bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
بیماری وبا تهدیدی جدی برای سلامتی انسان بشمار می آید.
کارشناس مسوول مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بیماری وبا تهدیدی جدی برای سلامتی انسان بشمار می آید.

سید مجید موسوی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماری وبا نوعی اسهالی شدید است که از زمانهای گذشته تا کنون جان بسیاری از افراد را گرفته و هنوز هم تهدید کننده است زیرا قدرت این بیماری در همه گیری و مبتلا کردن تعداد زیادی از افراد است. 

وی مهم ترین راه انتقال این بیماری را مصرف آب وغذای آلوده که ازطریق فاضلاب ومدفوع انسانی آلوده شده باشد عنوان کرد و گفت: خوردن میوه وسبزیجات که از راه فاضلاب و کودهای انسانی کوددهی شده باشند و به طور صحیح شست و شو وضد عفونی نشده باشند از عمده راههای انتقال این بیماری به انسان است.

موسوی ادامه داد: خوردن غذاهایی که ماده اولیه آنها از این نوع میوه وسبزیجات بدست آمده و در اماکن غیرمجاز و دکه های سیار فست فودی و فاقد کارت سلامت به فروش می رسد از دیگر راههای انتقال این بیماری است.

وی با اشاره به این که خوردن آب آلوده و کلر زنی نشده که فاصله آن با چاه فاضلاب کم باشد یکی دیگر از راه های انتقال بیماری وبا است، افزود: شنا کردن در آب آلوده بویژه نقاطی که فاضلاب انسانی به دریا وارد می شود و یا خوردن صدف و ماهی این نقاط به صورت خام و نیم پخته می تواند منجر به این بیماری شود.

کارشناس مسوول مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: اسهال شدید و ناگهانی بدون زورپیچ شکم و تب، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پری یا غرغری شکم از علایم ابتلا به این بیماری است.

وی علت اصلی مرگ مبتلایان به این بیماری را از دست دادن آب و املاح بدن عنوان کرد و از عموم مردم خواست در صورت ابتلا بلافاصله با مصرف آب، نوشیدنی های سالم مانند محلول خوراکی ORS، دوغ ، ماست و آب میوه طبیعی، آب و املاح از دست رفته از بدن خود را جبران کرده و برای مراقبت ها و اقدامات لازم به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند.

موسوی گفت: افراد مبتلا به وبا نباید نوشیدنی های گازدار و آبمیوه های صنعتی مصرف کنند.

این کارشناس بیان کرد: استفاده از آب و غذای سالم، شستشوی صحیح میوه وسبزیجات قبل از استفاده، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت بهداشت فردی، شستن دست ها پس از دفع مدفوع و قبل از غذا خوردن، پرهیز از مصرف ساندویچ از اماکن غیر بهداشتی و دست فروشان از عمده راههای پیشگیری بیماری وبا است.
منبع:
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: