bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مرحله جدید طرح تعدیل و مدیریت جمعیت آهوان جزیره خارگ در هفته جاری آغاز شده است.
بامداد24:
به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز سه شنبه به نقل از حسین دلشب افزود: جزیره خارگ از سالیان دور با ورود آهوان از سمت گناوه به این جزیره رونق زیست محیطی دوچندانی یافت و جمعیت این گونه پستاندار با توجه به حفاظت بهینه کاکنان محیط زیست و فرهنگ بالای زیست محیطی مردم خارگ فزونی یافت. 

وی افزود: در سالیان اخیر توسعه صنعتی این جزیره نیز به موازات جمعیت آهوان رشد چشمگیری داشت که این مساله وضعیت زیستی آهوان منطقه را با مشکلات جدی روبرو ساخته است که مهمترین آن کاهش سطح زیستگاهی به حدود یک چهارم گذشته است. 
دلشب اضافه کرد: این مشکل باعث تراکم غیر منطقی آهوان در واحد سطح شده و این حیوان حساس در معرض بروز انواع بیماریهای مرتبط قرار گرفت طوری که بواسطه شیوع یک بیماری پوستی ناشی از تراکم زیاد و نامساعد شدن زیستگاه در بین سال های 81 تا 83، جمعیت آنها از حدود یکهزار راس به کمتر از 100 راس رسید و درعمل درمعرض نابودی کامل قرار گرفت. 

وی اظهارداشت: با مدیریت و زحمات کارکنان محیط زیست این جمعیت بار دیگر خود را بازسازی کرد و در سرشماری بهاره سال جاری به بیش از 500 راس رسیده است.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: درسال های گذشته با تلاش شبانه روزی محیط بانان و کارشناسان اداره محیط زیست خارگ، حفاظت و حراست مؤثر از این آهوان به عمل آمد و با توجه به فقدان یا محدودیت شدید پوشش گیاهی علفی و غذای طبیعی آهوان در جزیره، سالانه این اداره کل با خریداری چندین تن علوفه مرغوب مورد نیاز از مناطق مستعد کشور و انتقال آنها به این جزیره و رسیدگی به آبشخورها و در اختیار قرار دادن آب و غذای سالم و مستمر به آهوان، نقش حیاتی در بهبود حیات وحش این زیستگاه داشته و اکثر آهوان با توجه به این شرایط مساعد تغذیه ای در جزیره دوقلوزایی داشته اند. 

وی بیان کرد: اگر محدودیت زیستگاهی وجود نداشت، می توانستیم جمعیت وسیعی از آهوان را در جزیره داشته باشیم، اما مشکلات کنونی ایجاب می کند جمعیت آنها از یک میزان مجاز بالاتر نرود. 
دلشب مراکز قرق اختصاصی را یکی از مقاصد این آهوان اعلام کرد و افزود: اینگونه مراکز با مجوز سازمان محیط زیست دایر شده و جمعیت اولیه توسط سازمان به آنها ب صورت امانی داده می شود. 

وی گفت: علاقمندان به تکثیر جمعیت حیات وحش در استان بوشهر با کسب مجوز مرتبط به ایجاد قرق اختصاصی در یک منطقه غیر حفاظت شده و مستعد استان، می توانند در این امر مشارکت داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تشکر و قدردانی از مسوولان و مردم جزیره خارگ در همکاری و همراهی با محیط زیست بوشهر و خارگ در راه حفاظت و صیانت از حیات وحش و تنوع زیستی گفت: صنایع بزرگ مستقر در این جزیره بویژه نفت و گاز ضرورت دارد با در نظر داشتن کاملتر حقوق زیست محیطی مردم خارگ، ضمن به حداقل رساندن آلودگی ها با همسویی با محیط زیست و مساعدت لازم شرایط بهتری را برای زیستن آهوان موجود در این جزیره بوجود آورند. 
وی ادامه داد: انتظار داریم دستگاههای اجرایی و مردم فهیم و دوستدار محیط زیست جزیره خارگ با همیاری کارکنان محیط زیست، در انجام بهینه این عملیات همکاری کرده و این اداره کل را در راه صیانت از تنوع زیستی استان مساعدت کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر نیز به ضرورت تعدیل آهوان جزیره خارگ اشاره کرد و گفت: کمبود زیستگاه و تلفات ناشی از تصادف و بیماری و احتمال ریزش شدید جمعیتی با توجه به سوابق یاد شده، لزوم اتخاذ تصمیماتی برای مدیریت آهوان را ایجاب کرده است. 
درویشی افزود: بجز مشکل بیماری، هر سال به طور متوسط 40 تا 45 رتس آهو بواسطه تصادفات جاده ای در جزیره خارگ تلف می شوند که ناشی از جاده کشی های زیاد در آن از یک طرف و تراکم جمعیت از طرف دیگر است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط برای استاندارد کردن جمعیت و تعیین ظرفیت برد مناسب تعداد آهوان در جزیره خارگ، کارشناسان این اداره کل با همراهی کارشناسان سازمان جلسات و بازدیدهای مکرری را از زیستگاه داشته و مشخص شد حداکثر جمعیت آهوان قابل زیست در خارگ کمتر از یک سوم جمعیت کنونی است. 
درویشی بیان کرد: به همین دلیل تصمیم بر اعمال یک جراحی بیولوژیک و انتقال آهوان به سایر نقاط گرفته شد که در سه سال گذشته دو فاز از تعدیل آهوان خارگ انجام شد و درمجموع کمتر از یک پنجم از جمعیت موجود از جزیره خارج شد. 
وی گفت: انتقال این شمار محدود نیزعلاوه بر ممانعت موقت از روند صعودی جمعیت، باعث شد کاهش تلفات ناشی از تصادف و بیماری در چند ماه بعد از آن مشهود باشد. 
درویشی ادامه داد: در این ارتباط لزوم انجام سالانه این تعدیل با توجه به زاد و ولد گسترده بهاره این آهوان اجتناب ناپذیر است و انجام عملیات های تعدیل مشابه به منظور اعمال مدیریت های ضروری درجمعیت وحش، درسالیان اخیر در سایر نقاط کشور نیز دارای سابقه است.

وی اظهارکرد: این آهوان به افراد حقیقی و حقوقی مجاز که مجوز لازم را از سازمان محیط زیست کسب کرده باشند به صورت امانی واگذار می شود و پس از انتقال به خارج از جزیره نیز محیط زیست بر این آهوان مالکیت دارد. 
درویشی گفت: همچنین اولویت مقصد این انتقال ها، زیستگاههای مستعد آهو در استان بوشهر و کشور است و به عنوان نمونه از جمله زیستگاه هایی که برای احیای این گونه مورد توجه این اداره کل قرار داشت جزیره خارگو در مجاورت خارگ بود که با انتقال تعدادی از آهوان به آنجا درسال 91 این عملیات اجرایی شد و جمعیت آنها هم اکنون به سه برابر تعداد اولیه رسیده است.
جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر با 20 هزار نفر جمعیت بزرگترین پایانه صدرات نفت کشور است که در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: