bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بامداد جنوب: استاندارد به نوعی زبان مشترکی است بین تولید کننده کالا یا ارائه دهنده خدمات با مشتری است. در این یادداشت درباره تجهیزات زمین بازی توضیح داده می‌شود.

بامداد جنوب: استاندارد به نوعی زبان مشترکی است بین تولید کننده کالا یا ارائه دهنده خدمات با مشتری است. در این یادداشت درباره تجهیزات زمین بازی توضیح داده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان بوشهر، تجهیزات زمین‌بازی از قبیل تاب، سرسره، الاکلنگ، چرخ‌وفلک دستی و ... که در پارک‌ها و فضای سبز در دسترس عموم است و یا در اماکن عمومی نصب می‌شود مشمول استاندارد اجباری است و لازم است بازرسی‌های لازم در زمان ساخت، نصب و بهره‌برداری جهت تأمین ایمنی استفاده‌کنندگان ازجمله کودکان در بازه‌های زمانی یک‌ساله انجام شود. خطرات ناشی از استفاده از تجهیزات زمین‌بازی غیراستاندارد که متوجه کودکان است عبارت‌اند از: خطر سقوط و ضربه سر و بدن که بر اثر عدم رعایت حفاظ مناسب و عدم استفاده از سطوح جذب ضربه استاندارد به وجود می‌آید. طبق استاندارد برای جذب ضربه می‌توان از موادی مانند چمن، خاک زراعی، پوست درخت، خورده چوب، ماسه، سنگ‌ریزه و یا کف‌پوش‌های استاندارد که با توجه به ارتفاع سقوط در آزمون جذب ضربه مطابقت داشته باشد استفاده کرد.

از دیگر خطرات موجود، خطر گیرکردن لباس، تمام بدن، سرو گردن، پا و ساق پا، انگشتان است. خطر گیرکردن می‌تواند موجب آسیب به سرو بدن و یا شکستگی پا یا قطع انگشتان گردد.

از موارد مهم دیگر، فضای آزاد مناسب و استاندارد برای هر تجهیز است. در فضای آزاد هیچ‌گونه مانعی نباید وجود داشته باشد؛ که با عبور استفاده‌کننده در طول مدتی که توسط تجهیزات زمین‌بازی درحرکت است برخورد کند. تجهیزات باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که از دام افتادن بین تجهیزات و سطح زمین ممانعت شود.

فاصله بین پله‌ها یا میله‌های نردبان باید با مقررات مربوط به گیرکردن سر مطابقت داشته باشد. در خصوص سرسره‌ها رعایت استانداردهای حفاظ و پله رسیدن به بخش شروع، بخش سریدن از لحاظ حفاظ لبه با توجه به ارتفاع سرسره، شیب سریدن، تغییر در زاویه شیب، پهنا و شیب بخش خروج بسیار مهم است.

درخصوص تاب‌ها، فاصله نشیمنگاه تاب تا زمین، فاصله نشیمنگاه‌ها از یکدیگر باید مطابق استاندارد باشد. در هر چهارچوب نباید بیشتر از دو نشیمنگاه تاب وجود داشته باشد. استفاده از تاب‌ها با نشیمنگاه فلزی به علت امکان ضربه شدید به سر ممنوع است. استفاده از تاب‌های کجاوه‌ای (خانوادگی) در اماکن عمومی ممنوع است.

مواد خطرناک نباید در تجهیزات زمین‌بازی استفاده شود به‌طوری‌که این مواد بتوانند باعث اثرات زیان‌بار برای سلامتی استفاده‌کننده از تجهیزات شود. قابلیت دسترسی بزرگ‌سالان: تجهیزات به‌گونه‌ای طراحی شوند که دسترسی بزرگ‌سالان جهت کمک به کودکان امکان‌پذیر باشد.

قسمت‌های متحرک تجهیز که می‌توانند نیروی برخورد بالایی را فراهم کنند باید دارای ساختار ضربه‌گیر باشند. اتصال‌ها باید طوری محکم شده باشند که نتوانند خودبه‌خود شل شوند و باید طوری حفاظت‌شده باشند که بدون استفاده از ابزار نتوانند بازشوند. اجزایی که می‌توانند فرسوده شوند باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که در طول عمر تجهیز قابل تعویض باشند.

با توجه به موارد فوق تجهیزات زمین‌بازی باید دارای استاندارد ساخت بوده و واحد تولیدی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد برای ساخت هر تجهیز باشد و ضمناً تجهیزات نصب‌شده به‌صورت سالیانه بازرسی گردد تا ایمنی کودکان و نوجوانان در هنگام بازی با این وسایل حفظ گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر: