bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
به‌دنبال اعتراض چندین‌باره کارگران؛
این شرکت که به‌علت مشکلات مالی تعداد زیادی از نیروهای خود را تعدیل کرده است، اینک تعداد نیروهایش به کمتر از 1500 هزار نفر رسیده است.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: کارگری شغل شرافتمندانه‌ای است/ انسان نان بازوهایش را می‌خورد/ هر چند خیلی وقت‌ها/ گرسنه مانده‌ام/ دروغ و ناسزا شنیده‌ام/ بیکار بوده‌ام/ اما هرگز حاضر نیستم/ در ساختمانی کار کنم که قرار است/ روزی بر سر در آن بنویسند: «زندان مرکزی» (سابیر هاکا).

شرکت صدرا که نام و آوازه آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست، زمانی یکی از مطرح‌ترین بنگاه‌های اقتصادی بوشهر به شمار می‌رفت که همگان برای اشتغال در آن سر و دست می‌شکستند و با یکدیگر رقابت می‌کردند اما در حال حاضر مدت زیادی است که در سراشیبی سقوط افتاده و گویا کسی را یارای کمک کردن به آن نیست. این شرکت که به‌علت مشکلات مالی تعداد زیادی از نیروهای خود را تعدیل کرده است، اینک تعداد نیروهایش به کمتر از 1500 هزار نفر رسیده است.
روز گذشته کارگران شرکت صدرا برای چندمین بار اعتراض کردند. آنها در این حرکت اعتراض‌آمیز مسیر ورودی شرکت را بستند. در اعتصاب قبلی (حدود دو هفته پیش) مسوولان به کارگران قول داده بودند طی دو هفته حقوق عقب‌افتاده‌شان را پرداخت کنند که تا کنون به این وعده خود عمل نکرده‌اند. کارگران معترض می‌گویند تا جایی که برایشان مقدور باشد اعتصاب را ادامه می‌دهند. همه اینها در حالی است که این کارگران بخشی از حقوق خردادماه خود را گرفته‌اند که ظاهرا کامل هم نگرفته‌اند. 

به گزارش خلیج فارس، معترضان که شمار آنها حدود 50 نفر است، می‌گویند: از ساعت 5:30 دقیقه مقابل در ورودی شرکت صدرا تجمع کرده و خواستار توضیح مسوولان پیرامون عملی نشدن وعده‌شان جهت پرداخت بخشی از معوقات تا 15 آذرماه شدیم ولی به‌دلیل بی‌نتیجه بودن این اعتصاب، برخی از کارگران مقابل استانداری حضور یافتند.
این کارگران از ساعت 10:30 دقیقه مقابل استانداری حضور یافتند، ضمن این‌که ساعتی بعد قرار شد نشستی میان آنها و دو معاون صدرا در استانداری برگزار شود.
این تجمع تا ساعت 13 ادامه داشت، ضمن این‌که به گفته یکی از نمایندگان معترضان، مسوولان صدرا قولی درباره مطالبات کارگران نداده‌اند و استانداری هم خواستار آن شده که تجمع مقابل شرکت باشد نه استانداری.

 یکی از کارگران حاضر در تجمع گفت: حدود 600 نفر در شرکت های پیمانکاری جزیره صدرا و پروژه سکوسازی مشغول به کار هستیم، اما از تیرماه حقوقی به ما پرداخت نشده و بارها براساس وعده مسوولان یا از سر ناچاری به‌خاطر نداشتن شغل، مجبور به ادامه فعالیت بدون حقوق آن هم در شرایط سخت کاری شدیم.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون هفت سکوی فازهای پارس جنوبی در جزیره صدرا در دست ساخت است، ادامه داد: زمانی این شرکت تنها با ساخت یکی، دو سکو رونق داشت و تجهیزات زیادی خریداری کرد که امروز سرمایه‌های بزرگی برای صدرا هستند ولی اکنون که این همه پروژه ملی در دست دارد و شرکت نفت به‌عنوان کارفرما هم اعلام کرده تعهداتش را عملی کرده، مشخص نیست این پول‌ها کجا می‌رود که پنج ماه حقوقی به ما پرداخت نمی‌شود.
یکی دیگر از کارگران معترض نیز گفت: حقوق پرسنل صدرا در تهران و نیروهای رسمی و قراردادی پرداخت می‌شود اما وقتی نوبت به کارگران پیمانکاری‌ها می‌رسد، مسوولان شرکت پای مشکلات مالی را وسط می‌کشند.

وی مدعی شد: به نظر می‌رسد مسوولان شرکت از کارگران گروکشی می‌کنند و با پرداخت نشدن حقوق آنها، زمینه تجمعشان را فراهم می‌کنند تا به کارفرما جهت پرداخت تعهداتش فشار بیاورند ولی پرسش اینجاست که چرا از همین میزان اعتباری که برای حقوق در اختیار شرکت است، کارگران دیده نمی‌شوند.
یکی از کارگران صدرا هم که مشغول مسافرکشی بود و برای دقایقی در جمع همکارانش حضور یافته بود، تصریح کرد: مدیریت صدرا در بوشهر توانایی دفاع از حقوق کارگران را ندارد و ما اقدام موثری در این زمینه از وی ندیده‌ایم، مسوولان صدرا در دفتر مرکزی هم توجهی به ما ندارند، برای همین ناگزیریم روبه‌روی استانداری تجمع کنیم تا شاید برای این وضعیت فکری شود.
وی ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته به تعداد زیادی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری مرخصی داده‌اند، بدون آن‌که تکلیف آنها برای ادامه کار یا تسویه مشخص باشد. ضمن این‌که برای پرداخت حقوق عقب‌مانده این افراد هم برنامه‌ای اعلام نشده است. به هر حال من پراید دارم و می‌توانم از راه مسافرکشی گلیم خودم را از آب بیرون بکشم ولی بقیه کارگران که به‌خاطر حقوق پایین امکان پس‌انداز چندانی نداشته‌اند، شرایط بغرنج‌تری پیدا کرده‌اند و حتی این وضعیت مشکلات خانوادگی هم برایشان در پی داشته است.

گفته می‌شود، خواسته اولیه معترضان شرکت صدرا این است که مسوولان استان ضمن بررسی وضعیت مدیریتی شرکت صدرا، مانع آن شوند که از کارگران به‌عنوان اهرم فشار جهت دریافت مطالبات شرکت بهره‌برداری شود.
در اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تشکیل کارگروهی برای «نجات صدرا» خبر داده بود.
حسینی محمدی در نشستی خبری گفته بود: در حال حاضر 1500 نفر در این مجموعه شاغل هستند که انتظار می‌رود با اجرای برنامه‌های مورد نظر و همکاری مدیران آن، دست‌کم 1500 فرصت شغلی جدید در آن احیا شود.

وی با بیان این‌که صدرا حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد، ادامه داد: بدهی این شرکت به بانک و امور مالیاتی سنگین‌تر از این رقم‌هاست.
این مقام مسوول با بیان این‌که قرار شده مدیران صدرا پیشنهادات خود را برای احیای این مجموعه در اسرع وقت ارائه کنند، تاکید کرد: آن بخشی که از توان استان و دولت است تعیین تکلیف می‌شود، ضمن این‌که بخشی از حل مساله به مدیران آن و میزان همکاری شان بر می‌گردد.
اما با گذشت نزدیک هفت ماه، خبری از تشکیل چنین کمیته‌ای یا نتایج آن نیست و کار به اعتصاب کارگران در شرکت و تجمع مقابل استانداری کشیده شده است.

اعتصاب کارگران صدرا برای چندمین بار تنها بیانگر «بی‌مدیریتی» در استان است، مدیریت ناصحیحی که توان حل مشکلات کارگران شرکت یاد شده را ندارد. این در حالی است که مدیریت‌های نامناسب به جای جای این استان خدشته وارد می‌کند اما برخی مسوولان ما هر روز پشت این تریبون و آن نشست مطبوعاتی، تعدادی خبرنگار را دور خود جمع می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که هیچ‌کس نه دیده و نه خبر دارد. به نظر می‌رسد بد نباشد که مسوولان استان اندکی هم برای حل مشکل این کارگران و دیگر قشرهای محروم وقت بگذارند، چراکه حل مشکلات مالی این کارگران هم نسبت به ارتقای حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، اندیشکده توسعه استان، راه‌آهن و ... ندارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: