bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
داود علیزاده: نیروهای ارگان‌های دولتی در سال‌های اخیر همواره به شرایط نابرابر در قراردادهای خود معترض بوده‌اند. اگرچه این نیروها در یک محل خدمتی و یک نوع خدمات را ارائه می‌دهند؛ اما بسته به نوع قرارداد اعم از رسمی، پیمانی و شرکتی حقوق و مزایای مختلف و نابرابری را دریافت می‌کنند.

داود علیزاده

نیروهای ارگان‌های دولتی در سال‌های اخیر همواره به شرایط نابرابر در قراردادهای خود معترض بوده‌اند. اگرچه این نیروها در یک محل خدمتی و یک نوع خدمات را ارائه می‌دهند؛ اما بسته به نوع قرارداد اعم از رسمی، پیمانی و شرکتی حقوق و مزایای مختلف و نابرابری را دریافت می‌کنند. در این میان نیروهای پیمانی و شرکتی بدون برخورداری از حمایت اداری دوشادوش نیروهای رسمی به انجام وظایف محوله پرداخته‌اند. در سال‌های اخیر اقداماتی در خصوص تغییر وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر صورت گرفته است، اما وضعیت نیروهای عادی باوجود وعده‌های مختلف مسوولان، پیگیری‌های این افراد همچنان در پیچ‌وخم‌های اداری مسکوت مانده است.

در سال 1399 طرح ساماندهی کارکنان قراردادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ ولی به دلیل ایرادات شورای نگهبان جهت اصلاح به مجلس ارجاع داده شد و در ادامه هم مسکوت مانده است. در سال 1400 نیز این نیروها با تشکیل کارزار اینترنتی با بیش از 2500 امضا خطاب به ریاست سه قوا خواستار حل این مشکل شدند که این اقدام هم نتیجه‌ای در پی نداشته است.

از جمله این نیروها، کارکنان قراردادی دانشگاه پیام‌نور گناوه هستند که پس از گذشت 17 سال همچنان در انتظار تغییر وضعیت استخدامی خود حتی تا سطح نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری خود را ادامه داده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

در همین زمینه بامداد جنوب با ضرغام خرمی، مسوول روابط عمومی دانشگاه پیام نور گناوه گفت‌وگویی داشته است.

از چه زمانی پیگیر تغییر وضعیت قراردادی خود بودید؟

یکی از نقاط ضعف دانشگاه پیام نور تعداد زیاد کارکنان قراردادی است همواره این نگرانی از آینده شغلی وجود داشته است از سال 1384 تاکنون کارکنان قراردادی پیگیر تغییر وضعیت خود هستند در این سال‌ها و در شرایط نابسامان اقتصادی جامعه، این نیروها مشکلاتی چون عدم امنیت شغلی، دریافت حداقل حقوق و مزایا و عدم پیشرفت را با امید تغییر وضعیت استخدامی و بهبود شرایط زندگی تحمل کرده‌اند.

چه تعدادی از کارکنان دانشگاه پیام نور گناوه در این وضعیت به سر می‌برند؟

14 نفر از نیروهای غیر هیات‌علمی به‌صورت قراردادی با سوابق خدمتی 17 سال به بالا در حال حاضر در انتظار تغییر وضعیت استخدامی خود هستند.

پیش از این هم در نامه‌ای به نماینده مجلس این مساله طرح‌شده بود آیا نتیجه‌ای حاصل شد؟

درخواست کارکنان قراردادی با نمایندگان ادوار مختلف استان مطرح شد، در ماه‌ گذشته نیز در همین زمینه نامه‌ای به نماینده مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم؛ ولی تا امروز نتیجه‌ای نداشته است. در مجلس یازدهم طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور که طرح نسبتا خوبی بود در دستور کار قرار گرفت و امیدهای زیادی ایجاد کرد؛ اما با کارشکنی و ایرادات آیین‌نامه‌ای و به بهانه بارمالی پس از دو بار رفت برگشت بین مجلس و شورای نگهبان به تعویق افتاد.

در دولت جدید هم وعده‌ای در خصوص حل این مشکل داده شد؟

با روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی، بارقه‌ای از امید در فضای عمومی جامعه ایجاد شد. مقرر شد دولت، طرحی را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد تا ظرف ۴۵ روز تعیین تکلیف صورت گیرد، اما بعد از گذشت چندین ماه هنوز سند مدونی در این رابطه به تصویب نرسیده است.

از طریق مراجع قانونی هم پیگیری‌هایی انجام‌گرفته است؟

پیگیری‌ها عمدتا از طریق درون‌سازمانی انجام‌شده است که متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده. به‌صورت موردی هم به مراجع قضایی مراجعه شده که آن‌هم نتیجه‌ای نداشته است.

از ابتدا هم بنا بر استخدام دائمی این کارکنان بوده یا این مساله بعدا مطرح شد؟

برابر آیین‌نامه داخلی دانشگاه و مصوبات کارکنان باسابقه خدمتی 10 سال به بالا با پرداخت حق بیمه مشمول تغییر وضعیت می‌شد طرح ساماندهی کارکنان قراردادی در سال 1399 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ ولی به دلیل ایرادات شورای نگهبان جهت اصلاح به مجلس ارجاع داده شد و در ادامه هم مسکوت مانده است.

در حال حاضر وضعیت معیشتی شما و دیگر کارکنان این بخش به چه صورت است؟ آیا حقوق و مزایای قانونی شامل شما شده است؟

در سال‌های اخیر به خاطر مشکلات مالی سازمان فقط حقوق کارکنان پرداخت می‌شود و بسیاری از مزایا مثل اضافه‌کار، بهره‌وری، حق ماموریت و. پرداخت نمی‌گردد فارغ از مباحث مالی، موضوع تبدیل وضعیت آثار مثبت اجتماعی و روانی برای کارکنان خواهد داشت. امیدوارم طرح ساماندهی کارکنان قراردادی با توجه به سیاست‌های کلان دولت مردمی دنبال شود.

سخن پایانی؟

کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور پس از سال‌ها کارشکنی و اهمال سوزی در انتظار سرنوشت طرح ساماندهی کارکنان و تبدیل وضعیت استخدامی هستند، زیرا برخی اجازه نمی‌دهند برای یک بار عدالت برقرار شود.

پیش از این معاون اداری و مالی دانشگاه پیام نور در بهمن‌ماه سال گذشته از تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در دانشگاه پیام نور خبر داده بود.

حسن علیزاده با اشاره به نحوه اجرای فرآیند قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در دانشگاه پیام نور گفته بود: اعضای غیر هیات علمی مشمول تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در حال حاضر در وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی، پیمانی، قراردادی و شرکتی هستند که برای آنان بر اساس بخشنامه مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه موضوع بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با توجه به مدرک و رشته تحصیلی پست بلا تصدی در تشکیلات تفصیلی دانشگاه در نظر گرفته شده و یا در صورت عدم وجود پست بلا تصدی نسبت به تغییر عنوان پست و یا انتقال و جابجایی آن، متناسب با شرایط و محل خدمت مشمول اقدام لازم صورت گرفته است.

با همه این احوال سرنوشت تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی دانشگاه پیام‌نور که در زمره ایثارگران محسوب نمی‌شوند همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: