bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
واقعیت این است که بسیاری از مردم از عهده هزینه‌های دندانپزشکی برای نگهداری دندان‌های خود برنمی‌آیند و...
بامدادجنوب- علی پورتنکستانی: هزینه‌های دندانپزشکی از نظر بسیاری از مردم «گران» هستند. واقعیت این است که بسیاری از مردم از عهده هزینه‌های دندانپزشکی برای نگهداری دندان‌های خود برنمی‌آیند و یکی از عوامل بی‌دندانی در کشور ما، مشکلات مالی مردم و نداشتن پول کافی برای درمان‌های دندانپزشکی است. بی‌‌توجهی به سلامت دهان و دندان در حالی است که بسیاری از بیماری‌ها، مستقیم یا غیر ‌مستقیم تابعی از آن است ولی به هر حال، بسیاری از ما در این زمینه مشکل داریم.

قصه کهنه و قدیمی نبود نظارت بر تعرفه‌های دندانپزشکی در بندر بوشهر تا آنجا پیش می‌رود که به جای عصب‌کشی و ترمیم دندان‌ها همزمان اعصاب مردم نیز از بن کشیده شود و آنها را دغدار سیاست‌های منجمد‌شده وزارتخانه‌ای بداند که گویی برنامه‌ای برای مقابله با حجم گسترده تخلفات در این زمینه ندارد.

هر چند در هر صنفی امکان تخلف وجود دارد اما تعرفه‌هایی که در مطب‌های دندانپزشکی از مردم بوشهر دریافت می‌شود شرایطی را رقم زده است که دیگر صحبت از تخلف بین یک یا چند نفر در این صنف مطرح نیست بلکه با کمال تاسف شاهد یک رویه غلط در بین قریب به اتفاق دندانپزشکان در سطح شهر بوشهر هستیم که این‌گونه تیشه به ریشه می‌زنند.

شاید دندانپزشکان خود را به‌دلیل افزایش نامتعارف تجهیزات و داروهای مرتبط با اعمال دندانپزشکی محق برای افزایش تعرفه‌هایشان می‌دانند، در حالی‌که با فرض صحت ادعای آنها این افزایش قیمت نیز باید دارای چارچوب مشخصی باشد، نه این که فضا به‌گونه‌ای برای آنها ایجاد شود که هر گونه خواستند بر مردم فشار آورند.
در حقیقت هر یک از دندانپزشکان با تبلیغات گسترده و بیان این موضوع که موادی که استفاده می‌کنند از بهترین مواد بازار است سعی می‌کنند پول‌های بیشتری از مردم طلب کنند. البته در این بین برخی با استفاده از مواد درجه چندم و دریافت پول‌های کلان دردسرهایی را پس از چند ماه برای مردم ایجاد می‌کنند که اکنون موضوع بحث ما نیست.

این وضعیت سبب شده که خطر حذف خدمات دندانپزشکی از سبد خانواده به‌عنوان مهم‌ترین چالش حوزه دندانپزشکی در سال جاری محسوب شود و طبقات متوسط رو به پایین جامعه به جای انجام عمل‌های ترمیم و عصب‌کشی ناچار به کشیدن دندان‌هایشان شوند که در درازمدت عواقب سوئی از جمله بیماری‌های گوارشی را برای آنها به‌همراه دارد. با نگاهی بر تعرفه و نرخ دندانپزشکی در بندر بوشهر مشاهده می‌شود که هر کدام از پزشکان بدون در نظر گرفتن تعرفه‌های موجود، نرخ مورد نظر خود را از بیماران دریافت می‌کنند و مردم نیز به‌دلیل نیاز به درمانشان به اجبار زیر بار درخواست‌های گاهی نامعقول دندانپزشکان می‌روند.

در این خصوص یک متخصص دندانپزشکی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در سال‌های اخیر سیاست‌های دولت بیشتر در راستای افزایش تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی و دندانپزشکان بوده است ولی حقیقت این است که با افزایش تعداد دندانپزشکان در شهر بوشهر هزینه گران دندانپزشکی کاهش نخواهد یافت. آنچه مسلم است، هزینه خدمات درمانی دندانپزشکی در بندر بوشهر قابل تقلیل نیست. تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی هم با توجه به گستره خدمات دندانپزشکی راه‌ حلی جهت کاهش هزینه‌های مردم نخواهد بود، بنابراین سیاست درست ارائه خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه، ایفای نقش پررنگ‌تر از طرف بیمه‌ها و کاهش نیاز مردم به خدمات تخصصی دندانپزشکی باید باشد.

این متخصص در ادامه گفت: به‌طور کلی باید گفت نظارت‌ها در بخش دندانپزشکی بسیار پایین بوده و در صورت وجود نظارت‌ها اما هیچ کدام از دندانپزشکان گوششان به تعرفه‌ها و قوانین موجود بدهکار نیست. اگرچه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال‌های گذشته با تبلیغات گسترده راه‌اندازی کلینیک دندانپزشکی این شهر را رسانه‌ای کرده بود اما ظاهرا این طرح هم نتوانست بر تعرفه دندانپزشکان بوشهری تاثیر بگذارد و هر از چندگاهی مردم با افزایش شدید قیمت‌ها از کشیدن دندان گرفته تا پر کردن و سایرخدمات مواجه هستند.

وی تصریح کرد: دندانپزشکان و مراجعینشان هر دو از این‌که مراجعان قادر به پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی نیستند متضرر می‌شوند. دندانپزشکان مستقیما در تعامل با مردم هستند و وقتی مردم قادر به پرداخت هزینه‌ها نباشند، دندانپزشکان زیان می‌کنند.
این روزها با افزایش برخی کالاها باز هم گفته می‌شود تعرفه برخی دندانپزشکی‌ها بالا رفته و لازم است ناظران پزشکی شهر بوشهر با کنترل بیشتر مطب‌ها اجازه ندهند برخی گرانی‌های سلیقه‌ای بخش پزشکی و دندانپزشکی بوشهر را فراگرفته و موجب نارضایتی مردم شوند.

اما چه اقداماتی می‌تواند فشار هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور دندانپزشکی را روی مردم کاهش دهد؟ پاسخ این سوال «بیمه‌ها» هستند. نکته تاسف‌بار این است که بخش اعظم خدمات دندانپزشکی مشمول بیمه نیست و این، بر هزینه‌های مردم به‌شدت می‌افزاید. در بیشتر کشورهای دنیا بیمه‌ها در بخش دندانپزشکی فعال هستند ولی در کشور ما قضیه فرق می‌کند و بیمه هماهنگی لازم را با مراکز درمانی ندارد. بیمه‌ها می‌توانند اقداماتی صورت دهند که ریسک پوسیدگی دندانی را برای مردم کاهش دهند و در برنامه‌های پیشگیری مشارکت داشته باشند. تا زمانی که بیمه‌ها وارد حیطه دندانپزشکی نشوند و مردم را تحت پوشش پیشگیری‌ها و درمان‌های دندانپزشکی قرار ندهند، تحولی در نظام سلامت دندانپزشکی که تقریبا تمام بار آن روی بخش خصوصی است روی نخواهد دارد.

اینجاست که متوجه خواهید شد آنها که آه می‌کشند همه‌اش از درد دندان نیست بلکه از هزینه‌هایی است که نه بیمه‌ها خود را موظف به پوشش آن می‌دانند و نه جیب طبقه متوسط رو به پایین جامعه که در بهترین شرایط ماهانه زیر یک میلیون تومان درآمد دارند توان ایستادگی در مقابل آن را دارند. به هر ترتیب بر متولیان و مسوولان نظارتی ضروری است فکری به حال مردم زجرکشیده کنند و بدون اغماض شرایطی را فراهم آورند که دامنه تخلفات در زمینه اخذ پول‌های هنگفت از مردم به حداقل برسد.

برچسب ها: پزشکی ، دندان ، گران
نام:
ایمیل:
* نظر: