bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴
بی‌تی که در مغازه ها به سادگی در دسترس است، یک ماده مخدر خطرناک است
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: مرگ خاموشی که این روزها گریبان نوجوانان و جوانان را گرفته است، به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی و انکار نیست. ارزان خرید و فروش می‌شود و لازم نیست جای خاصی دنبالش بگردی، به‌سهولت در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد و در این بین صاحبان سوپرمارکت‌ها که تنها در اندیشه فروش بیشتر و درآمدزایی بالاتر و پر کردن جیب خود هستند، به فاجعه‌ای که با فروش این‌گونه مخدرها خلق می‌کنند، نمی‌اندیشند و باور ندارند که این آتش سرانجام دامن خود و خانواده آنها را هم خواهد گرفت.

در این زمینه اطلاع‌رسانی و هشدار نسبت به خانواده‌ها از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری بیش از پیش احساس می‌شود، چراکه مصرف سیگار و قلیان به‌راحتی قابل رویت است اما این مخدر کم‌حجم که شیوه استفاده آن گذاشتن زیر زبان است، بسیار راحت‌تر از سیگار و قلیان است و نیازی به تشریفات و هزینه بالا هم ندارد. می‌توان گفت یکی از دلایل روی آوردن به این‌گونه مخدرها، علاوه بر کم‌حجم بودن، سهولت مصرف آنها و ارزان‌قیمت بودنشان است. 

حال این سوال مطرح می‌شود که این‌گونه مخدرها از کجا وارد می‌شوند و چرا نظارتی بر ورود آنها و در نهایت پخش و توزیعشان از طریق سوپرمارکت‌ها نیست؟ 
این مخدر که از چند سال پیش وارد کشور شده، «بی‌تی» نام دارد و محصول کشور هندوستان است. این محصول در سوپر مارکت‌ها و گاه عطاری‌ها به فروش می‌رسد و این‌گونه بنیان و آینده نسل جوان ما را بر باد می‌دهد این مخدر که مصرفش همانند ماده مخدر «ناس» است، در بسته‌هایی سبزرنگ و با طعم انواع میوه‌ها عرضه می‌شود. این ماده مخدر پیامدها و تاثیرات گوناگونی دارد از جمله: احساس سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری و ... .

این مخدر همانند یک آدامس خوشبو کننده است. این ماده از 60 درصد آهک، 20 درصد ناس، 10درصد خاک و 10درصد ماده خوشبو کننده ساخته شده است. این ماده در جنگ جهانی برای عقیم کردن مردان و زنان در هند مورد استفاده قرار گرفته اما امروز به‌عنوان خوشبو کننده دهان در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد. این مخدر خطرناک عواقب بسیار بدی برای مصرف کننده آن به‌دنبال دارد، چراکه منجر به  سرطان ریه و از بین رفتن لثه‌ها می‌شود و با توجه به مقدار زیاد آهک در آن برای بدن بسیار خطرناک است، همچنین بر قلب و کبد نیز تاثیرات بسیار منفی و مخربی می‌گذارد تا آنجا که کارکرد آنها را مختل می‌کند. 

این‌گونه مخدرها که با توجیه خوشبو کننده دهان و غیره به‌راحتی در سطح شهر به فروش می‌رسند، لزوم توجه والدین را به فرزندانشان دوچندان می‌کند، چراکه سن استفاده از این مخدرها به دانش‌آموزان رسیده و این امر پیامدهای خطرناکی را دارد. والدینی که تمام روز خود را یا سر کار هستند یا در فضاهای مجازی مانند واتس‌آپ و لاین و وایبر و ... می‌گذرانند و وقتی برای فرزندانشان ندارند، بی‌شک فرزندانشان راه‌های دیگری برای پر کردن این خلأ خود پیدا می‌کند و این‌گونه به هر دستاویز و خس و خاشاکی برای جبران این کمبود محبت‌ها و توجه‌ها متوسل می‌شود.

مواد اوليه اين محصول خطرناك، تنباكو، آهك، خاكستر، ادويه‌هاي معطر، ساخارين (ماده بسيار سرطان‌زا) و براي افزايش قدرت نشئگی و سرخوشي تركيبات مخدر و يا توهم‌زايي چون ترياك و حشيش و تركيبات شيميايي ديگر چون آرسينك، منيزيم، سرب و حتي داروهاي روان‌گردان از قبيل اكستازي گزارش شده است.
در همین راستا با کارشناس مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو کردیم. فخرالدین کشاورز درباره ماده مخدر بی‌تی به بامداد جنوب گفت: اصل مخدر بی‌تی از «ناس» است. ناس تنباکوی سبز است که افغانی‌ها آن را پودر می‌کردند و زیر زبان می‌گذاشتند. از آنجا که تاثیر این مخدر از زبان به مغز به‌صورت مستقیم و در فاصله 5 تا 10 ثانیه اتفاق می‌افتد، به آنها حالت نشئگی می‌داده است. وی با بیان این‌که در حال حاضر بی‌تی همان محصول ناس است، افزود: بی‌تی همان ناس یا تنباکوی سبز است اما به‌صورت بهداشتی در بسته‌هایی مانند چای کیسه‌ای به فروش می‌رسد. 

این کارشناس مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا با ورود این‌گونه مخدرها برخورد نمی‌شود، تصریح کرد: این مخدرها همانند دیگر کالاهای قاچاق وارد کشور و می‌شوند و مبداء ورودشان هم بیشتر پاکستان است. وی درباره این‌که چرا با توزیع و فروش آن از طریق سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها برخورد قانونی نمی‌شود، یادآور شد: تا زمانی که قانونگذار برای این مورد، جرمی را در نظر نگیرد، مامور نمی‌تواند کسی را بازخواست و دستگیر کند، چراکه متخلفان پس از دستگیری به مراجع قانونی و قضائی تحویل داده می‌شوند و زمانی که یرای این موارد جرمی تعریف نشده، قانونگذار می‌پرسد این فرد به چه جرمی دستگیر شده است. 

کشاورز در ادامه به مثالی اشاره کرد و گفت: شیشه یکی از انواع مواد مخدری است که حالت تخریبی‌اش بیش از انواع دیگر است اما تا زمانی که دامن‌گیر و همه‌گیر نشد، جرمی برایش در نظر نگرفتند. برای مخدرهایی همانند بی‌تی و ناس هم وضع به همین منوال است، تا حالت تخریبی آنها و فراگیر شدنشان ثابت و محسوس نشود، جرمی برایشان در نظر گرفته نمی‌شود و این جای بسی تاسف دارد.
 به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور مصرف مخدر بی‌تی فراگیر شود و شعله‌های خانه خرابش، آینده نسل جوان و بنیان خانواده‌ها را بر هم بزند و با وجود این، همواره ثابت شده که پیشگیری بهتر از درمان است، پس پیش از این‌که این مخدرها حیات نوجوانان و جوانان را بیشتر تهدید کند، به فکر چاره باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: