bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴
حفاظت از ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور در این منطقه از اولویت‌های مهم کشور است و مجموعه‌های HSEهای موجود در این منطقه به‌شمار می‌رود. روز گذشته با حضور مسوولان ارشد منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و همچنین مجموعه‌های موجود در این منطقه، رزمایشی به‌منظور سنجش آمادگی مقابله با بحران احتمالی برگزار شد.
بامدادجنوب: اهمیت و جایگاه پارس جنوبی نیاز به‌گفتن و توضیح ندارد. این منطقه مهم و راهبردی به سومین دهه از راه‌اندازی خود نزدیک می‌َشود و این مساله باعث شده تا همه با نگاهی متفاوت به این حوزه نگاه کنند. چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی، نظامی و حتی امنیتی این منطقه بسیار راهبردی بوده و مردم و حتی دولت انتظارات بسیاری از آن دارند.

حفاظت از ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور در این منطقه از اولویت‌های مهم کشور است و مجموعه‌های HSEهای موجود در این منطقه به‌شمار می‌رود. روز گذشته با حضور مسوولان ارشد منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و همچنین مجموعه‌های موجود در این منطقه، رزمایشی به‌منظور سنجش آمادگی مقابله با بحران احتمالی برگزار شد. 

پیش از این رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور هشت حوزه اصلی پدافند غیرعامل در سال جدید را پدافند غیرعامل عمومی، سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی، کالبدی یا فنی، اقتصادی و پدافند مردم‌محور اعلام کرد. رهبر انقلاب هم در مورد اهمیت و جایگاه پدافند غیرعامل می‌گویند: «پدافند غیرعامل مثل مصونیت بخشی به بدن است». در واقع پدافند غیرعامل و اقدامات آن را تشبیه کردند به مصون‌سازی بدن سپس توقع و انتظارشان را از موضوع مصون‌سازی این‌گونه بیان داشته‌اند که اگر دشمن اقدامی کند ضرب و زوری بزند و تلاش بکند، اتفاقی نیفتاده و اثری از خود بجای نگذارد، مثل کسی که علیه یک بیماری واکسن می‌زند واکسینه شده و اتفاقی رخ نخواهد داد که این بیان هم انتظار است و هم به نوعی تعریف جدیدی از پدافند غیر عامل، در واقع پدافند غیرعامل به عنوان بی‌اثر کردن اثر تهدید بر کشور تعریف شده است.

در فاز نخست این رزمایش سناریو مشاهده لکه نفتی در دریا و مقابله با این لکه توسط کشتی‌های آتشخوار پیش‌بینی شد. در فاز دوم این رزمایش سناریو حادثه در لوله انتقال خوراک پتروشیمی پیش‌بینی شده است که قرار است نیروهای امداد و نجات و کمکی و نیروهای HSE  و شرکت‌کنندگان در رزمایش با حضور به موقع نسبت به مقابله به حوادث و کنترل حادثه اقدام کنند.
این رزمایش ساعت راس ساعت 9صبح باحضور مدیرعامل منطقه ویژه پارس،‌ مدیران شرکت‌های مستقر در منطقه، مسوولین محلی شهرستان عسلویه رزمایش آغاز شد. پس از شروع رزمایش، گزارشی از دریا به مرکز مدیریت بحران رسیده مبنی به مشاهده لکه‌های نفتی در سطح خلیج فارس، با فرمان مدیر مجتمع بندری و هماهنگی ستاد بحران کشتی‌های آتشخوار جهت کنترل و مقابله با حادثه به منطقه اعزام شدند.

گستره این رزمایش در همه منطقه عمومی پارس جنوبی بود و همه مسوولان نفتی، گازی و پتروشیمی برای برگزاری آن بسیج شدند و پس از هماهنگی‌های لازم، در ساعت 11 صبح ‌اعضای ستاد بحران منطقه ویژه پارس به‌منظور ارزیابی عملکرد واحدها در کنترل حادثه دریا به همراه یک فروند شناور عازم دریا شدند.
مدیریت این رزمایش بر عهده مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی بود و از ابتدای برگزاری، بر آن نظارت داشت. مهدی یوسفی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با موفقیت‌آمیز خواندن این رزمایش تاکید کرد: ما به همه دستاوردهای اصلی آن دست پیدا کردیم.
پس از پایان مرحله میدانی و عملیاتی این رزمایش، در محل سالن همایش‌های منطقه ویژه پارس جنوبی، همایشی به همین منظور برگزار شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: