایسه با المپیک‌های قبلی بسیار ضعیف و جانبدارانه بود و کار را برای کشتی‌گیران ایران مخصوصا در رشته فرنگی بسیار سخت کرد به این دلیل در کشتی فرنگی نتایج بسیار نزدیک به هم بود داوران دستشان باز بود و خیلی راحت سر کشتی‌گیران ما را بریدند و حق‌خوری کردند.
رضایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا قصد خداحافظی از دنیای کشتی دارد یا خیر، گفت: نه چنین قصدی ندارم و تا جایی که بتوانم و مفید باشم به کشتی ادامه می‌دهم. فعلا قصدی برای خداحافظی از دنیای کشتی ندارم و امیدوارم بتوانم فرد مفیدی برای کشتی ایران باشم.

برچسب ها: ورزش ، سوارکاری ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: