bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
پیاده‌روهای بوشهر در تصرف ساختمان‌های نیمه‌ساخت؛
برخی افراد که در حال ساخت و ساز هستند و اتفاقا تعدادشان هم کم نیست با معمارکشی پیاده‌رو و ریختن مصالح در خیابان نه تنها راه رفت و آمد اهالی محل را سد می‌کند
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: مبلمان شهری، جزئی از برنامه‌ریزی شهری تعریف می‌شود و دربردارنده‌ طراحی عناصر شهری، مناسب‌‌سازی، استاندارد‌سازی، برخورداری از نماد‌های بومی و شهری است. اعمال و لحاظ کردن همه‌ این موارد نیازمند برنامه‌ریزی جامع شهری است که بسیاری از نهادهای دولتی و حتی غیردولتی را موظف می‌کند نسبت به طراحی، مناسب‌سازی و اعمال آنها در سطح شهر اقدام کنند. در راس این هرم، شهرداری هر شهر قرار دارد. در طراحی شهری و شهرسازی با مشکلات عدیده‌ای ر‌و‌به‌رو هستیم، اما در مبلمان شهری با مشکلات و نواقص زیادتری دست به گریبانیم. هر چند در این زمینه، بخش‌های خدمات شهری و اجرائی شهرداری‌ها باید سیاست‌گذاری‌ کنند و برنامه‌ها را به اجرا درآورند اما در شهر بوشهر به دلیل آماده نبودن زیر‌ساخت‌ها، نبود هماهنگی‌ بین سازمان‌ها و ادارات، نبود سیاست‌گذاری مناسب و استاندارد شهرداری، این ناهمگونی و نبود انسجام بیشتر به چشم می‌خورد.

پیاده‌روها که محل تردد عابران هستند به‌عنوان جزئی از عرصه عمومی شهر، جایگاه خاصی در تردد شهری دارند. انجام حفاری از سوی سازمان‌های مختلف (تلفن، آب، گاز و ...) در پیاده‌روها از یک‌سو و فرسوده شدن آنها و تخریبشان به علت ساخت و سازهای صورت گرفته از سوی دیگر رفت و آمد عابران را با مشکل مواجه کرده است.
 بوشهر یک شهر تجاری و تفریحی است به همین دلیل مسافران زیادی را از سراسر کشور به سوی خود جذب می‌کند. متمرکز بودن مجموعه بازار مستلزم وجود سیستم پیاده‌‌روهای عریض و با کیفیت است. استفاده از تابلو‌های تبلیغاتی غیر‌استاندارد‌، پارک موتور‌سیکلت‌ها که در بعضی نقاط مثلا جلوی بانک‌ها تعدادشان به چندین ردیف افزایش پیدا می‌کند را می‌توان از مشکلات پیاده‌رو‌های مرکز شهر دانست. ورود از خیابان‌ها به پیاده‌رو‌ها در بیشتر نقاط به‌دلیل ارتفاع زیاد سطح پیاده‌رو نسبت به خیابان و جوی‌های دفع آب‌های سطحی هم از مشکلات اساسی در تسهیل و راحتی ارتباط عابران بین خیابان و پیاده‌رو است. با این شرایط پیاده‌رو‌ها، عابران به‌طور طبیعی حاشیه خیابان‌ها را برای پیاده‌روی و عبور و مرور انت خاب می‌کنند که این عمل خطر‌های خاص خود را دارد.

برخی افراد که در حال ساخت و ساز هستند و اتفاقا تعدادشان هم کم نیست با معمارکشی پیاده‌رو و ریختن مصالح در خیابان نه تنها راه رفت و آمد اهالی محل را سد می‌کند که گاه با همین کارها باعث می‌شوند آب ناشی از کار ساختمان‌سازیشان وارد خانه همسایه‌ها شود. این کار گاهی بر اثر ناآگاهی افراد صورت می‌گیرد و بعضی وقت‌ها هم عمدی است.
در این راستا شهردار منطقه یک بوشهر با بیان این‌که سد معبر عنوان قانونی است که برای این قبیل اعمال در نظر گرفته شده است و حتی قانونگذار جرائم و محکومیت‌هایی را نیز برای کسانی که آن را مرتکب می‌شوند در نظر گرفته است، می‌گوید: ارتفاع نا‌همگون و زیاد منازل و ساختمان‌ها نسبت به معابر موجب شده است تا پله‌ها و شیب‌دهی در منازل فضای زیادی از پیاده‌رو‌ها را اشغال کند. استفاده از سایبان‌های غیر‌استاندارد‌، تعبیه تابلو‌های تبلیغات در پیاده‌رو و... به همراه تغییر نوع کف‌سازی پیاده‌رو‌ها به دلخواه افراد، ریختن نخاله‌های ساختمانی و...  از دیگر مشکلات پیاده‌رو‌های شهر بوشهر است که علاوه بر نا زیبا کردن چهره خیابان‌ها‌، عبور و مرور را نیز مختل کرده است. عده‌ای نیز بستگی به کاربرد ساختمانشان و به نفع خود پیاده‌رو را تغییر شکل می‌دهند.

رضا محبی با بیان این‌که نا‌آشنایی سازنده به قوانین ساخت و ساز و کم‌کاری پیمانکاران به‌ویژه در مناطق پر تراکم شهر باعث شده است که مردم دل خوشی از این روند احداث ساختمان‌ها نداشته باشند، تاکید می‌کند: البته قرار است با همکاری مسوولان و مردم تذکر جدی به صاحبان این ساختمان‌ها داده شود که در صورت بی‌توجهی آنها ساخت و ساز ساختمان مربوط متوقف می‌شود.
البته در بخش ساختمان این عناوین و قوانین با کم‌لطفی شهرداری و مجری روبه‌رو می‌شود. در این بخش زمانی که شکایتی به مرجع رسیدگی سد معبر ارسال شود گاه مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و در بهترین شرایط طرف مقابل جریمه می‌شود. جریمه‌هایی که کارساز نیستند و باعث می‌شود که مجری، طرف شکایت را در آینده با رفتارهایی بدتر مورد هجمه قرار دهد و آسایش را در طول ساخت و سازش از او بگیرد.
در خیابان شهید مطهری بوشهر تعدادی ساختمان نیمه‌کاره وجود دارد که مصالح آنها در پیاده‌روها گذاشته شده که نه تنها چهره‌ای نازیبا به پیاده‌رو داده است بلکه جلوی رفت و آمد مردم در پیاده‌رو را گرفته است و باعث شده که مردم در حاشیه‌ خیابان رفت و آمد کنند این خود باعث در خطر افتادن جان آنها می‌شود. ولی تا امروز هیچ مسوولی از شهرداری به این مکان‌ها مراجعه نکرده و به این صاحبان ساختمان‌ها تذکر نداده‌ است. البته در مناطق شلوغ شهر مانند منطقه سنگی، لیان و ... این ساختمان‌های نیمه‌کاره باعث مشکلاتی در رفت و آمد مردم در پیاده‌رو شده است.

امیدواریم مسوولان شهرداری بوشهر با برنامه‌ریزی مناسب با طرح‌های ضربتی جلوی فعالیت غیر‌قانونی این ساختمان‌‌ها را بگیرد و تذکر‌های لازم را به صاحبان این ساختمان دهند. البته صاحبان ساختمان‌ها نیز باید قانون استفاده از یک سوم پیاده‌رو را رعایت کنند که هم به حقوق شهروندان احترام گذاشته باشند و هم جلوه پیاده‌رو را خراب نکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: