bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
ساخت و سازهای غیر قانونی در برازجان بیداد می‌کند؛
ساخت و سازهایی که برای پنهان ماندن از دیدگان ماموران دولت شبانه انجام می‌شوند. به همین منظور با مامور گشت حفاظت از اراضی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان گفت‌وگو کردیم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: بی‌احترامی به قانون و زیر پا گذاشتن آن در هر دوره‌ای سبب رواج هرج و مرج در جامعه شده و منجر به ایجاد جامعه‌ای ایستا با افرادی که به هیچ وجه قانون‌مدار نیستند، می‌شود. تک‌تک افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنند وارث بی‌احترامی به قانون هستند که در نهایت عایدشان از آن چیزی جز مشتی کاه نخواهد بود، چراکه در سایه قانون است که همه‌چیز معنا می‌دهد. در جامعه‌ای که قانون نباشد، نظم نخواهد بود، احترام نخواهد بود، آرامش نخواهد بود و در کل زندگی در انبوهی از سایه‌های شوم و پلیدی به سر می‌برد.

 گاهی اوقات مشاهده شده که افراد با بی‌توجهی به قانون و نادیده گرفتن آن، دست به اعمالی می‌زنند که از نظر قانونی مشکل‌ساز است. «هیچ پیر جهان‌دیده‌ای منکر برآیند زهرآلود دارایی حرام در زندگی آدمی نیست». گفته می‌شود در برازجان ساخت و سازهای غیر قانونی سر به فلک گذاشته و صدای اعتراض برخی شهروندان را بلند کرده است. ساخت و سازهایی که برای پنهان ماندن از دیدگان ماموران دولت شبانه انجام می‌شوند. به همین منظور با مامور گشت حفاظت از اراضی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان گفت‌وگو کردیم. محسن اتحادیه در خصوص ساخت و ساز غیر قانونی در پشت دبیرستان دکتر حسابی به بامداد جنوب گفت: این ساخت و ساز کاملا غیر قانونی بوده و در حال حاضر پرونده مالکان این ساخت و ساز غیر قانونی در دادگاه است. 

وی با بیان این‌که ساختمان یاد شده قبلا یک‌بار تخریب شده است، تصریح کرد: این پرونده در دادگاه در جریان است و روال قانونی خود را برای رسیدگی طی می‌کند که به‌طور قطع اندکی زمان‌بر خواهد بود. 
در ادامه به سراغ کارشناس حقوقی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان رفتیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. 
اسلام بواره در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر ساخت و ساز غیر قانونی است، پس چرا یک‌بار تخریب شده و دوباره پس از تخریب اقدام به ساخت و ساز شده، گفت: این ساختمان با پلاک 7539 جزء اراضی دولتی بوده و سند آن هم به نام دولت است. وی با بیان این‌که براساس مصوبه شورای تامین فرمانداری در جلسه صیانت و حافظت از اراضی دستور تخریب ساختمان یاد شده تقریبا در اواخر سال 93 و اوایل سال 94 صادر شد، افزود: در آن زمان فقط یک دیوارکشی شده بود اما اکنون آغاز به ساخت آن کرده‌اند. 

وی با اشاره به این‌که برای مالکان ساختمان یاد شده پیش از این یک‌بار احضاریه فرستاده شده، یادآور شد: هر چند که برای متولیان این ساخت و ساز غیر قانونی یک‌بار احضاریه فرستاده شد اما آنها در دادگاه حاضر نشدند و در حدود دو هفته پیش احضاریه دوم هم برای آنها ارسال شده که تا کنون خبری از آنها نشده است. 

حال این سوال مطرح می‌شود که این افراد با چه تکیه‌گاه و آرامش خاطری و به چه علت به یک درخواست قضائی اهمیت نمی‌دهند و در دادگاه حاضر نمی‌شوند. آیا به‌راستی اگر پس از روال قانونی بار دیگر مجوز تخریب صادر شود، مالکان ساختمان یاد شده ضرر نخواهند کرد یا این‌که پشتشان آنقدر گرم است که از صادر نشدن مجوز تخریب آسوده هستند!
بواره همچنین درباره این ساخت و ساز غیر قانونی تصریح کرد: متاسفانه روال قانونی زمان‌بر است و ابتدا باید مالکان این ساخت و ساز به داداگاه احضار شوند و بر سند دولتی بودن این ملک اعتراض کنند تا قاضی هم کارشناس دادگستری را برای کار کارشناسی شده و مدارک و مستندات خود را مبنی بر اثبات دولتی بودن زمین ارائه دهد. 

هراسی از ساخت و ساز غیر قانونی ندارند
کارشناس حقوقی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان با اذعان به این‌که در حال حاضر ساخت و ساز آن هم از نوع غیر قانونی به‌وفور در این شهرستان صورت می‌گیرد، افزود: بارها مشاهده شده که خانه‌ای تخریب شده اما پس از تخریب افراد دوباره اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند، این روزها کسی هراسی از ساخت و ساز غیر قانونی ندارد. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دلیل این ساخت و سازهای غیر قانونی چیست، یادآور شد: مهم‌ترین عامل روی آوردن به چنین ساخت و سازهایی، فروش اراضی دولتی با قیمت پایین است. در حال حاضر منطقه کارخانه آرد الزهرا به شهرکی از این ساخت و سازها تبدیل شده و پشت کارخانه با پلاک 7484 و جلوی کارخانه با پلاک 1/3333 و 35/33 است. 

برق و آبشان را قطع کنند
بواره با اشاره به افزایش ساخت و سازهای غیر قانونی تاکید کرد: در این زمینه باید تصمیمی جدی و فراتر از حکم دادگاه گرفته شود و دیگر نهادها همچون اداره آب و برق و کلانتری با ما همکاری کنند، به‌عنوان مثال اداره آب و برق در راستای خدمات‌رسانی به این‌گونه ساختمان‌ها راهکاری بیندیشند و به آنها آب و برق ارائه نکنند. 

هر چند کارشناس حقوقی اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان معتقد بود که باید برق و آب این ساختمان‌ها قطع شود تا شاید چاره درد باشد اما به نظر می‌رسد این امر تنها پاک کردن صورت مساله باشد و حتی کار را از آنچه که هست، بدتر می‌کند اما به هر حال نمی‌توان منکر آن شد که تا روال قانونی کار طی شود، زمان از دست می‌رود و مسوولان باید در این راستا تدبیری چاره‌ساز بیندیشند. 
ساخت و ساز غیر قانونی در برازجان به‌همراه زمین خواری گسترده که داد مردم را در آورده نیاز به نظارت و بازرسی دقیق نهادهای مسوول دارد. بامداد جنوب: مصوب متوالی تلفن‌هایی در این مورد دارد و گزارش‌هایی هم کار کرده است اما گوش شنوایی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: