bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
سرویس بهداشتی؛
نبود يا کمبود سرويس‌هاي بهداشتي و وضعيت اسفناک آنها در برخي پارک‌ها، علاوه بر آن‌که بر موضوع جذب گردشگر تاثير سوئي دارد، بر بهداشت روان و رفاه اجتماعي شهروندان تاثيرگذار خواهد بود.

بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: وارد شهر که مي‌شوي، آنچه بيش از همه چشم را درگير مي‌کند، وجود فست‌فودها و رستوران‌هايي است که در چند قدمي يکديگر مشغول پخت و پز و ارائه غذا به شهروندان هستند. در اين بين به موازات حضور زياد اين‌گونه مکان‌ها، هر چقدر که جست‌وجو کني، خبري از سرويس بهداشتي مناسب و تميز نيست. نه اين‌که اصلا نباشد ولي به آساني در دسترس نيست. اين خود يکي از مشکلات و معضلات شهري است که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشت. باري به هر حال، دسترسي آسان و سريع شهروندان به امکانات و خدمات شهري يکي از مهم‌ترين وظايف شهري است که امروزه فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم، دسترسي شهروندان به امکانات شهري را با مشکل روبه‌رو کرده است.

مبحث لازمه وجود سرويس بهداشتي اگرچه به ظاهر موضوعي پيش پا افتاده و ابتدايي به نظر مي‌رسد اما نبود آن يکي از مهم‌ترين کمبودها و کاستي‌هاي گردشگري در ايران است. نبود يا کمبود سرويس‌هاي بهداشتي و وضعيت اسفناک آنها در برخي پارک‌ها، علاوه بر آن‌که بر موضوع جذب گردشگر تاثير سوئي دارد، بر بهداشت روان و رفاه اجتماعي شهروندان تاثيرگذار خواهد بود. حال اين معضل به‌ويژه براي آنهايي که در هيچ اداره و سازماني مشغول به کار نيستند، بيشتر محسوس است. تصور کنيد راننده‌اي از صبح زود براي تامين مخارج خود و خانواده‌اش بيرون از خانه است، حال با توجه به کمبود سرويس‌هاي بهداشتي در سطح شهر براي قضاي حاجت خود چه بايد بکند؟ يا بچه‌اي را تصور کنيد که در خيابان نياز به سرويس بهداشتي دارد... . بديهي است که اين امر علاوه بر ايجاد مشکلات محيط زيستي، هم براي فرد و هم براي محيط پيرامون او مشکلات بهداشتي ايجاد مي‌کند. اين در حالي است که به گفته يکي از شهروندان بوشهري وضعيت همان تعداد سرويس‌هاي بهداشتي موجود در سطح شهر هم که در مکان‌هايي مانند پارک، سينما و ... يافت مي‌شوند، به‌ويژه آنهايي که در پارک‌ها هستند، به هيچ عنوان وضعيت مطلوب و بساماني ندارند، از همين رو لازم است که نيروهاي شهرداري با همياري و همکاري ديگر ارگان‌هاي مربوط همچون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اقدام به نوسازي، توسعه و بهبودبخشي به وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي کنند. در همين خصوص يک شهروند برازجاني در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به اين سوال که وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي برازجان چگونه است، مي‌گويد: در برازجان سرويس بهداشتي به ندرت يافت مي‌شود. علاوه بر اين، در بسياري از سرويس‌هاي بهداشتي در پارک‌هاي اين شهر هم بسته شده است. علي پورجم، مدير زيباسازي و ترافيک شهرداري برازجان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در اين باره مي‌گويد: در خصوص سرويس‌هاي بهداشتي بررسي‌هاي لازم انجام شده که پس‌از برآورد و برگزاري مناقصه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به نظر مي‌رسد، تعطيلي اين سرويس‌هاي بهداشتي بي‌ارتباط با وضعيت آب و برق و حتي وضعيت بهداشتي آنها نباشد، چراکه به‌علت قطعي آب و برق اين مکان‌هاي عمومي خود به خود به مکاني پر از امراض و بيماري‌ها بدل مي‌شوند که نه تنها برطرف کننده حاجت افراد مورد نظر نخواهند بود بلکه ممکن است آنها را به بيماري‌هاي خطرناک و گوناگوني مبتلا کند. حال اين سوال مطرح مي‌شود که چرا به وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي در سراسر استان که معضلي فراگير است، توجهي نمي‌شود، چراکه بي‌شک مرتفع کردن آن تنها بر دوش نيروي شهرداري نخواهد بود. ساخت و بهبود وضعيت اين‌گونه مکان هاي عمومي و ضروري ديگر نياز به بودجه‌هاي هنگفت و کلان آنچناني ندارد که بخواهد به فراموشي سپرده شود و يا در اولويت چندم قرار بگيرد.  گفتني است، اقدامات شهرداري بوشهر در راستاي تغيير مبلمان شهري و بهبود در وضعيت فضاي شهري ستودني است و بر همگان پوشيده نيست، هر چند هنوز هم جاي پيشرفت و تغيير در جاي‌جاي اين شهر ديده مي‌شود. همين تلاش‌ها را در شهر برازجان هم مي‌توان ديد. اقدام شهرداري برازجان براي قطع درختان و تلاش براي بهبود فضاي سبز در اين شهر و آسفالت خيابان‌‌ها و ... قابل ستايش است اما مي‌طلبد که مسوولان با پيگيري و جديت بيشتري به معضلات شهري و ارائه خدمات شهري به شهروندان تلاش کنند تا شهري داشته باشيم در خور و لايق مردم ديارمان. لازم به ذکر است که معضل کمبود سرويس بهداشتي، مختص و منحصر به بوشهر و حتي استان نيست بلکه معضلي کشوري است. همه کساني که تجربه سفر با خودرو شخصي در جاده‌هاي کشور را دارند، خاطره‌ مشترکي از نبود سرويس بهداشتي در جاده‌ها و صرف کيلومتر‌ها جاده فرعي براي پيدا کردن يک چشمه دستشويي را دارند.

حال با توجه به پيامدها و تبعات بهداشتي، رواني، ايمني، محيط زيستي، گردشگري و ... که مرتفع کردن اين معضل شهري به‌دنبال دارد، ضروري است براي رفع آن چاره‌اي انديشيد و هر چه سريع‌تر وارد عمل شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: